کد خبر: ۶۲۴۶۹۲
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۹

مراقب باشید این کلاه سرتان نرود

رئیس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان مرکزی در خصوص کلاهبرداری سایبری تحت عنوان "تقلب مخابراتی" به عنوان جدیدترین روش مجرمانه به شهروندان هشدار داد.
مراقب باشید این کلاه سرتان نرود
آفتاب‌‌نیوز :

بر اساس اعلام پلیس، سرهنگ "احسان آنقی" با اشاره به‌ شگردهای مجرمانه با هدف کلاهبرداری‌های مالی توسط مجرمان سایبری، اظهار کرد: کسب درآمد‌های غیر قانونی از مشترکین اپراتورهای مختلف را می‌توان یکی از جدیدترین روش‌های مجرمانه‌ای عنوان کرد که در این ایام رواج داشته و گزارش‌های زیادی مبنی بر کلاهبرداری در این حوزه منتشر شده است.

وی افزود: این روش با سوءاستفاده از مشترکین اپراتورهای مختلف با استفاده از سرویس‌های مخابراتی صورت می‌گیرد، که معمولا تحت عنوان "Communications Fraud"یا "تقلب مخابراتی" شناخته می شوند و کلاهبرداران با استفاده از تماس‌گیرنده‌های خودکار (Auto Dialers) از شماره‌های ویژه (Premium) با کاربران تماس برقرار می‌کنند.

سرهنگ آنقی از برقراری تماس با سرشماره‌های خارجی و مجازی خبر داد و گفت: این تماس‌ها معمولا از پیش شماره‌هایی نظیر ۶۷۸+ ، ۹۶۰+ و ... انجام می شود که متعلق به کشورهایی کم نام و نشان هستند و برقراری تماس با این شماره‌ها، هزینه نسبتا بالایی برای کاربران در برخواهد داشت و هرچه مدت زمان مکالمه بیشتر شود، هزینه نیز افزایش خواهد داشت.

وی در خصوص روش انجام این شگرد مجرمانه تصریح کرد: در این روش ابتدا به صورت سیستمی با افراد و شماره‌های مختلف تماس‌های کوتاه و متعدد برقرار می شود به نحوی که به صورت تماس بدون پاسخ در دستگاه گیرنده ثبت می‌شود و سعی بر ترغیب کاربر نسبت به برقراری تماس مجدد دارند و بلافاصله بعد از برقراری تماس، هزینه‌های اضافه و بین‌الملل برای مخاطب به همراه خواهد داشت.

رئیس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان مرکزی در ادامه یادآور شد: صحبت در خصوص برنده شدن لاتاری، برنده شدن جایزه‌ هنگفت و موارد مشابه از جمله موضوعاتی هستند که می‌تواند موجب طولانی‌تر شدن مکالمه و در ادامه افزایش هزینه شود.

این مقام انتظامی از قابلیت تماس با زبان فارسی در این شگرد مجرمانه خبر داد و گفت: در گذشته تماس‌های صورت گرفته به صورت خارجی و با زبان انگلیسی صورت می‌گرفت، اما در روزهای اخیر برخی از تماس‌ها به زبان فارسی ماشینی(که توسط نرم‌افزار خوانده می‌شود) پخش شده که این مورد روند فریب خوردن کاربران را افزایش خواهد داد.

وی نادیده گرفتن این گونه تماس‌ها را بسیار مهم و لازم دانست و گفت: در صورت نیاز به برقراری تماس با بستگان در خارج از کشور، شماره آنها را در حافظه گوشی خود ذخیره کنید و در غیر این صورت اگر منتظر تماس از شخصی خارجی نبودید، تماس را نادیده بگیرید.

سرهنگ آنقی تاکید کرد: با توجه به اینکه تعداد تماس‌های برقرار شده بسیار بالاست و گاهی بالغ بر ۵ هزار مکالمه در ساعت انجام می‌شود‌، لذا هیچ راهکاری نمی‌تواند بهتر از کنترل از سوی خود مشترکین باشد، بنابراین به تماس های مشکوک توجه نکنید.

رئیس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان مرکزی در پایان به شهروندان توصیه کرد: در صورت مواجهه و دریافت تماس‌های مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس www.Cyberpolice.ir لینک مرکز فوریت‌های سایبری، با پلیس فتا در میان بگذارید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین