کد خبر: ۶۲۶۲۵۳
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۶

۷ فوتی ناشی از آنفلوانزا در استان زنجان

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: بر اساس نمونه‌گیری‌ها و آزمایش‌های تایید شده هفت نفر بر اثر ابتلا به بیماری آنفلوانزا در استان زنجان جان خود را از دست دادند که اغلب جزء گروه‌های پر خطر و همگی مرد بودند.
آفتاب‌‌نیوز :

پرویز قزلباش روز پنجشنبه در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به شیوع بیماری آنفلولانزا افزود: طبق پیش بینی ها و مدل سازی انجام شده موج اول این بیماری زودتر و با شدت بیشتری به وقوع پیوست که در این راستا آمادگی لازم برای آموزش گروه های مختلف پزشکی و درمانی و اطلاع رسانی لازم در دستور کار قرار گرفت.

وی اضافه کرد: پیش بینی ها نشان می داد نوع ویروس منتشر شده آنفلوانزا تلفات بیشتری دارد که حتی در سطح دنیا به ویژه مدیترانه شرقی نیز نسبت به سال قبل بیشتر نمود داشت، که این میزان شیوع این بیماری در استان به ۲۵ درصد رسید.

۷ فوتی ناشی از آنفلوانزا در استان زنجان

این مسؤول ادامه داد: بطور معمول بین ۲۰ تا ۲۵ درصد از بیماران و شرایط حاکم بر آنان، به گونه ای است که برای دریافت خدمات مورد نیاز به درمانگاه و پزشک مراجعه می کنند که آمارگیری دانشگاه علوم پزشکی استان نیز نشان می داد که ۲۵ درصد بیماران با این علائم و به عبارتی مشکوک به بیماری آنفلوانزا را در بر می گیرد.

وی اظهار داشت: خوشبختانه اکنون بر اساس ارزیابی انجام شده میزان شیوع بیماری آنفلوانزا در این استان به پنج درصد رسیده و در واقع موج اول آن، در استان سپری شده که البته این موضوع به معنی نبود آن نیست و باید همچنان آداب و اصول پیشگیری را رعایت کرد.

قزلباش افزود: شیوع بیماری آنفلوانزا در این استان و در مقایسه با استان های مجاور قزوین، آذربایجان شرقی و غربی و سنندج و حتی استان های شمالی در وضعیت بهتری قرار داشت که علل فرهنگی و آگاهی مردم و از طرفی اطلاع رسانی رسانه های گروهی از عوامل موثر بوده است.

وی اضافه کرد: آمارها نشان می دهد این استان به لحاظ شیوع بیماری آنفلوانزا، شمار بیماران بستری و فوتی ها در مقایسه با استان های دیگر وضعیت بهتری داشت و اعلام تلفات بیماران بصورت متمرکز از طریق وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و مبتنی بر سامانه کشوری انجام می گیرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان ادامه داد: هر چند در حیطه داروها، واکسن و تخت های بیمارستانی برای بستری مبتلایان چالش های جدی وجود داشت، اما این مهم با تمهیدات لازم مدیریت شد و گروه‌های هدف توانستند خدمات لازم را دریافت کنند.

وی اظهار داشت: امسال بحث واکسن آنفلوانزا تحت تاثیر اطلاع رسانی نامناسب قرار گرفت چرا که باید این نوع واکسن را گروه های پر خطر دریافت کنند و در سطح عام جامعه چندان توصیه نمی شود و از طرفی مراجعات بیش از حد و درخواست نابجای دارو به کمبودها دامن زد.

قزلباش افزود: بر این مبنا سهمیه بندی داروی این بیماری نیز به دلیل کمبود و عوارض آن مورد توجه قرار گرفت واین در حالی است که وقتی نگرانی در جامعه بوجود می آید استفاده بی رویه آن افزایش پیدا می کند و بر این مبنا داروی این بیماری در بیمارستان های استان بصورت رایگان مورد استفاده قرار گرفت و پس از مدتی توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش و پزشکی نیز در داروخانه ها توزیع شد.

وی اضافه کرد: هم اکنون داروی مورد نیاز این بیماری، هم در بخش دولتی و هم دربخش خصوصی وجود دارد و برای موج های احتمالی شیوع آنفلوانزا در استان تدابیر لازم اتخاذ شده تا مشکلی وجود نداشته باشیم و طبق پیش بینی ها موج اول بیماری تا اواخر دی در استان ادامه دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین