کد خبر: ۶۲۴۷۹۶
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۵

چاقی، تلفن‌ همراه و کامپیوتر بلای جان مفصل‌های انسان!

آسیب دیدن مفاصل علل متفاوتی دارد و می‌توان به عوامل مختلفی از جمله چاقی، تلفن‌همراه، کفش نامناسب، بدخوابیدن، استفاده طولانی مدت از کامپیوتر و مواردی از این دست اشاره کرد که هر کدام به نوبه خود تاثیر متفاوتی در آسیب‌رسانی به مفاصل دارد.
آفتاب‌‌نیوز :

یکی از اصلی‌ترین علل آسیب‌دیگی مفصل‌ها اضافه وزن و چاقی است؛ به طوری که هر کیلوگرم اضافه وزن فشاری معادل چهار کیلوگرم بر مفاصل شما وارد کرده و موجب آسیب می‌شود و در عین حال استفاده بیش از اندازه از تلفن‌همراه هم به مفاصل گردن، شانه‌ها و هم به مفاصل انگشتان آسیب می‌رساند.

کفش ورزشی نامناسب دیگر عاملی است که در آسیب‌دیدگی مفاصل اثر گذار بوده و باید برای انجام ورزش‌های متفاوت، کفش‌هایی با خصوصیات ویژه مورد استفاده قرار گیرد. همچنین کیف سنگین اگر روی یک شانه قرار گیرد بر مفاصل و عضلات شانه و کتف و کمر فشار می‌آورد و موجب آسیب‌دیدگی مفصل‌ها می‌شود و مورد دیگر کفش پاشنه بلند است که موجب انتقال وزن به جلو شده و بر مفاصل انگشتان، مچ‌پا، زانوها، مفاصل ران و کمر فشار می‌آورد.

چاقی، تلفن‌ همراه و کامپیوتر بلای جان مفصل‌های انسان!

همچنین استفاده از عضلات و پوزیشن نامناسب در حین بلند کردن اجسام موجب فشار به مفاصل و عضلات می‌شود و خوابیدن به شکل دمر روی مفاصل و عضلات گردن و ستون فقرات فشاری را وارد کرده که موجب آسیب‌دیدگی افراد در ناحیه مفصل خواهد شد.

انجام کشش عضلانی در طول روز که شامل کشش منظم در فواصل کار روزانه است باعث تقویت عضلات و تاندون‌ها می‌شود و انجام تمرینات قدرتی موجب تقویت عضله و بهبود تراکم استخوان و پایداری بهتر مفاصل می‌شود.

کشیدن و جویدن تنباکو موجب نرسیدن خون به استخوان‌ها، مفاصل و کم شدن تراکم استخوان می‌شود و خواب نامناسب، ناکافی و بد موجب افزایش التهاب در بدن شده و در دراز مدت بر روی مفاصل اثر می‌گذارد.

لاله حاکمی نایب رییس بانوان فدراسیون پزشکی ورزشی در گفتگو با ایسنا ضمن اشاره به موارد فوق به عنوان عوامل اثرگذار در آسیب‌دیدگی مفاصل، استفاده طولانی مدت از کامپیوتر را به عنوان یک مسئله شایع در بین افراد مختلف و به ویژه کارمندان دانست و اظهار کرد: هر یک ساعت از پشت کامپیوتر برخیزید و چند قدم راه رفته و چند حرکت کششی انجام دهید.

وی ادامه داد: پوزیشن نامناسب در هنگام نشستن مورد دیگری است که موجب فشار روی مفاصل و عضلات ران‌ها و کمر می‌شود و انجام ورزش با درد به ویژه در ناحیه شانه آسیب به عضلات و مفاصل را رقم می‌زند، بنابراین حرکت ورزشی نباید در فرد ایجاد درد کند. تکنیک نامناسب در هنگام ورزش به مفاصل و عضلات فشار و آسیب وارد می‌کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین