کد خبر: ۶۲۵۱۱۵
تعداد نظرات: ۱۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۵
تاکید خطیب نماز جمعه تهران بر رسیدگی به خانواده‌های آسیب دیده اعتراضات بنزینی

امام جمعه تهران: از مردم گاهی لغزش و خطا سر می‌زند و ناآرامی‌ها بروز می‌کند/ مسئولان آنها را ببخشند/در ناآرامی‌های اخیر، شهروندانی بی‎گناه کشته شدند

خطیب نماز جمعه این هفته تهران تاکیدکرد که توجه و رسیدگی به خانواده های آسیب دیده در حوادث اخیر باید در اولویت قرار گیرد.
آفتاب‌‌نیوز :

حجت‌الاسلام حسن ابوترابی فرد امام جمعه موقت تهران در نماز عبادی ـ سیاسی این هفته تهران، با اشاره به رویدادهای اخیر اظهار داشت: توجه به کلمات امیر بیان علی بن ابی طالب(ع) و تلاش برای آراستگی به آن بلندترین گام برای آراستگی به سعادت و تقوا و حرکت جامعه به سمت عدالت و پیشرفت و اقتدار است.

وی افزود: امیرالمومنین علیه السلام در فرازی مالک را که یک شخصیت برجسته تاریخ اسلام است، برای مصر انتخاب کرده. کلامی در توصیف مالک اشتر می فرمایند که ای مالک! شخصیتی هستی که من برای اقامه دین از تو یاری می طلبم.

امام جمعه تهران: از مردم گاهی لغزش و خطا سر می‌زند و ناآرامی‌ها بروز می‌کند/ مسئولان آنها را ببخشند/در ناآرامی‌های اخیر، شهروندانی بی‎گناه کشته شدند

خطیب جمعه این هفته تهران در ادامه بیان کرد: خوشا به حال کسانی که بازوی رهبر معظم انقلاب اسلامی هستند که برای اقامه دین نمی‌توان به این جایگاه دست یافت مگر اینکه انسان دیندار واقعی به معنای واقعی کلمه باشد و بازوی نظام اسلامی برای اقامه دین شود.

در نظام اسلامی نیازمند مدیران و مسئولانی هستیم که دین مدار باشند

وی تاکید کرد: ما در نظام اسلامی نیازمند مدیران و مسئولانی هستیم که دین مدار باشند تا برای اقامه دین نقش ایفا کنند؛ کجایند مدیرانی که نخوابند برای اینکه مردم آسوده بخوابند؟ اقتدار آفرینان دفاع مقدس خواب را بر دیدگان خود حرام کردند و امروز ملت ایران و ملت اسلام در آرامش هستند.

ابوترابی‌فرد ادامه داد: کارگزاران نظام اسلامی به گونه‌ای باشند که از دید مردم خادمان صادق ملت باشند. بر اساس سخنان امیرالمونین(ع) مردم در جامعه اسلامی به دو دسته تقسیم می شوند و یا مسلمان هستند و یا از نعمت اسلام محروم هستند اما انسان اند.

ابوترابی‌فرد همچنین تصریح کرد: حکمرانان مسلمان برای انسان منزلت و احترام قائلند انسانیت در نظام اسلامی محترم است.

امام جمعه موقت تهران بر همین اساس خطاب به مسئولین و آحاد مردم و نیروهای انقلابی و حزب اللهی شرکت کنندگان در نماز جمعه گفت: ما باید کرامت انسان ها را ارج می نهیم و برای انسانها کرامت قائل شویم. گاهی مردم به عمد یا اشتباه مرتکب خطا می شوند و و ناملایمتی ها و نا آرامی ها بروز می‌کند. آنجایی که مرتکب خطا شدند تا آنجایی که می توانید آنها را مورد موهبت، لطف و عفو قرار دهید. این نگاه انقلاب انقلابی علی بن ابیطالب (ع) را ما در کلمات الهام‌بخش رهبر عالی‌قدر انقلاب اسلامی چه زیبا می‌بینیم. از هیچ بخشودگی پشیمان نشو.

شهروندانی که در ناآرامی‌ها بدون گناه جان خود را از دست دادند شهید محسوب شوند

ابوترابی فرد همچنین بیان کرد: در ناآرامی‌های اخیر شهروندانی بدون گناه در بین جانباختگان جان خود را از دست دادند که باید شهید محسوب شوند. خانواده‌های آنان باید تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار بگیرند.

امام جمعه موقت تهران در بخش دیگری از خطبه‌های خود گفت: درباره قربانیانی که در جریان تظاهرات اعتراضی، به هر نحو جان خود را از دست دادند موضوع پرداخت دیه و دلجویی از خانواده های آنان در دستور کار قرار گیرد.

ابوترابی فرد بر همین اساس تصریح کرد: جریان حزب اللهی، امامان جمعه سراسر کشور و پایگاه های بسیج و مردم متدین و انقلابی! شما پیشگام اجرای این رهنمود الهام بخش باشید. به این خانواده ها سر بزنید. توجه و رسیدگی به آلام خانواده‌های آسیب دیده در حوادث اخیر در اولویت کار شما قرار گیرد و همچنین گزارش خسارت وارد شده را به حیاتی که دولت تعیین کرده، از طریق دبیرخانه ائمه جمعه ارسال کنید دبیرخانه ائمه جمعه پایگاه مدافع حقوق آحاد ملت ایران است.

خطیب جمعه در ادامه بیان کرد: امیدوارم با الهام از رهنمودهای حیات بخش امیرالمومنین، راه را برای تحکیم وحدت ملی و انسجام صفوف ملت ایران و نهی از منکر، کسانی که گرفتار خطا و اشتباه در اندیشه و تفکر شدند با روش‌های صحیح در اقتدار ملی بیفزاییم و نقشه های شوم دشمنان و سرویس‌های بیگانه در دلارهای نفتی را نقش بر آب کنیم.

وی با آرزوی موفقیت برای مدیران به ویژه مدیران شهری در خدمت به شهروندان، اظهار داشت: با توجه به دو موضوع مهم و جدی قیمت سوخت و آلودگی هوا که امروز با آن مواجه هستیم و نقش زیرساخت‌های مناسب و کامل حمل و نقل عمومی در رویارویی با این دو مسئله مهم، نکاتی را در حوزه قطار شهری تهران اشاره می کنم.

وی در همین راستا اضافه کرد: با همت متخصصین و دانش‌آموختگان مجامع دانشگاهی کشور مدیران کارآزموده تجربه بزرگ و موفقی با همدلی و همراهی بخش‌های مختلف در حوزه قطار شهری ایجاد شده است.

اوبوترابی فرد همچنین خاطرنشان کرد: جامعه مهندسی کشور هزینه ساخت هر کیلومتر قطار شهری را شامل ناوگان تجهیزات عملیات اجرایی به کمتر از ۵۰۰ میلیارد تومان کاهش داده است. این یک کار بزرگ در مدیریت کشور است.

خطیب جمعه این هفته تهران همچنین یادآور شد: امروز با فاصله، کمترین هزینه ساخت مترو در دنیا در اختیار ملت ایران است. هنگام پیروزی انقلاب اسلامی گام گره‌گشایی برای این وسیله حمل و نقل عمومی، برداشته نشده بود؛ امروز تهران با ۲۴۰ کیلومتر طول مترو، پانزدهمین شهر دنیا در برخورداری از این وسیله حمل و نقل است.

وی با بیان اینکه به لحاظ خطوط در حال ساخت پنجمین کلان‌شهر جهان هستیم، گفت: اینها دستاوردهای انقلاب اسلامی است، کار بزرگ مدیریت برآمده از دانش و تعهد است.

هر خط مترو ۱۰ درصد آلودگی هوا را کاهش می‌دهد

ابوترابی فرد همچنین خاطرنشان کرد: با اجرای طرح اخیر در افزایش نرخ سوخت، حدود ۱۱ درصد افزایش بهره برداری از مترو در تهران را داشتیم که در سراسر کشور رخ داده است؛ هر خط مترو تا حدود ۱۰ درصد عوامل تاثیر گذار در آلودگی هوا را کاهش می‌دهد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: طبق گزارشی که اخیرا دیده‌ام از آغاز اجرای طرح افزایش قیمت بنزین و در همین چند روز عبور و مرور 200 هزار خودروی تک سرنشین در تهران کاهش یافته است. آثار طرح را ببینید؛ لذا اگر گام‌های درست برداریم کشور با یک تحول عظیم در همه حوزه ها روبرو می شود.

افزایش قیمت به‌تنهایی گره‌گشا نیست

امام جمعه موقت تهران در همین راستا عنوان کرد: اما مسئولان بدانند افزایش قیمت به تنهایی گره گشا نیست و باید باید سیاست‌های گره گشا را به کار گرفت و یکی از سیاست‌ها این است که از درآمد حاصل از اجرای طرح اخیر، خصوصاً امکان صادرات مازاد بنزین به دست آمده واگن‌های مورد نیاز متروهای کلانشهرهای کشور را در بالاترین سطح ممکن تامین کنند.

مردم باید احساس کنند حمل و نقل عمومی همراه با رفاه مناسب در دسترس آنهاست

وی اضافه کرد: اگر می‌خواهید مصرف سوخت کاهش پیدا کند و محیط زیست سالمی داشته باشیم، باید مردم احساس کنند حمل و نقل عمومی همراه با رفاه مناسب در دسترس آنهاست و در این صورت است که طرح درست، جامع و تحول‌آفرین است. یکی از اشکالاتی که به این طرح وارد است این است که ما شاهد یک بسته کلان سیاستی که امکان رشد و توسعه کشور را هم فراهم کند، نیستیم.

ابوترابی فرد با اشاره به تصمیم افزایش قیمت سوخت، بیان کرد: مجموع یارانه پنهان پرداختی یارانه‌های پنهان و آشکار در بودجه سال ۱۳۹۸ حدود ۱۳۰۰ هزار میلیارد تومان است. مجموع یارانه پنهان پرداختی به فرآورده های نفتی و گاز طبیعی از سال ۱۳۸۰ تا پایان سال ۱۳۹۵ ـ یعنی فقط در ۱۵ سال ـ حدود 901 میلیارد دلار برآورد می شود یعنی معادل ۲۰ سال درآمده صادراتی نفت! با منابع عظیم خویش چه می کنیم؟

وی افزود: اگر نرخ بنزین تغییر نمی‌کرد از سال ۱۳۹۸ تا پایان سال ۱۴۱۲ یعنی در طول ۱۴ سال آینده ۴۲۰ میلیارد دلار یارانه پنهان فقط برای بنزین می‌بود.

با یارانه پنهان بنزین امسال تا ۱۴ سال آینده می‌توان بیش از ۴ عسلویه ساخت

خطیب جمعه این هفته تهران بر همین اساس یادآور شد:‌ می‌دانید عسلویه در اقتصاد ایران چه نقش بی‌بدیلی دارد چه نقشی دارد؟ با یارانه پنهان بنزین امسال تا ۱۴ سال آینده می‌توان بیش از ۴ عسلویه ساخت؛ هزینه ساخت پالایشگاه فوق مدرن ستاره خلیج فارس ۴ میلیارد دلار است یعنی با این منابع می‌توان بیش از ۱۱۰ پالایشگاه فوق مدرن ستاره خلیج فارس ساخت که در طول سه سال بازگشت سودش بیش از ۱۵۰ میلیارد دلار است.

وی تاکید کرد: ظرفیت ایران یک ظرفیت بی‌بدیل است و ایران باید به اقتصاد برتر قاره آسیا تبدیل شود و قطعاً بدانید با مدیریت و هدایت رهبر معظم انقلاب این واقعیت را خواهد داد. این است که از نگاه تمامی صاحب نظران اصلاح قیمت حامل‌های انرژی مورد توجه است اما دقت کنید که بر اساس اصول و مبانی صحیح جامع و روشن، اجرای درست و قابل دفاع یک ضرورت اقتصادی اجتناب ناپذیر است که به رشد اقتصاد ملی و بست عدالت اجتماعی می‌انجامد.

ما خطا کردیم و واقعیت‌های اقتصاد کشور را با شما مردم در میان نگذاشتیم

ابوترابی‌فرد در ادامه به راهکارهای صرف درآمد حاصل از اجرای طرح اصلاح سوخت نیز اشاره کرد و گفت: بهره دهک اول ـ یعنی همان کسانی که در بالاترین سطح درآمد در ایران قرار دارند ـ از انرژی بنزین بیش از 23 برابر دهک پایین است؛ می‌دانید چه می‌کنیم؟ از جیب ملت ایران و فقرا و نیازمندان به اغنیا و ثروتمندان کمک می‌کنیم؛ به خدا سوگند این راه اداره کشور نیست. ما خطا کردیم و واقعیت‌های اقتصاد کشور را با شما مردم در میان نگذاشتیم.

امام جمعه موقت تهران در ادامه خطبه دوم خود اظهار داشت: مفاسد مهمی که امروز از آن یاد می شود مهم و جدی است که باید به صورت قاطع و دقیق به آن پرداخته و به لطف خدا از ریشه سوزاند اما آنچه از ثروت کشور می سوزد و به هدر می رود به مراتب مهم تر و با اهمیت تر است.

وی در ادامه بیان کرد: بنده در مقام تبیین و تحلیل تقصیرات و قصورات احتمالی در اجرای این طرح (افزایش قیمت بنزین) نیستم اما ناچارم اشاره کنم. نباید این امر مهم و خطیر را که می‌توانست با اجماع نخبگان سیاسی و علمی و حمایت ملت بزرگ نقشه راه وحدت و اقتدار ملی شود، را به بستری برای سوء استفاده بیگانگان، سرویس‌های اطلاعاتی و جاسوسی تبدیل کرد.

ابوترابی‌فرد در همین راستا اضافه کرد: اگر حضور به هنگام برآمده از عقلانیت، بصیرت شجاعت و از همه بالاتر دیانت و عدالت رهبرمعظم انقلاب نبود اجرای این طرح به هر دلیلی با شکست روبرو می‌شد؛ علاوه بر افزایش معنادار آسیب‌ها، خسارت‌های سیاسی و اجتماعی مفهوم سیاست‌گذاری اقتصادی دولت دوازدهم بسته می‌شد و دیگر این دولت از کمترین ظرفیت برای مدیریت اقتصادی کشور بهره‌ای نداشت.

اقدام به موقع رهبری، راه را برای جبران گوشه‌ای از ندانم کاری‌ها هموار کرد

وی عنوان کرد: اقدام به موقع رهبری، راه را برای جبران گوشه‌ای از ندانم کاری‌ها هموار کرد؛ لذا باید درس بیاموزیم. اهالی سیاست سیاستمداران و احزاب و جریان های سیاسی کشور هم بدانند سیاست را با دیانت باید پیوند بزنیم.

خطیب جمعه این هفته تهران ادامه داد: شعار آسمانی مرد سیاست آیت الله شهید سید حسن مدرس که فرمود سیاست ما عین دیانت ماست را باید شعار خود قرار داده و در چهارچوب آموزه‌های قرآن و عترت گام برداریم.

ابوترابی‌فرد با اشاره به انتخابات پیش روی یازدهمین دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی، گفت: انتخابات پیش روی مجلس را به میدان مسابقه برای خدمت و حراست از منافع ملی و ارزش‌های اسلامی و انقلابی و خلق اقتصادی مقاوم برای افزایش اقتدار ملی تبدیل کرده و جمهوریت و اسلامیت نظام را که قانون اساسی بر اساس آن استوار است را استحکام بخشیم.

دانشگاه تهران خط ایستادگی در برابر آمریکا را با تقدیم سه شهید آغاز کرد

وی با اشاره به مناسبت ۱۶ آذر و روز دانشجو، تاکید کرد: ۱۶ آذر ۱۳۳۲ به عنوان روز دانشجو یادآوری ایستادگی و مقاومت جامعه دانشگاهی کشور در برابر دیکتاتوری نظامی وابسته به آمریکا و آغاز رویاروی خونین دانشجویان با استعمار آمریکا است. همزمان با ورود معاون رئیس جمهور وقت آمریکا به تهران برای حضور در جشن پیروزی کودتا در برابر دولت ملی دکتر مصدق، دانشکده فنی دانشگاه تهران خط ایستادگی در برابر استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا را با تقدیم سه شهید آغاز کرد.

این خطیب جمعه در ادامه این مطلب گفت: در شرایطی شاهد حرکت جامعه دانشگاهی بودیم که درست چند سال قبل در سال ۱۹۴۳ میلادی یعنی ۱۳۲۲ هجری شمسی آنگونه که مشاور سابق امنیت ملی کارتر در کتاب آمریکا و بحران قدرت جهانی می‌نویسد، رئیس جمهور وقت آمریکا انگشت خود را روی نقشه خاورمیانه نشانه می‌رود و خطاب به سفیر بریتانیا در آمریکا می‌گوید که نفت ایران برای شماست، نفت عراق و کویت را با هم شریک خواهیم بود اما تا آنجا که مربوط به عربستان است نفت آنجا برای ماست و اینگونه ثروت ملت‌های منطقه را تقسیم و غارت کردند.

ابوترابی‌فرد ادامه داد: ایستادگی در برابر نظام سلطه یعنی ایستادگی در زیاده‌خواهی و تجاوز به حقوق ملت‌های منطقه و جهان اسلام. امروز جامعه علمی و دانشگاهی و ایستادگی آن در برابر آمریکا یعنی حرکت در مسیر دستیابی به دانش تولید علم و فناوری و تجاری سازی دانش و ساختن ایران در حرفه با بالاترین درآمد سرانه ممکن.

وی در خاتمه عنوان کرد که مسیر تحول امروز تنها از مسیر روشن دستیابی به دانش و فناوری‌های نوین تجاری سازی علم به دست می آید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۵
0
151
مردم تهران: از مسئولان گاهی لغزش و خطا سر می‌زند و ناآرامی‌ها بروز می‌کند/ مردم آنها را ببخشند.
می بخشید؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۵
تیتر خلاف واقع است. ایشان چنین حرفی رو نزدند. هیچ کجای متن خبر خودتون هم نیامده است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۵
عالی گفتی.آتشی به تن شیطان انداختی.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۵
1
152
شما مسئولان سالم خواهشا ما مردم فقیر وندار راببخشید دیگه از این کارهای بد نمیکنیم
حالا راضی شدید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۵
2
124
آقا ....خطا،خطای مسئولین.واگر بخشش باشد.باید مسئولین تقاضای بخشش کنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۵
2
146
مردم خطا میکنن مسئولان ببخشن؟ بابا...؟ مردم بزرگترین ولی نعمت شما هستن هرچی دارین ازاین مردمه...
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۵
74
16
آفتاب دروغ ننویس!
نا امیدم کردی...
ناشناس
|
Canada
|
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۵
47
5
مبارکه بالاخره یکی از بخشش گفت
قابل توجه بهرامپور ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۵
103
6
مرگ بر امریگا
ناشناس
|
Germany
|
۲۲:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۵
0
58
ممکنه یکنفر یا چند نفر خطا کنند اما جمع کثیری از مردم هرگز خطا نمی کنند
کارمند ساده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۶
0
28
مردمی که از اردیبهشت 1397 تا با هم اکنون با گرانی و تورم مسکن ؛ دارو؛ سوخت ؛ نان ؛ ارز و ... بین 40 الی 70 درصد دست و پا می زنند و به قول یکی از مسببان آن مردم با سیلی صورت خود را سرخ نگه می دارند ؛ هیچ اشتباهی نکرده اند لذا نقص مدیریتی ... را به گردن مردم نیاندازید... بدرود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۶
7
2
این تیتتر با متن هم خونی نداره چرا این کار را میکنی
بينام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۸
0
3
يكي ميگه خش وخاشاك يكي ميگه خطاكار معلوم نيست مردم کجاین
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین