کد خبر: ۶۲۶۲۷۶
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۸ - ۰۱:۵۵

سنای آمریکا نسل‌کشی ارامنه از سوی عثمانی را به رسمیت شناخت/نخست‌وزیر ارمنستان از کنگره قدردانی کرد

سنای آمریکا قعطنامه‌ای را که مجلس نمایندگان این کشور برای به رسمیت شناختن نسل‌کشی ارامنه ازسوی عثمانی تصویب کرده بود، تایید کرد. نخست‌وزیر ارمنستان نیز از کنگره آمریکا قدردانی کرد.
آفتاب‌‌نیوز :

سنای آمریکا قطعنامه‌ای را تصویب کرد که نسل‌کشی ارامنه توسط امپراتوری عثمانی در جنگ جهانی اول را به رسمیت می‌شناسد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، پیشتر «لیندزی گراهام» سناتور ایالت کارولینای جنوبی در جریان سفر «رجب طیب اردوغان» رییس‌جمهوری ترکیه به واشنگتن، به درخواست کاخ‌سفید مانع از تصویب این قعطنامه در سنای آمریکا شده بود.

گراهام دراین باره گفت که به دلیل نامناسب بودن زمان رای‌گیری برای این قطعنامه، به درخواست مقام‌های ارشد کاخ سفید از رای‌گیری برای آن جلوگیری کرده بود.

سنای آمریکا نسل‌کشی ارامنه از سوی عثمانی را به رسمیت شناخت/نخست‌وزیر ارمنستان از کنگره قدردانی کرد

قطعنامه به رسمیت شناختن نسل‌کشی ارامنه ازسوی آمریکا پیشتر در مجلس نمایندگان این کشور با ۴۰۵ رای موافق در مقابل ۱۱ رای مخالف تصویب شده بود.

ارمنستان قتل دسته‌جمعی ارامنه در میان سال‌های ۱۹۱۵ تا ۱۹۱۷ در دوران جنگ جهانی اول را به عنوان یک «نسل‌کشی» اعلام می‌کند.

«آدام شیف» رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا هنگام تصویب این قطعنامه با بیان اینکه واشنگتن هرگز منکر کشتار گروهی ارامنه نبوده، اظهار داشت: ۱۹ سال جنگیدیم تا کشتار ارامنه توسط دولت عثمانی به رسمیت شناخته شود.

ترکیه همواره اتهام کشتار جمعی ارامنه را رد کرده و گفته است که در فاجعه سال‌های ۱۹۱۵ تا ۱۹۱۷ هم ترک‌ها و هم ارمنیان قربانی جنایت واقع شده‌اند.

نخست‌وزیر ارمنستان از کنگره آمریکا قدردانی کرد

نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان پنجشنبه‌شب در پیامی توئیتری به رسمیت شناختن «نسل‌کشی ارامنه» ازسوی دولت عثمانی در کنگره آمریکا را "پیروزی عدالت و حقیقت» دانست و از سنای آمریکا برای تصویب قطعنامه‌ای در این ارتباط تشکر کرد.

سنای آمریکا قطعنامه‌ای را تصویب کرد که مجلس نمایندگان این کشور برای به رسمیت شناختن «نسل‌کشی ارامنه ازسوی امپراتوری عثمانی» در جنگ جهانی اول تصویب کرده بود، مورد تایید قرار داد.

پاشینیان در پیام دیگری نوشت: این احترام به یاد ۱.۵ میلیون قربانی اولین نسل‌کشی در قرن بیستم و گامی بلند در ترویج دستور کاری برای پیشگیری است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین