کد خبر: ۶۲۴۴۷۰
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰

آنفلوآنزا، علائم و پیشگیری آن را بهتر بشناسیم

متخصص اپیدمیولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، با اشاره به علائم آنفلوآنزا و اینکه چگونه قابل پیشگیری و درمان است، گفت: آنفلونزا یک بیماری ویروسی دستگاه تنفس است که بینی، دهان و ریه افراد مبتلا را درگیر می‌کند.
آنفلوآنزا، علائم و پیشگیری آن را بهتر بشناسیم
آفتاب‌‌نیوز :

قباد مرادی امروز(۱۱آذر) اظهار کرد: عامل بیماری آنفلوآنزا، ویروسی به همین نام است، این ویروس انواع مختلفی دارد که بیماریزایی و شدت آن‌ها با همدیگر متفاوت است.

این متخصص اپیدمیولوژی، بیان کرد: تغییر مداوم ژنتیکی، از ویژگی های مهم ویروس آنفلوآنزا است و به همین خاطر افراد در طول زندگی خود بارها به این بیماری مبتلا می‌شوند که ایمنی بر علیه آن در بدن ماندگار نیست.

مرادی عنوان کرد: طی قرن گذشته، این تغییرات، چند نوع جدید و خطرناک از این ویروس را ایجاد کرد که موجب ابتلا و همه‌گیری‌های مشهوری در جهان شد و افراد زیادی در دنیا به آن دچار شدند.

وی ذکر کرد: هر چند آنفلونزا ممکن است در همه فصول دیده شود اما اپیدمی‌های آنفلونزا معمولا در فصول سرد یعنی پاییز و زمستان ایجاد می‌شوند و به سرعت طی یکی دو هفته در جامعه پراکنده شده و افراد زیادی را مبتلا می‌کند؛ گاهی ممکن است فروکش کردن بیماری ۲ تا سه ماه طول بکشد در واقع همه جوامع دنیا در معرض خطر ابتلا به آنفلونزای فصلی هستند.

این متخصص اپیدمیولوژی، بیان کرد: این بیماری ممکن است به صورت خفیف تا شدید بروز کند. بیماری در افراد پرخطر و دارای بیماری های زمینه‌ای شدیدتر است و خطرات بیشتری دارد.

مرادی اعلام کرد: مهمترین علائم آنفلوآنزا شامل تب که گاهی ۳ یا ۴ روز طول می کشد، درد عمومی بدن و عضلات، لرز و عرق سرد، آبریزش و ترشحات بینی، سرفه معمولا خشک، سردرد، خستگی و احساس ناخوشی و کاهش اشتها است و گاهی نیز بیماری شدید شده و منجر به عفونت ریه یا پنومونی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در کودکان ممکن است آنفلوآنزا علایم گوارشی همانند اسهال، تهوع و استفراغ رخ دهد، اذعان کرد: بعضی از افراد مبتلا به آنفلوآنزا ممکن است که همه این علایم را نداشته باشند، همچنین شدت بیماری و میزان احساس ناخوشی در افراد مبتلا، متفاوت است.

این متخصص اپیدمیولوژی، تصریح کرد: افراد بزرگسال و یا مسن مبتلا به آنفلوآنزا اگر دچار تنگی نفس و یا تنفس دشوار، درد شکم و قفسه سینه، علائم عصبی از جمله اختلال حواس، گیجی، تشنج، و تب بالا شوند نیازمند درمان سریع و مراجعه به پزشک و بیمارستان هستند. کودکان نیز در صورت ابتلا به علائم اشاره شده و تب بالا یا کبودی لب ها و قطع ادرار بیش از ۸ ساعت، نیازمند درمان سریع و مراجعه به پزشک و بیمارستان هستند.

مرادی با اشاره به اینکه درمان اصلی بیماران آنفلوآنزا «درمان حمایتی و خانگی است» ذکر کرد: بسیاری از موارد آنفلوآنزا با استراحت در منزل و درمان علامتی بهبود می‌یابند، یعنی با مصرف استامینوفن درد و تب و علایمشان به تدریج تسکین پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه درمان آنتی بیوتیکی ضد ویروسی برای این بیماران جز در موارد پرخطر استفاده نمی‌شود، ادامه داد: دارویی به نام "اوسلتامویر یا تامی فلو" در ایران وجود دارد که از تکثیر این ویروس در بدن تا حدی کاهش می‌دهد و بیشتر برای موارد پرخطر مانند بیمارانی که به خاطر شدت علایم در بیمارستان بستری شده، تجویز می‌شود.

وی با اشاره به تفاوت سرما خوردگی با آنفلونزا، گفت: آنفلونزا و سرما خوردگی شباهت زیادی به همدیگر دارند اما تفاوت هایی شامل اینکه تب در سرما خوردگی خفیف ولی در آنفلونزا شدید است، سردرد در آنفلونزا شایع و نسبتا شدید بوده اما در سرما خوردگی غیر شایع و معمولا خفیف است.

این متخصص اپیدمیولوژی، بیان کرد: معمولا به افراد پرخطر توصیه می‌شود که در ابتدای شروع فصل سرما و ابتدای پاییز واکسن آنفلونزا را تلقیح کنند این افراد شامل مبتلایان به بیماری های نقص سیستم ایمنی، سالمندان به خصوص افراد بالاتر از ۷۰ سال، مبتلایان به بیماری های مزمن قلبی و ریوی و عصبی و کلیوی، زنان باردار، افراد مبتلا به سرطان و مصرف کنندگان دائمی آسپرین و افراد تحت درمان شیمی درمانی و رادیوتراپی و یا تحت درمان کورتون هستند.

مرادی افزود: معمولا واکسن های مربوط به هر سال در اواخر تابستان و اوائل پاییز وارد بازار می‌شود، اثر بخشی واکسن در شرایطی که ویروس آنفلوآنزا تغییر ژنتیکی زیادی نکند حدود ۴۰ تا ۶۰ درصد است.

وی خاطرنشان کرد: برای پیشگیری از آنفلوآنزا افراد باید بهداشت فردی و شستشوی مرتب دست ها به ویژه در کودکان، دست ندادن با افرادی که مبتلا هستند و پرهیز از آغوش گرفتن این افراد رعایت کنند.

این متخصص اپیدمیولوژی، در پایان یادآور شد: این بیماری معمولا خود به خود بهبود می‌یابد و استراحت در منزل و مصرف مایعات و استامینوفن برای بیماران توصیه می شود و مصرف آنتی بیوتیک های ضد باکتریایی در این بیماران ضرورتی ندارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین