کد خبر: ۶۲۶۱۸۴
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۸

روزنامه ژاپنی: زمان دیدار روحانی و آبه نهایی شد

روزنامه ژاپنی "جِپَن تایمز" روز پنجشنبه به نقل از برخی منابع گزارش داد: دیدار آبه شینزوا، نخست وزیر این کشور با حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در توکیو برای روز ۲۰ دسامبر (۲۹ آذر) نهایی شده است.
آفتاب‌‌نیوز :

این روزنامه به نقل از یک منبع نزدیک به مذاکرات دوجانبه و بدون ذکر نام وی افزود: رئیس جمهوری ایران بعد از شرکت در کنفرانسی در کوالالامپور پایتخت مالزی غروب ۱۹ دسامبر (۲۸ آذر) وارد توکیو می‌شود تا در نخستین سفر خود به ژاپن با توقفی سه روزه در این شهر با نخست وزیر این کشور در باره مسائل امنیت منطقه‌ای و بین المللی و نیز موضوعات دوجانبه مذاکره و گفتگو کند.

اوایل ماه دسامبر عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه و فرستاده ویژه ایران در توکیو در دیدار با نخست وزیر ژاپن از سفر قریب الوقوع روحانی به توکیو خبر داد.

روزنامه ژاپنی: زمان دیدار روحانی و آبه نهایی شد

این روزنامه نوشت: آبه شینزو از آن جا که قصد دارد با ابتکار دیپلماتیک خود راهی را برای کاستن از تنش‌ها در خاور میانه پیدا کند پیشتر در یک کنفرانس خبری در توکیو از سفر روحانی به توکیو خبر داد، اما از زمان دقیق انجام این سفر سخنی به میان نیاورده بود.

طبق این گزارش، دولت ژاپن قصد دارد از دولت روحانی بخواهد که همچنان به تعهدات خود به برجام پایبند بماند.

این روزنامه نوشت: برای ژاپن مهم است که ذخایر نفت مورد نیازش از آب‌های بین المللی خاور میانه به ویژه تنگه هرمز با امنیت کامل تردد داشته باشد. به همین دلیل هم به فکر ارسال نیرو‌های خود به منطقه افتاد تا بتواند بر توانایی‌ها برای جمع آوری اطلاعات از منطقه بیافزاید، اما انتظار نمی‌رود که این نیرو‌ها بخواهند به تنگه هرمز نزدیک شوند.

براساس این گزارش، اگرچه ژاپن مناسبات نزدیکی با آمریکا دارد، اما همزمان دارای روابط بسیار دوستانه‌ای با ایران به عنوان یک کشور مهم خاورمیانه است. به همین دلیل نخست وزیر ژاپن در ماه ژوئن (خرداد) بعد از چهار دهه با سفر به تهران با مقام‌های ایرانی در باره مسائل مهم منطقه و دوجانبه گفت گو کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین