کد خبر: ۶۲۶۲۴۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۴

خاتمی: در انتخابات شرکت می‌کنیم/کشور نیازمند اصلاحات جدی است

رئیس دولت اصلاحات در پیامی به پنجمین جلسه کنگره حزب اتحاد ملت اعلام کرد: انتخابات عرصه مهم حضور اصلاح طلبانه و مدنی مردم در صحنه است و اصلاح طلبان اعلام کردند که در انتخابات شرکت می کنند تا انشاالله افقی به آینده بهتر علیرغم مشکلات گشوده شود.
آفتاب‌‌نیوز :

متن کامل پیام سیدمحمد خاتمی در زیر می‌خوانید:

گردهمائی سراسری "حزب اتحاد ملت ایران اسلامی" را که گواه پویایی فعالیت سیاسی با وجود عوامل دلسرد کننده و نگران کننده است، گرامی می‌داریم و برای همه کنشگران عرصه سیاست و اجتماع که خیر میهن و عزت ملت را می‌خواهند آرزوی موفقیت می‌کنیم.

خاتمی: در انتخابات شرکت می‌کنیم

"جمهوری اسلامی" که برآمده از انقلابی بزرگ است، می‌تواند و باید تامین کننده خواست و تقاضای تاریخی ملت در نفی استبداد، استعمار و عقب ماندگی و تحقق آزادی و مردم سالاری و پیشرفت توام با اخلاق و عدالت و حاکمیت معیار‌های الهی و معنوی بر رفتار و سلوک حاکمان و تنظیم رابطه مردم با یکدیگر و با حاکمیت باشد.

شناخت و تعریف درست جمهوری اسلامی مبتنی بر مردم سالاری و تلاش برای استقرار پایه‌های آن، رسالت مهم همه کسانی است که سرافرازی میهن و سربلندی ملت را می‌خواهند.

آن سوی جمهوری اسلامی که تمنای معارضان است، چیزی جز آشوب و خشونت و ویرانی میهن و فراهم آمدن زمینه حضور و استیلای تحقیرآمیز بیگانگان و عوامل آنان بر ملت و تجزیه کشور یا استقرار یک جباریت و دیکتاتوری نفس‌گیر که دین و دنیای مردم را ویران خواهد کرد، نیست.

به رغم همه مشکلات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی که امروز برای لایه‌های مختلف جامعه و گروه‌های گوناگون وجود دارد، راهکار بی بدیل برای حراست از کشور و پیشرفت همه جانبه آن و دستیابی به آرمان‌های والایی که در انقلاب بود، اصلاحات به معنی واقعی کلمه است (فارغ از جناح‌بندی‌هایی که در جای خود لازم و مفید است) و بر این باورم که در ژرفای وجدان هر ایرانی منصف که تاریخ پر فراز و نشیبی را پشت سر دارد و نگران آینده‌ای مبهم و پر خشونت و نفرت است و نیز همه آنان که آرامش و ثبات و پیشرفت و برخورداری عزتمند ایران و ایرانی را می‌خواهند همین امر و همین داوری وجود دارد.

پایداری و پایندگی جمهوری اسلامی در گرو آن است که همگان به ویژه حکمرانان بپذیرند که کشور نیازمند اصلاحات جدی است و اصلاح رویکرد‌ها و نگرش‌ها و شیوه حکمرانی و سازگار کردن بیشتر آن‌ها با نیاز‌ها و خواسته‌های مردم و با جمهوریت براساس موازین اصیل و واقعی اسلامی، انسانی و ایرانی در درجه اول قرار دارد.

رهایی کشور از فقر و فساد و رفع نگرانی‌های فزاینده مردم که متاسفانه به سوی نومیدی حرکت می‌کند و بهره گیری از امکانات داخلی و بین المللی برای تامین مصالح ملی و منافع عمومی و مصون کردن کشور از شیطنت و توطئه بیگانگان و عوامل یا وابستگان به آن‌ها مستلزم بالا بردن اعتماد و همبستگی ملی و حفظ و تقویت سرمایه اجتماعی و همدلی حکومت با مردم و مردم و نخبگان با یکدیگر است.

این امر با گسترده‌تر کردن زمینه اعمال حق حاکمیت مردم بر سرنوشت و پذیرش تکثر سیاسی و اجتماعی و گذر از قیمومیت فرهنگی، سیاسی و اجتماعی حکومت به خدمتگذاری کارشناسانه و مدیریت مدبرانه و حفظ امنیت کشور با ایجاد هر چه بیشتر رضایت در جامعه و استقرار عدالت اقتصادی، سیاسی و فرهنگی و راه باز کردن برای حضور و فعالیت جریان‌های سیاسی و اصناف و نهاد‌های مدنی و استقبال از میانجیگری آن‌ها میان مردمی که از آن‌ها نمایندگی می‌کنند و حکومتی که باید خدمتگذار مردم و پاسخگو به آن‌ها باشد، میسر است؛ و مگرنه اینکه این همه مقتضای جمهوریتی است که پذیرفته شده و اسلامیتی که اگر درست دریافت شود زندگی را لطیف‌تر می‌کند و جلو‌ی خشونت را از هر طرف می‌گیرد؟

برای اینکه جمهوری اسلامی نیرومند و پایدار باشد بخصوص کسانیکه در قدرتند باید بپذیرند که نظام موجود در ساختار و راهبرد و رویکرد و نیز ضابطه‌ها و شیوه‌های حکمرانی نیازمند اصلاح است و حاکمیت می‌تواند و باید با حفظ اصول برای اصلاح پیشتاز و پیشقدم باشد و به همین جهت از جمله باید انتقاد نخبگان و اعتراض مردم را موهبت الهی بداند و از آن استقبال کند.

حوادث تلخ و اندوه بار و پر خسارتی که از جمله این روز‌ها بر ملت و کشور گذشت این ضرورت و لزوم انجام اقدام‌های ترمیمی را بیشتر می‌کند؛ و اینک؛ انتخابات مجلس شورای اسلامی فرصت مناسبی است که در آن، مردم اصلاح پذیری حکومت و حرکت به سوی اصلاح را شاهد باشند و این می‌تواند مرهمی باشد بر زخم‌های پدید آمده و تلاش برای تبدیل نارضایتی‌ها به امید و دست کم جلوگیری از تبدیل آن به نفرت.

انتخابات عرصه مهم حضور اصلاح طلبانه و مدنی مردم در صحنه است و اصلاح طلبان اعلام کردند که در انتخابات شرکت می‌کنند تا انشاالله افقی به آینده بهتر علیرغم مشکلات گشوده شود.

آیا حاکمیت هم زمینه برگزاری انتخاباتی پر شور و آزاد با اعتماد به ملت که صاحب انقلاب و کشورند و بازگشت به نظارت قانونی و صحیح بجای اعمال قیمومیت بر مردم و دادن امکان حضور همه شخصیت‌های سالم و کاردان و اشخاص شایسته با گرایش‌های مختلف و گسترده‌تر کردن میدان انتخاب مردم را فراهم می‌آورد و این امید را ایجاد می‌کند که به سوی مجلسی برویم که 《در راس امور》خواهد بود؟ امیدوارم چنین باشد.

سید محمد خاتمی

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۱
0
3
درود بر سید صبوری و صلح!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
3
0
تشکر از سران فتنه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین