کد خبر: ۶۲۶۲۲۸
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۹

دو پژوهشگر ایرانی از اتهام نقض تحریم مبرا شدند

کمتر از یک هفته بعد از آزادی «مسعود سلیمانی» و ورود او به ایران، دادگاهی در آمریکا اتهامات مطروحه علیه دو دانشجوی او را نیز رد کرده است.
آفتاب‌‌نیوز :

رسانه‌های آمریکایی گزارش داده‌اند که همزمان با آزادی «مسعود سلیمانی» پژوهشگر ایرانی، دادگاهی در آمریکا دو پژوهشگر ایرانی دیگر را هم از اتهام نقض تحریم مبرا کرده است.

به نوشته روزنامه «واشنگتن‌پست»، «محبوبه قائدی» و «مریم جزایری» در پرونده‌ای مشترک با سلیمانی، به تلاش برای صادرات مواد تحقیقاتی و دارویی به ایران و نقض تحریم‌ها متهم شده بودند.

دو پژوهشگر ایرانی از اتهام نقض تحریم مبرا شدند

بنا بر این گزارش، روز چهارشنبه دادگاهی در آتلانتا، اتهام نقض تحریم این دو دانشجوی سابق سلیمانی را رد کرده است.

جزایری در سال ۲۰۱۶ و زمانی که قصد داشت در آتلانتا سوار هواپیما شود، به اتهام حمل اقلام آزمایشگاهی بازداشت شده بود. قائدی نیز که در آن زمان در دانشگاه «ییل» مشغول پژوهش بود، به مشارکت در انتقال اقلام دارویی متهم شده بود.

سلیمانی نیز با اتهاماتی مشابه سال گذشته میلادی هنگام ورود به آمریکا بازداشت شده بود. هفته گذشته او در جریان یک مبادله زندانیان، آزاد شد و به تهران بازگشت. در مقابل، جمهوری اسلامی ایران هم «ژیو وانگ» تبعه آمریکایی را که به جرم جاسوسی برای آمریکا در ایران در زندان بود را آزاد کرد.

پیش از این رسانه‌های آمریکایی گزارش داده بودند که قرار بود سلیمانی امروز در دادگاه حضور یافته و سپس اتهاماتش لغو شود. با این وجود در لحظات پایانی این تصمیم تغییر کرده و آزادی وی چند روز زودتر از موعد پیشین انجام گرفته است. دادگاه، دلیل آزادی وی را «منافع فوق‌العاده سیاست خارجی ایالات متحده» عنوان کرده است.

قائدی نیز قرار بوده امروز در دادگاه حضور یابد و حتی احتمال صدور حکم زندان برای او وجود داشته، اما دیروز دادگاه آتلانتا با بیان اینکه رد اتهامات «به نفع عدالت» است، اتهامات مطروحه را رد کرده است.

«پیچ پیت» وکیل جزایری با بیان اینکه موکلش قصد پذیرش اتهامات را نداشته و منتظر برگزاری دادگاه بوده، به پایگاه «پالیتیکو» گفته است: «در نتیجه تبادل [به دستور] رئیس‌جمهور، دادستان‌های محلی در آتلانتا احساس کردند که پیش بردن [دادگاه] علیه دو متهم دیگر، منصفانه نیست.»

به گفته پیت، استدلال موکل وی در دادگاه احتمالی این بوده که نمی‌دانسته سلول‌های رشد انسانی نیازمند دریافت مجوز صادرتانی هستند، چراکه گفته می‌شود اقلام دارویی از تحریم‌ها معاف هستند.

پالیتکو نوشته است که گشایش پرونده علیه این پژوهشگران هم از سوی ایران و هم از سوی جامعه علمی در آمریکا مورد انتقاد قرار گرفته است، چراکه طرح اتهام تنها به واسطه تلاش برای صادرات اقلام مورد نیاز برای تحقیقات پزشکی، اقدامی غیرضروری است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین