کد خبر: ۶۲۵۹۶۱
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۶

واکنش دهلی نو به تحریم‌ احتمالی آمریکا علیه وزیر کشور هند

وزارت خارجه هند روز سه‌شنبه در واکنش به تهدید آمریکا در مورد تحریم وزیر کشور هند به علت لایحه جدید شهروندی این کشور اعلام کرد: تفاسیر صورت گرفته در مورد این لایحه صحیح و دقیق نیست.
آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش روزنامه تایمز هند، وزارت خارجه هند در بیانیه‌ای خاطر نشان کرد: تفاسیر صورت گرفته مبنی بر اینکه هند به دنبال سلب حق شهروندی از برخی اتباع به دلیل گرایش‌های مذهبی است کاملا ناصحیح و غیرواقعی است.

براساس این بیانیه، هر ملتی از جمله آمریکا حق دارد که شهروندی اتباع خود را ثبت و تصدیق کند و این حق را از طریق سیاست‌های مختلفی به کار گیرد.

واکنش دهلی نو به تحریم‌ احتمالی آمریکا علیه وزیر کشور هند

وزارت خارجه هند افزود: این لایحه توجه خاصی در خصوص شهروندان هندی که از اقلیت‌های مذهبی توسط کشورهای همسایه صدمه دیده‌اند را مورد بررسی قرار می‌دهد.

دولت هند پیش‌نویس قانون جدیدی را به پارلمان این کشور ارائه کرده که بر اساس آن به مهاجران غیرمسلمان از سه کشور اسلامی افغانستان، بنگلادش و پاکستان تابعیت هندی داده می‌شود. در ماه‌های اخیر اعتراضات گسترده‌ای در سراسر هند علیه این لایحه اتفاق افتاده است.

در همین رابطه کمیسیون فدرال آمریکا برای آزادی مذهبی بین المللی (USCIRF)، لایحه شهروندی هند را اقدامی خطرناک و اشتباه دانست و خواستار تحریم "آمیت شاه" وزیر کشور هند شد.

کمیته فدرال آمریکا در آزادی مذهب با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که تصویب این لایحه که در آن مذهب به عنوان شرط پذیرش تابعیت هندی قرار داده شده است به شدت نگران کننده است. در صورت تصویب این لایحه در دو مجلس هند، دولت آمریکا باید تحریم آمیت شاه وزیر کشور هند را در نظر داشته باشد.

به گزارش رسانه هندی، لایحه جنجالی شهروندی هند به دنبال اعطای حقوق شهروندی به اقلیت‌های غیر مسلمان از کشورهای بنگلادش، پاکستان و افغانستان است که قبل از سال ۲۰۱۵ وارد هند شده‌اند.

براساس این لایحه، اقلیت‌های مذهبی هندو، سیک، بودایی، جین، مسیحی و پارسی (زرتشتی) متعلق به کشورهای همسایه هند مانند بنگلادش، پاکستان و افغانستان که در این کشورها در خطر هستند، به عنوان مهاجر غیر قانونی شناسایی نمی‌شوند و می‌توانند تابعیت هندی دریافت کنند.

دولت هند تاکنون با گزارش‌های کمیته فدرال آمریکا در زمینه آزادی مذهبی مخالفت کرده و این گزارش‌ها را غیر معتبر دانسته است. دولت هند همچنین از صدور روادید برای اعضای این کمیته خودداری کرده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین