کد خبر: ۶۲۶۱۰۱
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۸
صالح‌نیا: جریانی قصد نفوذ به مجلس خبرگان را داشت /چینش فعلی ائمه جمعه، جناحی نیست

کاندیدای مجلس خبرگان:به آیت‌الله یزدی رأی نمی‌دهم اما به مصباح شاید!

حجت‌الاسلام صالح‌نیا، امام جمعه کن می‌گوید: در انتخابات خبرگان به آیت‌الله جنتی رای نداده است و این دوره هم قطعا به آیت‌الله یزدی رای نمی‌دهد.
آفتاب‌‌نیوز :

حجت‌الاسلام صالح‌نیا، امام جمعه کن تهران یکی از افرادی بود که برای ثبت‌نام در انتخابات میان دوره مجلس خبرگان رهبری به وزارت کشور آمده بود. خوش و بش گرم او با مصطفی کواکبیان نماینده اصلاح‌طب تهران باعث شد به سراغ او بروم تا ببینم او برای چه به وزارت کشور آمده است و چه انگیزه‌ای برای کاندیدا شدن دارد.

صالح‌نیا که در دوره قبلی انتخابات خبرگان هم کاندیدا شده بود، نتوانست از سد شورای نگهبان رد شود و مهر عدم تائید صلاحیت روی پرونده او خورد. امام جمعه کن روایت جالبی هم ردصلاحیت خود دارد. او می‌گوید: در انتخابات خبرگان دور قبلی نه به آیت‌الله جنتی رای داده و نه آیت‌الله هاشمی؛ و در این انتخابات هم قطعا به آیت‌الله یزدی رای نخواهد داد.

کاندیدای مجلس خبرگان:به آیت‌الله یزدی رأی نمی‌دهم اما به مصباح شاید!

مشروح گفتگو با حجت‌الله صالح‌نیا را در ادامه بخوانید:

*****

آقای صالح‌نیا! حال و احوال پرسی گرمی با آقای کواکبیان داشتید، چه گرایش سیاسی دارید؟

لازم است که حتما یکی از دو جناح را انتخاب کنیم؟ آن چیزی که لازم است این است که در خط مردم و ولایت باشیم، لزومی ندارد که یکی از این دو را انتخاب کنیم. من هم دوستان اصلاح‌طلب خیلی خوبی دارم و هم دوستان اصولگرای خوبی دارم. همین آقای کواکبیان که شما می‌گویید به نماز جمعه من می‌آید، از آن طرف هم آقای چمران و آقای حدادعادل هم می‌آیند.

من فکر می‌کنم به خصوص پس از قضایای اخیر، آن کسی که بیشتر در خط مردم است و بیشتر دلش به حال آنان می‌سوزد، در خط اصیلی است حالا در هر کدام از گروه‌ها که می‌خواهد باشد. دوستان نباشد حتما خودشان متعلق به جناح خاصی بدانند و باید طرف مردم باشند و اگر حزبشان به یک طرفی غلتید باید طرف مردم باشند.

اما تصور عمومی این است که ائمه جمعه از یک جناح و طیف خاصی انتخاب می‌شوند. این را قبول ندارید؟

چینش ائمه جمعه فعلی این را نشان نمی‌دهد. شاید خیلی خوب نباشد که مثال بزنم، اما من الان نماینده ولی فقیه و امام جمعه مرکز استان داریم که اصلاح‌طلب است، مثلا در استان گلستان و شهر گرگان. از آن طرف هم در خراسان رضوی و مشهد کاملا برعکس است. در ائمه جمعه شهرستان‌ها همین طور است و هم دوستان اصلاح‌طلب داریم و هم اصولگرا. من خودم سعی می‌کنم به هیچ‌کدام مشهور نشوم و با خیلی از اصولگراها زاویه دارم، همان طور که با خیلی از اصلاح‌طلب‌ها زاویه دارم. نگاهم هم براساس نظرات رهبری است و بدون ریا عرض کنم که هر وقت حس کنم این افراد از مردم فاصله گرفته‌اند، من هم از آنان فاصله می‌گیرم.

شماره در دور قبلی انتخابات خبرگان رهبری شرکت کرده بودید؟

من دور قبل هم شرکت کرده بودم.

نفر چندم شدید؟

دوستان بنده را تائید صلاحیت نکردند.

چرا؟

در هر دوره‌ای خبرگان یک روشی دارد. در دوره قبلی این طور بود که اول آزمون کتبی می‌گرفتند و بعد آزمون شفاهی. در آزمون کتبی از ۴۰۰ نفر ۴۰ نفر قبول شدند که من یکی از آنان بودم، اما در مصاحبه دوستان صلاح دانستند که من کنار بکشم.

یعنی خودشان به شما گفتند که کنار بکشید؟

بله.

از شورای نگهبان؟

شورای نگهبان که خودش رسما نمی‌گوید. ببنید قضیه خبرگان با مجلس فرق می‌کند و یک حالت دوستانه‌تری دارد. آنها می‌گویند که مجموع قوه عاقله این جناح که می‌خواهد یک عده‌ای را انتخاب کند، صلاح نمی‌داند که شما باشید. مثل اتفاقی که برای لیست‌های مجلس می‌افتد و می‌گویند که اگر لیست‌ها متکثر باشد این افراد رای نمی‌آورند -که البته من این را قبول ندارم- اما خب باید همیشه تابع نظر جمع و گروه باشیم.

شما خودتان به کدام لیست رای دادید؟

من به هیچ کدام از دو لیست به طور کامل رای ندادم، چه در مجلس چه در خبرگان.

در اننخابات خبرگان به چه کسانی رای دادید، نام می‌برید؟

هم به افرادی از ائتلاف ۳۰+۱۶ رای دادم و هم افرادی از این جناح.

به آیت‌الله هاشمی رای دادید؟

خیر و به آقای جنتی هم رای ندادم.

به آیت‌الله یزدی چه طور؟

نه به ایشان هم رای ندادم. به آیت‌الله مصباح یزدی رای دادم و از این طرف به آقای امامی کاشانی هم رای دادم.

به آقای دری نجف‌آبادی چه طور؟

خیر.

پیش‌بینی‌تان برای این بار چیست؟ فکر می‌کنید که تائید صلاحیت بشوید و اگر شدید رای می‌آورید.

فکر می‌کنم این دوره سدها را می‌شکنم و جلو می‌روم. این دوره که میان‌دوره آن هستیم حساسیت دور قبل را ندارد. دور قبل حس می شد یک جریانی می‌خواهد برای یک سری اهداف که متناسب با اهداف امام و رهبری و نظام نبود به خبرگان نفوذ کند، اما الان این طور نیست و آن حساسیت وجود ندارد.

اگر خودتان نباشید، به آیت‌الله مصباح یزدی یا آیت‌الله یزدی که می‌خواهند کاندیدا شوند رای می‌دهید؟

به آیت‌الله یزدی قطعا رای نمی‌دهم، اما ممکن است به آیت‌الله مصباح یزدی رای بدهم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین