کد خبر: ۶۲۳۶۶۹
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۵

بحران ارزی به قلب اروپا رسید

ارزش پول ملی مجارستان در برابر یورو به پایین ترین سطح تاریخ خود رسید.
آفتاب‌‌نیوز :

به نقل از شین هوا، در معاملات امروز بازارهای ارز بوداپست، ارزش هر یورو به ۳۳۷.۲۶ فورنیت رسید که از زمان تشکیل منطقه پولی یورو تاکنون بی‌سابقه بوده است. خبرگزاری رسمی مجارستان در واکنش به این مساله نوشت: در نتیجه تحولات بازار پولی و ریسک های خارجی، ارزش فورنیت به کمترین سطح خود در برابر یورو رسید.

کاهش رشد اقتصادی آلمان به عنوان بزرگ ترین شریک تجاری مجارستان، کاهش تقاضای همسایگان اروپایی برای واردات محصولات ساخت این کشور و مساله برگزیت به عنوان اصلی ترین ریسک های خارجی موجود بر سر راه اقتصاد این کشور معرفی شده است.

بحران ارزی به قلب اروپا رسید

در تحول موثر دیگر در ریزش ارزش فورنیت، بانک مرکزی مجارستان اعلام کرد که نرخ بهره در سطح ۰.۹ درصدی باقی خواهد ماند که کمترین نرخ بهره در تاریخ این کشور محسوب می‌شود.

یک معامله‌گر ارزی در بوداپست که خواست نامش فاش نشود، گفت: اگر محدوده مقاومتی ۳۳۶-۳۳۷ فورنیت در برابر هر یورو حفظ نشود، احتمالا شاهد شکسته شدن کانال ۳۵۰ فورنیت نیز خواهیم بود. اصلی ترین دلیل ریزش ارزش پول ملی در روزهای اخیر سیاست های پولی بانک مرکزی بوده است.

در شرایطی که بانک مرکزی اروپا نرخ بهره را به منفی ۰.۵ درصد کاهش داده است، کشورهای غیر عضو منطقه یورو از جمله مجارستان کار سختی را برای حفظ جذابیت بازار ارز خود دارند. علاوه بر پول ملی مجارستان، ارزش دیگر ارزهای اروپایی نظیر کرون جمهوری چک، زلوتی لهستان، لیو رومانی و دینار صربستان نیز در برابر یورو با کاهش مواجه شدند.

مقامات بانک مرکزی مجارستان هنوز حاضر به واکنش نشان دادن در خصوص ثبت این رکورد تاریخی نشده اند و تنها به گفتن این که بانک مرکزی نرخ ارز معینی را هدف‌گذاری نکرده است، اکتفا کردند.

یک معامله‌گر دیگر ارزی گفت: چرا باید ارزش فورنیت تقویت شود؟ هیچ چیز عوض نشده است؛ بنابراین به نظر می‌رسد که این یک مسیر یک طرفه خواهد بود.

انتظار می‌رود با روی کار آمدن دولت اقلیت در رومانی و افزایش تنش های سیاسی داخلی، ارزش پول ملی رومانی نیز بیش از پیش کاهش پیدا کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین