کد خبر: ۶۲۴۸۱۴
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۷
افرادی که دستگیر شدند، عده‌ای از آنها بی‌گناهند و باید آزاد شوند

روحانی: اعترافات اغتشاشگران پخش خواهد شد| دیدار با ترامپ به شرط لغو تحریم‌ها| جزئیات گفت‌وگو با اوباما

رییس‌جمهوری اسلامی ایران، جزئیات گفت و گوی تلفنی با باراک اوباما رئیس جمهوری سابق آمریکا در سال ۹۲ در باره مذاکرات را تشریح کرد.
آفتاب‌‌نیوز :

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی صبح چهارشنبه در بیست و ششمین همایش ملی بیمه و توسعه در برج میلاد تهران افزود: مشاورین و همراهان من در سفر نیویورک مرا قانع کردند که برای پیشرفت در مذاکرات، جواب تلفن رئیس جمهوری آمریکا را بدهم. انجام این کار مورد تردید من بود، اما همه مشاورین من به اتفاق این نظر را دادند و پذیرفتم. در نتیجه در آخرین لحظاتی که در حال ترک نیویورک بودم، رئیس جمهوری آمریکا به من زنگ زد و من جواب او را دادم.

وی تاکید کرد: این صحبت کوتاه یک ربع تا بیست دقیقه ای، یک لوکوموتیو بسیار قوی برای حرکت قطار مذاکره بود و ما چارچوب را با وی مطرح کردیم و او در این گفت و گوی تلفنی سه موضوع را مطرح کرد که به او گفتم که راجع به سه موضوع آمادگی برای مذاکره نداریم اما اگر موضوع اول که هسته ای است، انجام شد و شما آن را درست اجرا کردید، موضوع دوم و سپس موضوع سوم در دستور کار مذاکره قرار خواهد گرفت.

روایت روحانی از گفت‌وگوی تلفنی با رییس‌جمهور آمریکا در سال 92

رییس جمهوری خاطر نشان کرد: این حرکت باعث شد تا ما در کمتر از ۱۰۰ روز به توافق موقت ژنو رسیدیم که به طور موقت تحریم ها در بسیاری از زمینه ها برداشته شد و از پول هایی که در بانک ها بلوکه شده بود، ماهانه ۷۰۰ میلیون دلار در اختیار ایران قرار گرفت و مهمترین دستاورد این توافق موقت پذیرش حق غنی سازی ایران در آن مذاکره صد روزه بود. هیچ کس باور نمی کرد که در مذاکرات ما می توانیم از ۶ قدرت بزرگ دنیا این نکته را بگیریم که ایران حق غنی سازی در کشور خود را دارد، برخلاف آن چیزی که در قطعنامه های سازمان ملل آمده بود.

روحانی با اشاره به ادامه مذاکرات افزود: در مرحله بعدی مذاکرات، هدفی که ما داشتیم که باز هم بسیاری از کارشناسان می گفتند امکان تحققش نیست این بود که در پایان این مذاکرات تمام قطعنامه های‌فصل هفت سازمان ملل باید یک جا لغو شود. متخصصین حقوق بین الملل می گفتند امکان ندارد که ۶ قطعنامه‌ای که ما یک روز هم آن ها را اجرا نکرده بودیم، توسط خود سازمان ملل یک جا لغو شود. اما این کار شد و قطعنامه‌های تحریمی ما لغو شد.

ایران ناقض برجام نشد

روحانی با اشاره به تاثیرات برجام در اقتصاد کشور گفت: بعد از برجام شرایط متفاوت شد و دیدید که کار شما در حوزه بیمه آسان شد و صنعت بیمه تغییر کرد؛ تولید حرکت کرد؛ شرکت‌های خارجی به ایران آمدند و فقط یک کشور در آن شرایط ۵۰ میلیارد دلار به ما اعتبار داد. تحول بسیار بزرگ و عظیمی در ایران آغاز شد و سرمایه‌گذاری در ایران گسترش یافت تا جایی که یکی از رهبران خارجی می‌گفت که می دیدیم هر چه سرمایه گذار و بانک هست به سمت ایران سرازیر شدند و می گفتیم مگر ایران چه بهشت برینی است که همه به آن سمت می روند.

رییس جمهوری بیان کرد: پس از امضای برجام شرایط مناسبی ایجاد شد در این شرایط لازم بود این قرارداد و این توافق را حفظ کنیم. البته اینجا جای این صحبت نیست ولی اگر زنده بودیم در آینده خواهم گفت که ما با چه دردسرهایی برجام را نگه داشتیم و چه فشارهایی روی ما بود ولی به هر قیمتی بود نگذاشتم که ایران ناقض این عهدنامه باشد.

روحانی افزود: گفتیم اگر این توافق روزی می خواهد نقض شود، به دست ما نقض نخواهد شد. ما مسلمانیم و به تعبیر قرآن، به عهدمان "راعون" هستیم. چیزی را به سادگی امضا نمی کنیم اگر امضا کردیم پای آن می‌مانیم. دولت خیلی سختی‌ها کشید تا این توافق را حفظ کند. تا زمانی که دولت آمریکا تغییر کرد و فرد جدیدی روی کار آمد.

امکان توافق در سال ۹۳

روحانی عنوان کرد: می‌دانید سال ۱۳۹۳ می‌توانستیم به توافق نهایی برسیم اما به دلیل فشار صهیونیست‌ها و فشار عربستان تا سال ۹۴ به تاخیر افتاد. می‌دانید که وزیر خارجه عربستان برای تاخیر در این توافق، به وین رفت و نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز برای همین منظور به وین رفت و اینها توانستند حصول توافق را به تاخیر بیندازند و در آن تاخیر بود که به آمریکا قول دادند و گفتند قیمت نفت را آن چنان ما پایین می آوریم که ایران مجبور شود هر چه را گفتید امضا کند نه این قراردادی که امروز آماده امضا است.

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: آمدند قیمت نفت را پایین آوردند. قیمت نفت از ۱۰۴ دلار یا ۱۱۲ دلار در ماه‌های مختلف پایین آمد و به ۸۰، ۷۰، ۵۰ و حتی زیر ۳۰ دلار رسید. گفتند که اینجا جایی است که ایران دیگر نمی‌تواند کشور را اداره کند. وقتی قیمت نفت تقریباً به یک چهارم تقلیل داده شد گفتند که دیگر نمی‌توانند کشور را اداره کنند و مجبور می‌شوند هر چه گفتید امضا کنند.

وی اضافه کرد: ایستادگی کردیم. در اواخر سال ۹۳ و اوایل ۹۴ که می‌دانید چقدر قیمت نفت پایین آمده بود، توانستیم کشور و اقتصاد را حفظ کنیم، تورم را پایین بیاریم و همین سال ۹۴ بود که تورم را تک‌رقمی کردیم، به رغم آنچه آنها فکر می‌کردند رشد اقتصادی ما بالا رفت و تورم پایین آمد، شرایط اقتصادی ما آرامش پیدا کرد و آنها دیدند که نمی‌شود. اینجا بود که به عربستان و رژیم صهیونیستی گفتند که حرف شما نادرست بوده و ایران تسلیم نمی‌شود و در سال ۹۴ آمدند و قرارداد را امضا کردند.

خیال حضور در تهران

روحانی تصریح کرد: همین عربستان و رژیم صهیونیستی عوامل اصلی بودند که روی کاخ سفید اثر گذاشتند و به او گفتند اگر از برجام خارج شود و تحریم شدید وارد کند؛ نظام ایران چند ماه بیشتر باقی نخواهد ماند. آنچنان اطمینانی پیدا کرده بودند که گفتند وقتی بالاترین تحریم تاریخ در سیزدهم آبان ماه سال ۹۷ را اعمال و اجرا کنیم ایران امکان ندارد که تا ۱۱ دی ماه یعنی ژانویه سال بعد بتواند به حکومت ادامه دهد و خودشان هم به صراحت گفتند که در ژانویه در تهران هستیم.

مذاکره نکردن آسان است

روحانی گفت: اما در عین حال من این نکته را می خواهم بگویم از آنجایی که شما صاحبان و متخصصان کاهش خسارت و ریسک در زندگی مردم هستید، این وظیفه در یک سطح دیگر بر گردن ماست. باید به عنوان دولت ریسک مردم را کاهش بدهیم و شرایط مردم را برای تعالی و توسعه آماده کنیم وگرنه اینکه شعار بدهیم و بگوییم مذاکره نمی‌کنیم خیلی راحت است.

وی یادآور شد: وقتی بگوییم مذاکره می‌کنیم آن موقع اول گرفتاری است و شما باید بروید و بنشینید، بحث کنید، دعوا کنید، استدلال کنید، اقتصاددان و حقوقدان باید بیاید. وگرنه از ابتدا می‌توان گفت مذاکره نمی‌کنیم و تحریم‌ها باقی بماند. چه کسی ضرر می‌کند؟ همه منطقه. چه کسی ضرر می‌کند؟ همه دنیا و چه کسی ضرر می‌کند؟ ملت بزرگ ایران.

لنگه کفش بخاطر پاسخ به تلفن

روحانی افزود: ما دولتی نبودیم که از زیر بار یک مسوولیت سخت فرار کنیم هیچ‌وقت فرار نکردیم. می‌دانستیم برخی از امور چقدر سخت است، می‌دانستیم اگر در نیویورک، جواب تلفن رییس جمهوری آمریکا را بدهم در فرودگاه مهرآباد یک عده‌ای افراطی، لنگه کفش پرتاب می کنند. من همه اینها را می‌دانستم اما به جان خریدم اینها برای من مهم نبود، مهم برای من این بود که وجدان من راضی باشد و به قولی که به مردم دادم پایبند باشم و بودم.

بزرگترین کلاهی که سر ترامپ رفت

رییس جمهوری بیان کرد: در آن وضعیت آمدیم، شرایط کشور را آرام کردیم. دوباره رژیم صهیونیستی، عربستان و افراطیون آمریکا سر ترامپ کلاه گذاشتند. بزرگترین کلاهی که سر ترامپ رفت بر سر برجام بود. آنها به ترامپ گفتند که اگر از برجام خارج شود و تحریم فوق‌العاده را نسبت به ایران اعمال کند، این نظام سقوط می‌کند و آن وقت پیروز تاریخ هستی و می‌گویی بعد از ۴۱ سال ایران را درهم شکستم. می‌خواستند ادای ریگان درباره شوروی را دربیاورند. نمی‌دانستند که ملت، فرهنگ و جامعه و جوانان، کارآفرینان ومسئولان ایران برای استقلال، عزت و کشورشان تا پای جان می‌ایستند.

روحانی افزود: آن‌ها نقض پیمان کردند و این باید در ذهن تاریخی ما بماند که ایران با ۶ قدرت بزرگ جهانی قراردادی را امضا کرد که آن‌ها آن را زیر پا گذاشتند و ما هنوز هم به این قرارداد عمل می‌کنیم و کاهش تعهدات هم در چارچوب همین قرارداد است. پس آن‌ها مقصر بودند و از پیمان خارج شدند.

وی با اشاره به اینکه اکنون همه و بیش از همه هم آمریکا برای حل این موضوع تلاش می‌کند؛ افزود: در ایامی که نیویورک بودم هر روز پیغام می‌دادند و من اصلا فرصت نکردم از هتل، جز برای سخنرانی در مجمع عمومی خارج شوم چون ترافیک دیدارها بسیار بالا بود. آمریکا یک موضوع را در ذهن سران جا انداخته بود که همه کار درست می‌شود و اشکال از طرف ایران است و کاخ سفید می‌خواست بار خود را بر دوش ایران بیاندازد. تقریبا همه سران کشورها اعلام می‌کردند که آمریکا برای حل موضوع آماده است و شما چون حاضر به ملاقات نیستید پس مقصرید.

دیدار با ترامپ به شرط برداشتن تحریم‌ها

روحانی ادامه داد: رهبران می‌گفتند شما ملاقات با رئیس‌جمهوری آمریکا را قبول کنید تا همه تحریم‌ها برداشته شود اما ما می‌خواستیم این توطئه و نقشه را بشکنیم و به دنیا بگوییم ما برای ملاقات مشکلی نداریم و اگر رئیس جمهوری آمریکا تحریم‌ها را بردارد ساعتی بعد و نه دو روز بعد با او دیدار می‌کنم، همه سران ۵+۱ در نیویورک هستند و می توانیم ملاقات کنیم، به این ترتیب حربه را از آن‌ها گرفتیم و همه گفتند این منطقی است.

رئیس جمهوری با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها معتقد بودند اول ملاقات انجام شود و بعد تحریم‌ها برداشته شود، گفت: می‌خواستند هوش ملت ایران امتحان کنند اما ما دیگر حاضر نیستیم کلاه سرمان رود و نمی خواهیم هم کلاه سر دولت دیگری بگذاریم. می خواهیم آنچه حقوق مردم ایران است عملیاتی و اجرا شود. اکنون هم این بحث‌ها ادامه دارد و دوستان واسطه هستند.

وی گفت: هروقت آمریکا حاضر شود تحریم‌ غلط، ظالمانه، نادرست و تروریستی خود را کنار بگذارد، بلافاصله سران ۵+۱ می‌توانند ملاقات کنند و ایران هیچ مشکلی ندارد. باید ذهن همه روشن شود که ما در مساله تحریم؛ نه آغازگر بودیم، نه مقصریم و نه امروز لج بازی می‌کنیم، موضوع سوم بسیار مهم است چون بعضی‌ها در ذهن جوانان این گونه القا می‌کنند که ما لج بازی می‌کنیم، در حالی که اینگونه نیست و ما این بهانه را از آن‌ها گرفتیم. تحریم غلط و ظالمانه است؛ آن را کنار بگذارند و در این شرایط مشکلی برای مذاکره نداریم.

روایت روحانی از گفت‌وگوی تلفنی با رییس‌جمهور آمریکا در سال 92

روحانی با تاکید بر اینکه در شرایطی که حق ما تامین نشود همه باید دست به دست هم دهیم و کنار هم بیاستیم، تصریح کرد: صنعت بیمه در کنار بازار سرمایه و بانک‌ها، در کنار و کارآفرینان و نیروی کار و نیز در کنار دانشگاه‌ها همه باید متحد باشیم. امسال روز ۱۶ آذر باید این موضوع مورد توجه قرار گیرد که راه ایستادگی برابر اقدامات تروریستی اقتصادی آمریکا چیست. در تمام دانشگاه‌ها و بین همه دانشجویان و اساتید باید یک موضوع وجود داشته باشد و آن شعار علیه تروریسم و تروریست‌های اقتصادی و آمادگی ما برای مقابله با تحریم‌های ظالمانه است.

حجت‌الاسلام روحانی با اشاره به اینکه در این زمینه بار بزرگی بر دوش شماست؛ خاطرنشان کرد: واردات، صادرات، سرمایه‌گذاری در شرایط تحریم ریسک‌آفرین است و شرایط طبیعی نیست، در این شرایط باید شما وارد شوید و از یک طرف با همه آن‌هایی که در فعالیت خود احتمال ریسک می‌دهند، هماهنگ شوید و از طرف دیگر با همکاری شرکت‌های بیمه‌ای کشور دیگر ریسک جاهایی که ارقام بالا است پوشش دهیم، به طور مثال در کشتی‌های بزرگ نفت‌کش که قیمت کشتی و نفت مهم است.

وی ادامه داد: در این تحریم‌ها در کنار بانک، بیمه هم تحریم می‌شود، فروش نفت و سایر کالاهای صادراتی ما هم تحریم می‌شود. بنابراین اینکه بیمه به عنوان اولین موضوع در تحریم‌های آمریکا قرار می‌گیرد نشان دهنده اهمیت بیمه است چون بدون بیمه گاهی ریسک به قدری بالاست که نمی توان کاری انجام داد. چون هر سرمایه‌گذار و کشاورز و انسانی تا حدی ریسک را تحمل می‌کند و وقتی ریسک به ۵۰ درصد رسید دیگر قابل تحمل نیست و باید به جایی اتکا کند که ریسک و خسارت او را جبران کند.

ماهیت بیمه، امنیت بخشی به جامعه است

روحانی گفت:امیدوارم این روز که روز تجلیل از صنعت بیمه است، روحیه جدیدی برای همه دست اندرکاران برای خدمت بیشتر به مردم عزیز کشورمان باشد.

وی افزود: در ظاهر صنعت بیمه در قالب اقتصادی و جزو بازارهای مالی در کنار بازار سرمایه و بازار پول است، اما واقعیت امر این است که ماهیت بیمه، امنیت بخشی به جامعه است یعنی ذیل تامین اجتماعی باید تعریف شود.

رئیس‌جمهوری ادامه داد: در دنیا هم به عنوان امنیت اجتماعی (social security) در این عنوان گنجانده می‌شود، بیمه می‌خواهد به مردم جامعه اعم از تولیدگر، کشاورز، صنعت گر، کارآفرین، کسی که دارای کارگاه است و مردم عادی که زندگی روزمره دارند برای روز سختی به آنان اطمینان دهد بیمه می خواهد به مردم بگوید در روز خسارت و مشکلات شما تنها نیستید یار و یاوری دارید به نام صنعت بیمه.

روحانی گفت: شرکت بیمه در کنار شماست و شما را یاری می کند کار بیمه عملکرد این صنعت و شرکت های مربوطه باید به گونه ای باشد که مردم احساس آرامش کنند، خدای نکرده اگر یک تصادفی کردم بدانم در یک زمان کوتاهی مشکل من حل می شود.

وی تصریح کرد: هم اکنون شاید وضع خیلی بهتر شده باشد اما تا قبل انقلاب در یک تصادفی هم که مقصر نبودیم تا رفتیم به پول بیمه برسیم وسط راه داشتیم پشیمان می‌شدیم سرعت عمل، از بین بردن بوروکراسی در زمینه تامین خسارت، کارشناسی فوری، تعیین و پرداخت خسارت اصل تامین است.

تامین اجتماعی به معنای دادن امنیت به مردم و آرامش است

روحانی افزود: صنعت بیمه در شرایط امروز برای ما اهمیت خاص و ویژه‌ای دارد اگر بتوانیم موضوعاتی تحت عنوان قرارداد بیمه را انجام می‌دهیم توسعه دهیم همه عواملی که در زندگی پیش می آید امنیت ما و جامعه بیشتر می شود

رییس جمهوری گفت: ما کشوری هستیم که در معرض ریسک های خاص خودمان هستیم در طول ۴۱ سال گذشته تحت فشارهای تحریمی بودیم به ویژه در این دو سال اخیر که شدیدترین فشار تحریمی به ما وارد شده است اما در این زمینه به یک نکته توجه کنید دولت یازدهم و دوازدهم همه تلاشش این بود که این ریسک را به حداقل کاهش دهد ریسک معمولا نمی تواند به صفر برسد ولی می تواند کاهش یابد ولی دولت یازدهم شروع شد ما در حال تحریم پلکانی بودیم یعنی آن زمان مجاز بودیم یک میلیون بشکه نفت بفروشیم سال بعد بیست درصد کم بشود سال بعدی بیست درصد، مقررات این بود که سالی بیست درصد کاهش یابد.

وی تصریح کرد: اولین کاری که کردیم این بود که بیست درصد را حذف کردیم با آنان مذاکره کردیم که برای ادامه مذاکره صادرات نفت کاهش نیابد، دومین قدم این بود که ما معتقد بودیم برای حل این مساله باید در سطح بالاتر مذاکره کنیم و برای این کار مقدمات لازم را آماده کردیم، برای اولین بار تقریبا بعد انقلاب اسلامی در سال ۹۲ در آغاز دولت یازدهم بین وزیر خارجه ایران و آمریکا گفت وگو و مذاکره آغاز شد این کار ممکن است از دید مردمی که در سیاست سرشته ندارد کار ساده ای باشد ولی این کار عظیمی بود دلیل آن این بود که ما به مردم قول داده بودیم که در ظرف ۱۰۰ روز شاهد این ریسک باشند.

تحریم نتیجه تحریم صهیونیست‌ها، ارتجاع منطقه و آمریکا است

روحانی گفت: ما در شرایط تحریم هستیم و این شرایط تحریم تقصیر ما نیست، این شرایط تحریم نتیجه تحریک صهیونیست‌ها، ارتجاع منطقه و عمل ظالمانه کاخ سفید است و ما راهی جز مقاومت و ایستادگی در برابر تحریم‌کنندگان نداریم؛ در عین حال روزنه مذاکره را نبستیم و اگر آن‌ها حاضر باشند تحریم‌ها را کنار بگذارند ما آماده مذاکره حتی در حد سران کشورهای ۵+۱ هستیم و آن را به صراحت اعلام کردیم.

رئیس‌جمهوری با اشاره به شرایط اقلیمی و طبیعی ایران گفت: ایران هم مانند برخی از کشورها در خط زلزله است و گریزی از آن وجود ندارد، ژاپن هم از کشورهای زلزله‌خیز است؛ من در سفر به این کشور در یک روز چند زلزله را تجربه کردم اما معمولا ساختمان‌ها مقاوم است و مردم آرامش دارند، مقاوم سازی ساختمان‌ها جلوی ریسک را گرفته است.

وی ادامه داد: اما در یک روستایی که با خشت و گل درست شده است شما ممکن است احساس ریسک بالاتری بکنید با ۵ ریشتر هم احساس ریسک می کنید. تمام جاهایی که زلزله آمد اخیر رفتن منطقه شهرستان میانه و سراب و روستاهایی که دیدم هر خانه ای که سالهای قبل درست شده بود آنها دست نخورد و حتی یک ترک هم برنداشتند اما خانه هایی که بازسازی نشده بود و به شکل قدیم باقی مانده بود آنها خسارت دیدند.

روحانی گفت: ما از شما و مردم می خواهیم که زندگیشان را بیشتر با بیمه نزدیک کنند. فرهنگ بیمه باید توسعه پیدا کند. این کار رسانهها و فضای مجازی ما است که تلاش کنیم این فرهنگ را بگسترانیم.

رئیس جمهور افزود: هنگامی که فرهنگ، اصلاح شده و مردم احساس کنند، بیمه به نفع آنان است به سمت آن رغبت خواهند داشت، البته بیمه‌ها باید مشوق مردم باشند، به گونه‌ای که مردم بدانند اگر در حادثه‌ای به بیمه مراجعه کنند و یا با گسترش دولت الکترونیک از طریق فضای مجازی با آن ارتباط برقرار کنند، در مدت زمان کوتاه و سریع، خسارت‌شان پرداخت خواهد شد.

روحانی با تاکید بر ضرورت سرعت عمل بیمه‌ها در جبران خسارات بیمه‌ شدگان، افزود: البته این بدان معنا نیست که شرکت‌های بیمه در امور خود دقت لازم را نداشته باشند و این در حالی است که عمدتاً شرکت‌های بیمه کشور توسط بخش خصوصی اداره می‌شود و همچنان که به دنبال سود و نفع مالی برای خود هستند، می‌خواهند امور مردم نیز به انجام برسد.

رئیس جمهور با بیان اینکه از ۳۲ شرکت بیمه‌ای که در کشور فعال هستند، ۳۱ شرکت غیردولتی است، گفت:‌ وقتی شرکتی توسط بخش خصوصی اداره شود، برای بهبود فعالیت خود تلاش خواهد کرد و هر چه فرهنگ بیمه در کشور افزایش پیدا کند و صنعت بیمه رونق پیدا کند به همان اندازه تولید رونق یافته و بازار سرمایه حرکت خواهد کرد چرا که بخش خصوصی همواره در سرمایه‌گذاری‌هایی که در آن اطمینان به سود دارند، وارد می‌شود.

وی با بیان این که در این زمینه دولت دوازدهم با دو حادثه سختی مواجه شد گفت: یکی با زلزله کرمانشاه روبرو شدیم، زلزله کم نظیری بود که هم عمق و هم ریشتر آن بالا بود که خسارت های زیادی به روستاها و شهرهای ما زد.

روحانی گفت: ۱۰۷ هزار و ۷۱۰ واحد مسکونی ما خسارت دید یا کامل تخریب شد یا بخشی از آن تخریب شد که نیاز به مرمت یا بازسازی داشت. تمام آنهایی که مرمتی بود و همه آنهایی که بازسازی نیاز داشت عمدتاً در ظرف یکسال انجام شد و این کار بسیار عظیم و بزرگی بود که انجام گرفت. البته واحدهای محدودی باقی مانده باشد که بنا به دلایلی باقی مانده است.

وی افزود: در یک حادثه زلزله ۱۰۷ هزار واحد دچار آسیب شد و که بخشی از آن را ما و بخشی از آن را بیمه جبران کرد. سال ۹۷ مشغول زلزله کرمانشاه بودیم. تا آمدیم کار این زلزله را تمام کنیم در فروردین ۹۸ سیل ۲۵ استان کشور را فرا گرفت که در تاریخ ۵۰ تا ۶۰ سال گذشته کشور سابقه نداشته است.

رییس جمهور ادامه داد: در این حادثه سیل ۲۱ استان خسارت دیدند ۱۴۷ هزار واحد مسکونی دچار آسیب شد که بخشی از آنها مرمتی است که مرمت آنها تمام شده است و بخشی احداثی است که شروع شده است. قرار ما این است که احداثی ها تا پایان سال انجام شود. یکساله ۱۴۷ هزار واحد صدمه دیده و خسارت دیده یا تخریب شده انجام دهیم که این کار بسیار بزرگی است.

روحانی با تاکید که دستگاه های تبلیغاتی ما آن روزی که سیل یا زلزله می آید همه پای کار هستند و مردم هم پای کار هستند گفت: زمانی که یک آرامش نسبی برقرار می شود ما می مانیم و مردم، همه می روند، دستگاه تبلیغات و سروصدا همه اینها می روند و ما باید خانه را بسازیم بنابراین باید این کارها برای مردم توضیح داده شود و مقایسه شود.

وی یادآور شد: زمانی که در آمریکا طوفان و سیل می آید تخریب می کند در عرض یکسال مردم زندگیشان به حال اول یا بهتر از آن بر می گردد، خودتان تحقیق و بررسی کنید. در اروپا اگر زلزله می آید تخریب می شود چند ماه طول می کشد که درست شود. ما جزو کشورهای کارآمد در این زمینه هستیم و در این زمینه شما شرکت های بیمه باید به صحنه بیایید. چرا که اگر منازل، مغازه‌ها، ادارات و بانک‌ها بیمه باشند، می‌تواند در کاهش درد، غم و گرفتاری‌های گوناگون تأثیر مثبت بوجود آورد.

وی ادامه داد: رییس بیمه مرکزی در همان روزهای حادثه سیل که همراه من به استان گلستان می رفتیم گزارش داد که تمام خانه‌هایی که بیمه بودند ولو این که زمان بیمه شان هم کوتاه بوده است در همه آن موارد بیمه پیشتاز بود. این خیلی ارزشمند است. این را باید صدا و سیما و رسانه های ما تبلیغ کند و به مردم بگوید که اگر مردم بیمه های حوادث را انجام دهند این خیلی در زندگی آنها تاثیر دارد. بنابراین از همه شرکت های بیمه می خواهم که در این زمینه فعال شوند و مردم را تشویق کنند چرا که فرهنگ بیمه می تواند به کمک مردم بیاید بخصوص بیمه زندگی و عمر.

رییس جمهوری با بیان این که قانون اساسی به ما می گوید کاری کنید که همه مردم تحت پوشش بیمه قرار بگیرد گفت: دولت یازدهم یک کار بزرگی انجام داد و آن بیمه سلامت همگانی بود که خیلی از کشورهای پیشرفته نتوانستند طرح بیمه سلامت را اجرا کنند ولی ما توانستیم این کار را حتی در این شرایط سخت انجام دهیم.

وی با اشاره به بررسی بودجه سال ۹۹ در دولت، گفت: علیرغم همه مشکلات دولت بودجه را باز به گونه‌ای تدوین می‌کند که البته با مقداری صرفه‌جویی‌هایی که ضرورت داشته و لازم است هم حقوق کارمندان را سال آینده افزایش می‌دهیم و هم در زمینه بودجه عمرانی تحرک ایجاد خواهیم کرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه در ۶ سال گذشته از عمر این دولت بودجه عمرانی حداقل ۶ برابر افزایش یافته است، گفت:‌ در سال ۹۲ بودجه عمرانی ۱۱ هزار میلیارد تومان بوده که این رقم در سال آینده بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود.

روحانی با بیان اینکه برخی تصور می‌کنند، دولت در شرایط تحریم اگر خیلی تلاش کند، تنها می‌تواند حقوق کارمندان را بدهد که این اصلاً درست نیست، گفت: دولت حتی در این شرایط در زمینه توسعه کشور هم تلاش‌های بسیار خوبی انجام می‌دهد البته اگر تحریم و جنایت صهیونیست‌ها، ارتجاع منطقه و تندروهای آمریکا نبود، شرایط کشور بسیار بهتر از این بود.

رئیس جمهور افزود: می‌فهمیم که امروز مردم بویژه آنهایی که حقوق ثابت دریافت می‌کنند، در مشکلات و فشار زیادی قرار دارند؛ اقتصاددانان کشور باید این موضوع را برای مردم توضیح دهند که قیمت یک جنس مثلاً اگر هزار تومان بود شد ۱۵۰۰ تومان، طبیعی است، اما اگر به یکباره این هزار تومان ۶ ماه بعد، ۶ هزار تومان شود و حقوق ثابت بماند، زندگی بسیار سخت خواهد بود، به همین دلیل دولت برای ۱۸ میلیون خانوار که ۶۰ میلیون نفر از جمعیت کشور را شامل می‌شود، کمک معیشتی را تا آخر دولت دوازدهم اختصاص می دهد.

روحانی گفت: این کمک معیشتی به مردم در ابتدا قرار بود به صورت اعتبار برای خرید اجناس باشد که به دلیل عدم هماهنگی بانک مرکزی با فروشگاه‌ها و آنها به زمان برای اجرای مناسب نیاز داشتند مجبور شدیم پول به مردم پرداخت کنیم.

وی اظهار داشت: برخی انتقاد می‌کنند که چرا دولت این کار را انجام داد و این در حالی است که باید به فکر آینده کشور و سال‌های آینده باشیم و این مروت نیست که بگویم تا سال ۱۴۰۰ رئیس جمهور هستم، سال ۱۴۰۱ به من مربوط نیست.

رییس جمهور ادامه داد: یک ملت و یک کشور هستیم؛ مسئولان تغییر می‌کنند، اما راه، مسیر، قانون و پیشرفت کشور ما ادامه دارد.

روحانی با اشاره به تلاش‌های دولت برای تکمیل و اتصال راه‌آهن چابهار به زاهدان، اظهار داشت: ممکن است تا پایان دولت هم این تلاش‌ها به نتیجه نرسد، اما این یک کار بزرگ و عظیم است که باید به انجام برسد.

روایت روحانی از گفت‌وگوی تلفنی با رییس‌جمهور آمریکا در سال 92

رییس جمهور تصریح کرد: تکمیل راه‌آهن رشت به آستارا و راه‌آهن چابهار به زاهدان، تحول بزرگ و عظیمی را در حمل و نقل و ترانزیت کشور و منطقه بوجود می‌آورد، به گونه‌ای که تنها از یک کشور، ۶ میلیون تن بار از طریق این خط جابجا خواهد شد و این کار عظیم موجب توسعه صنعت بیمه در کشور خواهد بود.

روحانی افزود: از وزیر نفت می‌خواهم که به طور منظم به مردم گزارش دهد که در ماه‌های بعد از اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین چه اتفاقاتی رخ داده و چه میزان صرفه‌جویی بوجود آمده و خودکفایی کشور در تولید بنزین به چه میزان دوام داشته است.

وی ادامه داد: تولید بنزین کشور در ابتدای دولت روزانه ۵۲ میلیون لیتر بوده که این رقم امروز ۱۰۷ میلیون لیتر در روز است و این اقدامی بسیار مهم و بزرگ در کشور قلمداد می‌شود.

رییس جمهور با اشاره به اینکه مصرف سوخت در کشور به طور بی‌رویه‌ای در حال افزایش بود به گونه‌ای که امسال بیش از ۱۰ درصد به مصرف افزوده شده بود، خاطر نشان کرد: به این نتیجه رسیدیم که باید مصرف بنزین در کشور محدود شود تا در آینده با کمبود بنزین مواجه نشده و مجبور به واردات آن نشویم.

روحانی ادامه داد: از سویی دیگر به دنبال آن بودیم که درآمد حاصل از صرفه‌جویی در مصرف بنزین در اختیار ۶۰ میلیون نفری که طبقه متوسط به پایین جامعه هستند، قرار بگیرد که این موضوع را نیز سازمان برنامه و بودجه و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید به طور مرتبط به مردم توضیح دهند که چه میزان درآمد از این محل حاصل شده و چقدر به مردم پرداخت گردیده است تا مردم بدانند دولت به آنچه می‌گوید، عمل می‌کند.

رییس جمهور اظهار داشت: دولت تصویب کرده که تمامی وسایل نقلیه عمومی بنزین سوز اعم از تاکسی، ون و دیگر خودروهای مسافربر با هزینه دولت دوگانه سوز شوند که بر این اساس یک میلیون و ۴۰۰ هزار خودرو مشمول این طرح می‌شوند و این بخاطر این است که هم آلودگی کاهش یافته و هم مردم در رفاه قرار بگیرند و اجرای این طرح نزدیک ۷ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

روحانی ادامه داد: دولت طرح‌های مشابه این را اجرا خواهد کرد تا مردم بتوانند زندگی خود را با مشکل کمتری بگذرانند.

روحانی در ادامه با اشاره به حوادث اخیر در کشور گفت : ما دچار یک مسئلهای شدیم که از نظر من در سال ۹۸ قابل پیش بینی بود و این را من به دوستان گفته بودم.

وی افزود: همه افرادی که دستگیر شدند عده ای از آنها بی گناهند و باید آزاد شوند. همین طوری دستگیر شدند. مثلا اگر کسی تخلفی کرده لاستیکی آتش زده از نظر من جرمی نیست اگر چه کارش درست نبوده ولی نباید آنها را نگه داریم. جوانی بوده آمده دادی زده و شعاری داده نباید سخت گیری شود

وی ادامه داد اما کسی با سلاح گرم آمده آن حساب دیگری دارد یا با سلاح سرد آمده حساب دیگری دارد یکی با قمه حمله کرده یکی آمده فروشگاه را تاراج کرده و آتش زده اینها با یکدیگر فرق می‌کند من خواهش می کنم این گونه موارد تفکیک شود

رئیس جمهور گفت قوه قضاییه در این زمینه باید تلاش بیشتری بکند آنهایی که مجرم هستند طبق قانون با آنها برخورد شود آنهایی هم که جرم کوچکی داشتند با رافت اسلامی با آنها برخورد شود

روحانی ادامه داد: اما آنها که سازمان یافته‌اند در این اغتشاشات آمده‌اند که اعترافات آنها هم پخش خواهد شد. آنها بیش از دو سال برای این کار برنامه‌ریزی کرده بودند، سال گذشته در مقطعی می‌خواستند کاری انجام دهند که زمان مناسب نبود امسال می خواستند در مقطع دیگر که با زمان مناسب ندیدند بیشتر در فکر آخر دی و بهمن و نزدیک انتخابات در این ایام برنامه ریزی کرده بودند وقتی این مسئله اعلام شد آنها اربابانشان از خارج که الان زمانش فرا رسیده و آن را اجرا کنید آمدن بیرون بنابراین باید با آنها برخورد شود.

رئیس جمهور گفت: اگر کسی تخلف کرده است اگر کسی وابسته است و نفوذی قوه قضاییه باید رسیدگی کند ولی افرادی که در این زمینه جرم و گناهی نداشتند یا کم بوده باید با رافت با آنها برخورد کنیم تا آزاد شوند و برای اینکه این مسئله برای دولت و شخص من مشخص شود خواستم که گزارش بسیار مفصلی را از کل حوادث از آغاز مسئله تا پایان مسئله از کجا شروع شد و به کجا ختم شد به من داد

وی افزود: در عین حال که من به او دستورات لازم را دادم یک هیئت سه نفره معاون حقوقی رئیس جمهور وزیر کشور و وزیر دادگستری تعیین کردم که این ها همه موارد را بررسی کنند و در اسرع وقت به ما گزارش دهند اینکه یک نفری کشته شده که اصلا مقصر نبوده یا کسی رفته مغازه‌اش با قمه بهش حمله شده کشته شده این که اصلاً حکم شهید است.

روحانی گفت: یک نفر از آنهایی که تیر اندازی می‌کرده و در پزشک قانونی هم مشخص است که اینها چه نوع گلوله ای است. این گلولهها مشخص است و اصلاً در اختیار نیروی انتظامی یا سپاه بسیج نیست و معلوم است که این گلوله با چه سلاحی بوده است آنهایی که بی گناه از دست رفتن باید رسیدگی شود همه یکسان نیستند. اگر در محل ما در شهر ما یک نفر کشته شده نگویم این حقش بوده آشوبگر است ممکن است کسی باشد که بی گناه است و بی تقصیر و یا رفته از خودش دفاع کند یا داشته عبور می کرده یا یک شعار ساده داده یا اینکه مواجه شده در برابر آنهایی که داشتن آشوب می کردند بنابراین این تخلفات مختلف است.

روحانی تاکید کرد: من از این هیئت سه نفره می خواهم که هر چه زودتر گزارش نهایی را تهیه کنند و به من ارائه دهند و اگر کسی مقصر نبوده و به آن خسارت رسیده شما به عنوان بیمه می توانید به آنها کمک کنید تا در اسرع وقت انجام دهید مردم بزرگ و عزیز ما در این حوادث بزرگواری و عزت و عظمت خود را نشان دادند امیدوارم همه ما بتوانیم خادم خوبی برای این مردم بسیار خوب باشیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۰
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۳
3
76
واقعا شما حرفهای این ...را باور میکنید!؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۳
آقای رییس جمهور دست شما درد نکند مردم اغتشاشگر شدند .مردمی که در انتخابات برای شما و پیروزی شما سر ودست شکندن حالا اغتشاشگرند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۳
ببخشید! پس اونایی که اومدن و بانکها بیمارستانها و ... رو آتش زدند از کره مریخ اومده بودند؟؟؟ یا شاید هم اغتشاشگر نبودند و مردم معترضی بودند که نمیدونستند چطور باید اعتراض کنند؟!
علی فدایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۳
2
72
سر کوب فقرا اینقدر آب و تاب نداره ، باید خجا لت می کشیدید که ۶۰ میلیون نفر را محتاج روزی کرده اید!! شما که سرهنگ نبودید، چه شده که به اعتراف تلویزیونی رو آورده ایی؟ کدام حقوقدانی اعتقاد به اعتراف تلویزیونی دارد؟ اگر کسی مرتکب جرم شده باید طبق قانون به اتهام او رسیدگی شود نه اینکه ابروی افراد قبل از محاکمه برده شود!! چرا اسامی اختلاسگران را که در دادگاه ها به اتهام انها رسیدگی میشد نمی بردید؟ چرا مخالف دستگیری اختلاسگران بودی؟ حالا میگی فقرای اسلامشهرو قلعه حسن خان و رباط کریم و شهریار و... بیاورند تلویزیون؟ با کدام موازین حقوقی،؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۳
3
66
آقای روحانی :خیلی زود دیر می شود.
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۳
2
72
در دوره دوم ریاست جمهوری جنس و رنگ واقعی خود را نشان دادید. الان فقط به خدا اعتماد دارم
ناشناس
|
United States of America
|
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۳
3
66
شما پخش کنید ما هم باور
یاشار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۳
1
65
اعتراف تلویزیونی ذره ای ارزش حقوقی و تاثیر گذاری بر تفکر ملت درباره شما ندارد. ولی در عریان کردن بسیار موثر خواهد بود. حتما پخش کنید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۳
1
63
حالا کی گفته ترامپ میخواد تو رو ببینه
ممد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۳
0
6
اصلا تو خوبی هرچی تو میگی باشه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین