کد خبر: ۶۲۶۴۵۶
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۶

سازمان ملل: پلیس شیلی برای سرکوب معترضان مرتکب نقض حقوق بشر شد

سازمان ملل متحد روز جمعه خواستار پیگرد قانونی پلیس و ارتش شیلی بخاطر اعمال خشونت علیه معترضان در هفته‌‌های اخیر شد.
آفتاب‌‌نیوز :

سازمان ملل اعلام کرده است که پلیس و سربازان در شیلی برای خاموش کردن تظاهرات خیابانی مرتکب نقض جدی حقوق بشر از جمله قتل‌های غیرقانونی و شکنجه شده‌‌اند و علیه معترضان خشونت مفرط و غیرضروری ورزیده‌اند و باید تحت تعقیب قرار گیرند.

دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد در گزارشی اعلام کرده‌ است که تعداد بسیار نگران‌کننده ای از ۳۴۵ نفری که مورد اصابت گلوله‌های سربی نیروهای ضد شورش قرار گرفته‌اند از ناحیه چشم آسیب دیده‌اند.

سازمان ملل: پلیس شیلی برای سرکوب معترضان مرتکب نقض حقوق بشر شد

در جریان راهپیمایی‌های دو ماه اخیر در شیلی که در اعتراض به افزایش قیمت بلیط مترو در ماه اکتبر آغاز شد، تاکنون ۲۶ نفر جانشان را از دست داده‌آند.

«اما گوراس دلگادو» کمیسر حقوق بشر سازمان ملل متحد درباره وضعیت شیلی می گوید: «ما دریافته‌ایم که پلیس به شیوه سرکوبگرانه‌ای با معترضان رفتار کرده است.»

وی افزوداه است: «نقض حقوق بشر در شیلی مستند شده است که شامل استفاده بیش از حد یا غیرضروری از زور است که منجر به قتل و جراحت شده است و به بازداشت‌های خودسرانه و شکنجه و بدرفتاری با معترضان از جمله خشونت جنسی انجامیده است.»

با این حال گزارش سازمان ملل مورد انتقاد دفتر حقوق بشر شیلی قرار گرفته است که می گویند از «اطلاعات غلط یا اطلاعات به روز نشده» در گزارش سازمان ملل استفاده شده است.

«لورنا ریکابارن» از بخش حقوق بشر شیلی گفته است که مقامات شیلیایی در حال تلاش برای بهود پروتکل‌ و سیاست‌هایی هستند که در گزارش سازمان ملل آمده است. او گفته است: «ما مجددا تمایل‌مان را برای در نظر گرفتن هر توصیه‌ای که بتواند به بهبود اقدامات مرتبط با حقوق بشر کمک کند اعلام می کنیم.»

تیم حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور شیلی به ریاست میشل باشله، رئیس جمهوری سابق شیلی گفته است که دولت سباستین پینیه‌را، رئیس جمهوری کنونی شیلی با تحقیقات سازمان ملل همکاری کرده است.

سازمان ملل متحد در جریان ماموریت خود از ۳۰ اکتبر تا ۲۲ نوامبر توانسته است ۱۱۳ مورد خاص از شکنجه و بدرفتاری، عمدتا بخاطر «ضرب و شتم شدید» و ۲۴ مورد خشونت جنسی علیه زنان، مردان و نوجوانان توسط نیروهای پلیس و ارتش را ثبت کند.

در این گزارش همچنین آمده است که دست کم چهار مرگ غیرقانونی ثبت شده است. در دو مورد در حالی به معترضان تیراندازی شده که هیچ خطری از سوی آنها متوجه ماموران پلیس نبود و می‌تواند مصداق اعدام غیرقانونی باشد.

بر اساس این گزارش ۱۶۱۵ نفر از ۲۸ هزار نفری که از اواسط ماه اکتبر دستگیر شده‌اند، همچنان در بازداشت بسر می‌برند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین