کد خبر: ۶۲۶۰۵۳
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۲

سه نفر بر اثر آنفلوآنزا در گنبدکاووس فوت کردند

سرپرست مرکز بهداشت گنبدکاووس در شرق استان گلستان گفت: سه نفر در این شهرستان از مهر ماه امسال تاکنون بر اثر ابتلا به بیماری آنفلوآنزا نوع (H۱N۱) فوت کردند.
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر عبدالرحیم پالیده روز چهارشنبه در کارگروه سلامت و امنیت غذایی گنبدکاووس با محوریت آنفلوآنزا اظهارداشت: بحث آنفلوآنزا همه ساله در فصل پاییز و زمستان در کشور شایع است اما آن چیزی که امسال باعث حساسیت بیشتر شد، جلو افتادن دو هفته‌ای روند شیوع آن بود به طوری که از ۱۱ مورد مرگ ثبت شده از مهرماه تاکنون و بر اساس نمونه‌گیری ابتلا سه نفر به آنفلوآنزا اچ وان ان وان در شهرستان مثبت و دو مورد منفی است و جواب ۶ مورد نیز هنوز نیامده است.

وی ادامه داد: ۱۰۰ درصد افراد فوتی، بیماری زمینه‌ای مانند مشکلات تنفسی مزمن، قلبی و دیابت را داشتند و رصد روزانه و هفتگی بیماران بستری و سرپایی نشان از کاهش مراجعه به بیمارستان‌ها بر اثر سندرم شدید تنفسی دارد.

سه نفر بر اثر آنفلوآنزا در گنبدکاووس فوت کردند

وی افزود: امسال در مهر ماه سه نفر، آبان ماه ۷۶ نفر و از ابتدای آذر تاکنون ۱۸۷ نفر به دلیل سندرم شدید تنفسی در بیمارستان‌های این شهرستان بستری شدند که ۱۰۲ نفر از آنان مرد و ۱۶۴ نفر زن بودند.

سرپرست مرکز بهداشت گنبدکاووس ادامه داد: از ۱۴ آذر موارد بستری به دلیل سندرم شدید تنفسی در بیمارستان‌های شهرستان روبه کاهش بوده و تا کنون در بحث نمونه‌گیری و دارو کمبودی وجود نداشته است.

دکتر پالیده تاکید کرد: بیماری ۸۰ تا ۹۰ درصد افرادی که به آنفلوآنزا مبتلا می‌شوند با استراحت در منزل، مایع درمانی و استفاده از دارو قابل درمان است اما در صورت مشاهده مشکل تنفسی شدید و تب طولانی باید به پزشک مراجعه کنند تا در صورت لزوم در بیمارستان بستری شوند.

وی ادامه داد: گروه‌های در معرض خطر مانند سالمندان، زنان باردار و بیماران قلبی، فشارخون بالا، دیابت، مصرف‌کنندگان داروهای ضد ایمنی و بیماران شیمی‌درمانی حتما در صورت مشاهده مشکلات شدید تنفسی باید به پزشک مراجعه و از خوددرمانی اجتناب کنند.

به گفته وی، بهترین کار در رابطه با آنفلوآنزا پیشگیری است که از جمله آن می‌توان به تزریق واکسن برای گروه‌های حساس و ارائه آموزش به منظور ارتقای بهداشت فردی و اجتناب از دست دادن اشاره کرد و باید توجه داشت که احتمال دارد موج بعدی شیوع ویروس این بیماری را دو تا سه ماه‌ آینده شاهد باشیم بر این اساس رعایت مسائل بهداشتی برای جلوگیری از شیوع آن ضروری است.

رییس شبکه بهداشت و درمان گنبدکاووس نیز در این نشست اظهارداشت: واکسن آنفلوآنزا به افراد در معرض خطر زده می‌شود و دارو در شهرستان موجود است و برای درمان تمام بیماران بستری در اختیار بیمارستان‌ها قرار گرفته اما مهمترین درمان برای این بیماری استراحت، مصرف مایعات زیاد و خوردن سوپ است و از شهروندان تقاضا داریم از رفتن به عیادت مریض و انجام روبوسی اجتناب کنند.

دکتر فرهاد بدیعی افزود: در جامعه یک سری افراد به عنوان مسئولان سلامت تمام تلاش خود را معطوف به این کردند تا بیماران بستری بر اثر سندرم شدید تنفسی سلامت خود را بازیابند اما با این وجود جواب نمونه‌گیری آنفلوآنزای سه نفر از آنان مثبت بود و بر این اساس بازهم تاکید می‌کنیم افراد سالمند و در معرض آسیب به هیچ عنوان تا زمانی که این بیماری شایع است، نباید خود را در معرض خطر قرار دهند.

نماینده اداره دامپزشکی گنبدکاووس نیز در این نشست با اشاره به اینکه تا الان موردی از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان مشاهده نشده از فرماندار خواست با توجه به سرمای هوا، مهاجرت پرندگان و گسترش بیماری آنفلوآنزای انسانی، از فعالیت بازار فروش پرندگان زنده جلوگیری شود.

معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان گنبدکاووس نیز در این نشست از خانواده بزرگ شبکه بهداشت شهرستان برای فعالیت شبانه روزی‌شان به منظور خدمات رسانی به بیماران و افراد مبتلا به سندرم شدید تنفسی قدردانی کرد و گفت:‌ گزارشات حاکی از کاهش روند بیماری آنفلوآنزا در شهرستان است و امیدواریم بزودی از وضعیت حاد و نگران‌کننده فعلی خارج شویم.

عبدالقدیر کریمی همچنین از فعالان حوزه رسانه و فضای مجازی خواست با انتشار و اطلاع رسانی از راه‌های پیشگیری از آنفلوآنزا، مردم را نسبت به رعایت مسائل بهداشتی بیش از پیش آگاه کنند.

وی با منطقی خواندن درخواست دامپزشکی برای تعطیلی بازار فروش زنده پرندگان در گنبدکاووس گفت: با هدف بهبود سلامت مردم تحت هیچ شرایطی زنده فروشی پرنده را در شرایط فعلی در شهرستان نباید داشته باشیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین