کد خبر: ۶۲۳۶۱۶
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۴

علی باباجان: ترکیه از حکومت یک نفره آسیب خورده است

معاون نخست وزیر سابق ترکیه در اظهاراتی با کنایه به رجب طیب اردوغان، نسبت به خطرات آنچه که او "حکومت یک نفره" در این کشور خواند، هشدار داده و اظهار امیدواری کرد تا پایان سال جاری میلادی وعده خود را برای تشکیل یک حزب سیاسی جدیدی که تبدیل به یک رقیب جدی برای حزب عدالت و توسعه اردوغان شود، عملی سازد.
آفتاب‌‌نیوز :

به نقل از خبرگزاری رویترز، علی باباجان، در ماه ژوئیه گذشته از حزب عدالت و توسعه که خود از بنیانگذارانش بود با استناد به آنچه که "اختلافات عمیق" خواند، جدا شد. او در زمان عضویتش در این حزب که از سال 2002 تا کنون بر ترکیه حاکم است، سابقه انتصاب به عنون وزیر اقتصاد و وزیر امور خارجه را داشته و در ادامه از 2009 تا 2015 نیز به عنوان معاون نخست وزیر خدمت کرد.

باباجان در مصاحبه با شبکه تلویزیونی "هابر تورک" که اولین مصاحبه زنده تلویزیونی وی از زمان استعفایش از حزب عدالت و توسعه محسوب می‌شود، اظهار کرد: ما شاهد بوده‌ایم که ترکیه وارد یک تونل سیاه شده و هر روز مشکلاتش در هر زمینه‌ای افزایش می‌یابند.

علی باباجان: ترکیه از حکومت یک نفره آسیب خورده است

او عنوان کرد: متعاقب این وضعیت ما تلاشهایی را برای ایجاد یک حزب جدید شروع کرده‌ایم.

باباجان با این حال در این مصاحبه از انتقاد مستقیم از رجب طیب اردوغان خودداری کرده اما در کنایه به وی، گفت که فقدان وجود دموکراسی تحت یک "حکومت یک نفره" به کشور آسیب وارد کرده‌ است.

او ادامه داد: در طی دوره پایه‌گذاری حزب عدالت و توسعه یک سری ارزشها و اصول مهم وجود داشت اما شاهد فاصله گرفتن از این اصول بوده‌ایم. این تبدیل به یک مساله ملی شده است و ما نسبت به کشورمان جداً احساس مسئولیت می‌کنیم.

مدتهاست این گمانه‌زنی مطرح شده که علی باباجان به همراه عبدالله گُل، رئیس جمهورسابق ترکیه که او نیز یک بنیانگذار دیگر حزب عدالت و توسعه است، در حال برنامه‌ریزی برای تاسیس یک حزب سیاسی جدید هستند.

علی باباجان اظهار کرد، عبدالله گُل، قرار نیست در این حزب مشارکت فعال داشته باشد اما به عنوان یک مشاور و یک "برادر بزرگتر" مطرح خواهد بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین