کد خبر: ۶۲۵۸۵۲
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۶

گره FATF را باز کنید

گره FATF بازنشدنی به نظر می‌رسد و مجمع تشخیص مصلحت نظام تصمیم گرفته بدون ارائه پاسخ روشن به افکار عمومی همچنان دو لایحه CFT و پالرمو را معطل نگه دارد.
آفتاب‌‌نیوز :

این در حالی است که اواخر مهرماه ۹۸ گروه ویژه اقدام مالی طی بیانیه‌ای اعلام کرد که برای آخرین بار فرصتی ۴ ماهه به جمهوری اسلامی ایران می‌دهد تا با تصویب دو لایحه CFT و پالرمو با این نهاد بین‌المللی همکاری کند و نگذارد نام ایران به لیست سیاه اضافه شود. این نهاد همچنین ۲۶ مهرماه دو دسته اقدام جدید مقابله‌ای علیه کشورمان وضع کرد و با توجه به تصویب یک اقدام مقابله‌ای دیگر در خرداد ۹۸، مجموعه اقدامات وضع شده علیه ایران به سه اقدام رسید.

ادامه این شرایط و اضافه شدن ایران به لیست سیاه FATF آن هم در شرایطی که تحریم و فشار اقتصادی آمریکا شرایط معیشتی را برای مردم سخت کرده، به تشدید مشکلات منجر خواهد شد و این مهم، در برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی احساس خطر ایجاد کرده است. یک عضو فراکسیون امید مجلس در این زمینه معتقد است که مجمع باید نگاه واقع بینانه‌تری به موضوع داشته باشد و مقتضیات زمان را با توجه به وظیفه‌اش یعنی «تشخیص مصلحت» در نظر بگیرد تا مبادا در وضعیت اقتصادی کنونی، کشور در تنگنای بیشتری قرار گیرد.

گره FATF را باز کنید

غلامرضا حیدری می‌گوید: امروز در سخت‌ترین شرایط اقتصادی قرار داریم و برای عبور از این وضعیت، همه نهادها فارغ از منافع جناحی و گروهی باید همکاری کنند. او با تأکید بر اینکه اساسا ورود به این موضوع ورای صلاحیت قانونی مجمع تشخیص مصلحت نظام بود، تصریح می‌کند: «متأسفانه اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام در جایگاهی که در قانون اساسی برای آنها تعریف کرده است، انجام وظیفه نمی‌کنند. در قانون اساسی دو وظیفه برای مجمع تعیین شده است. اول زمانی که اختلاف نظر میان شورای نگهبان و مجلس پدید می‌آید، بعد از یک بار رفت و برگشت مصوبه میان شورای نگهبان و مجلس، مجمع به مسأله ورود می‌کند و نظر نهایی را می‌دهد.

دوم اینکه رهبر انقلاب پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت سیاست‌های کلی کشور را ابلاغ می‌کند». حیدری تأکید دارد که هیچ جای قانون نیامده مجمع می‌تواند مصوبه مجلس را مسکوت نگه دارد و سکوت پیشه کند. او می‌گوید: «اگر بخواهیم منصفانه نگاه کنیم، دست کم یکی از این لوایح در حال حاضر اعتبار قانونی پیدا کرده؛ چرا که چندین ماه گذشته و نظری در این باره اعلام نشده است». این نماینده اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی که سابقه حضور در مجالس دوم و سوم را نیز دارد، درخصوص راهکار گره‌گشایی از موضوع FATF می‌گوید: «تاکنون تلاش‌های زیادی صورت گرفته که اعضای مجمع قانع شوند و موافقتشان را با CFT و پالرمو اعلام کنند، اما اینگونه نشد. با توجه به تجربه، معتقدم تنها راه باقی مانده برای عبور از این بحران، ورود مقام معظم رهبری به موضوع است که با درایت و دوراندیشی‌شان کشور را از مخمصه‌ای که در بهمن‌ماه انتظارمان را می‌کشد، نجات دهند».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین