کد خبر: ۶۲۶۵۵۰
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۲

تکاپوی اصلاح‌طلبان برای انتخابات

کنگره‌های سالانه دو حزب و مجمع عمومی یک تشکل اصلاح‌طلب با حضور چهره‌های صاحب نام این جریان سیاسی برگزار شدند. پنجمین کنگره سالانه حزب اتحاد ملت و حزب ندای ایرانیان و بیست و هفتمین مجمع عمومی انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران فرصتی بود تا اصلاح‌طلبان در هوای سرد آخر هفته به گرم کردن برای چالش انتخاباتی پایان زمستان بپردازند؛ با میزبانی از نمایندگان و فعالان سیاسی زیر یک سقف و سخنرانی‌هایی که رنگ و بوی اصلاح‌طلبی دهه هشتادی داشت.
آفتاب‌‌نیوز :

کنگره اتحاد ملت صبح پنجشنبه در اردوگاه شهید باهنر و با حضور چهره‌های میهمانی همچون‌ هاشم صباغیان، لطف‌الله میثمی، حسین انصاری ‌راد، حبیب‌الله پیمان، سعید حجاریان، بهزاد نبوی، مصطفی تاج‌زاده، محسن میردامادی، عبدالواحد موسوی لاری، مجید انصاری، فاطمه کروبی و مینو مرتاضی که از سابقون اصلاح‌طلبی به شمار می‌روند، برگزار شد با این جمله آغازین از زبان حسین کاشفی رئیس هیأت رئیسه سنی که «ما از ‌تمام کسانی که در وقایع اخیر خسارت دیدند، دلجویی می‌کنیم و امیدواریم مردم در کشور خود احساس آرامش کنند و اگر از سر دلسوزی اعتراضی می‌کنند، کسی متعرض آن‌ها نشود.»

موضعگیری در قبال حوادث آبان 98 که رئیس دولت اصلاحات در پیامش به این کنگره چاره و مرهم آن را اثبات اصلاح پذیری حکومت در فرصت انتخابات مجلس پیش رو عنوان کرد. پیامی که آذر منصوری آن را قرائت کرد و در بخشی از آن آمده بود: «حاکمیت می‌تواند و باید با حفظ اصول برای اصلاح پیشتاز و پیشقدم باشد و به همین جهت از جمله باید انتقاد نخبگان و اعتراض مردم را موهبت الهی بداند و از آن استقبال کند.»

تکاپوی اصلاح‌طلبان برای انتخابات

انتقاد شکوری راد از تقسیم جامعه به خودی و غیرخودی

علی شکوری راد که در این کنگره برای سومین بار از سوی اعضای حزب به دبیرکلی برگزیده شد و در رأس شورای مرکزی 30 نفره جدید آن قرار گرفت نیز در سخنانی با تأکید بر اینکه «موضوع ولایت‌فقیه جزئی از قانون اساسی به‌عنوان میثاق ملی است و اصل آن محل بحث و مناقشه نیست»، گفت: «آنچه محل مناقشه است، این است که جناحی در کشور به این موضوع رنگ و بوی عمیق عقیدتی داده‌اند» و «آن را به مستمسکی برای تقسیم‌بندی افراد جامعه به خودی و غیرخودی تبدیل کرده‌اند.»

او «قانونگرایی، عدالت، شفافیت، مشارکت، کارآمدی و اثربخشی، وفاق عمومی، مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی» را اجزای حکمرانی خوب دانست و تأکید کرد که کمرنگ شدن‌ این‌ها اعتماد، به‌منزله رکن اصلی سرمایه اجتماعی را به حداقل می‌رساند.

به گزارش ایرنا، دبیرکل حزب اتحاد ملت در موضوع انتخابات یادآور شد: رهبری نظام همچنان افزایش مشارکت در انتخابات را مهم‌ترین ضامن بقا و امنیت نظام می‌دانند و چنین است که رأی مردم همچنان می‌تواند ارزشمند و اثرگذار باشد. شکوری راد سپس با بیان این‌که «حزب اتحاد ملت با ترغیب اعضای خود به ثبت‌نام حسن نیت و انگیزه مشارکت‌جویی خود را آشکار ساخت» در عین حال نسبت به آن‌چه واکنش دبیر و سخنگوی شورای نگهبان و فرمانده سابق سپاه نسبت به این اقدام دانست، انتقاد کرد و گفت: اگر قرار بود ما از این حرف‌ها بترسیم و از میدان به در شویم و صحنه را خالی بگذاریم دیگر حزب اتحاد ملت نبودیم. ما آمده‌ایم که بمانیم.

با توکل بر خدا و تکیه بر حمایت مردمی که عهد کرده‌ایم جز برای تقلیل مرارت و بهروزی و رفاه آن‌ها نکوشیم. او در پایان سخنانش گفت: امیدوارم بر اساس شنیده‌ها با تدبیر نظام و تلاش دولت موانع بین‌المللی برای گشایش اقتصادی مرتفع و با ایجاد شرایط گفت‌وگو و آشتی ملی اضطراب عمومی و نقار موجود در جامعه اندکی فروکش کند و مجالی فراهم شود تا توان‌های موجود در جامعه هم‌راستا شده و نتیجه خیر آن نصیب مردم و کشور شود.

صادق خرازی: تحریم انتخابات جز واکنشی انفعالی به فشارهای سیاسی نیست

پنجمین کنگره حزب ندای ایرانیان نیز با شعار «تعامل، مدارا، اصلاحات گام ‌به‌گام و توسعه پایدار» با انتخاب دوباره سید محمدصادق خرازی به دبیرکلی و تشکیل شورای مرکزی جدید این حزب همراه بود.

در بیانیه پایانی این حزب اعلام شد: «تعامل بیش‌ از پیش مسئولان با مردم، مدارا در شنیدن صدای آنها و تلاش به منظورحل مسائل آنها، جزو مسئولیت نخبگان سیاسی و دولتمردان است و برای حل مشکلات و عبور از بحران کارگشا خواهد بود.» در این بیانیه با درخواست از همه جریان‌های سیاسی برای کمک به دولت در جهت صیانت از منافع ملی، خاطرنشان شد: «در این شرایط از مسئولان انتظار می‌رود سعه صدر بیشتری در مواجهه با کارگران، دانشجویان و معترضان به شرایط اقتصادی نشان داده و تلاش کنند فضای مناسبی برای طرح آرام مطالبات فراهم کنند.»

به گزارش ایسنا، این تشکل اصلاح‌طلب همچنین با اشاره به انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، اعلام کرد: حزب ندای ایرانیان ضمن دفاع از اصل «انتخابات» به عنوان یکی از ارکان غیر قابلِ اغماض دموکراسی و حاکمیت مردم بر سرنوشت خود، بر حضور قاطع و حداکثری در انتخابات تأکید دارد و پروژه شکست خورده تحریم انتخابات را چیزی جز واکنشی انفعالی به فشارهای سیاسی نمی‌داند؛ پروژه‌ای که در نهایت منجر به از دست رفتن اصل جمهوریت نظام خواهد شد. دبیرکل حزب ندای ایرانیان نیز با تأکید بر گرفتاری‌ها و سختی‌های زندگی مردم، بر مسئولیت داشتن حزب خود اشاره و گفت: هدف از تشکیل ندای ایرانیان این بود که بتوانیم صادقانه با مردم ایران سخن‌ گوییم. او ضمن انتقاد به عملکرد اصلاح‌طلبان در ۶ سال اخیر، افزود: اصلاح‌طلب واقعی به دنبال قدرت نیست بلکه درپی تحول است و اصلاحات بیش از هر دوره‌ای نیاز به اصلاح‌گری دارد.

تاج‌زاده: اصلاحات هنوز به بن‌بست نرسیده است

سخنرانی مصطفی تاج‌زاده در بیست و هفتمین مجمع عمومی انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران نیز از جمله موضع گیری‌های جالب توجه این تشکل صنفی-سیاسی بود.

تاج‌زاده به عنوان میهمان مجمع عمومی که صبح جمعه در سالن اجلاس سران برگزار شد، انتخابات را همچنان مؤثرترین، مستقیم‌ترین، کم هزینه‌ترین و مطمئن‌ترین راه برای حاکمیت مردم بر سرنوشت خودشان دانست اما گفت: شرکت در انتخابات و معرفی نامزد در انتخابات به هر قیمت، نه تنها مفید نیست، بلکه می‌تواند آثار زیانباری به همراه داشته باشد. این فعال اصلاح‌طلب در تحلیل‌ خود درباره شرایط امروز جامعه ایران با طرح این پرسش که آیا در ایران امروز سیاست‌ورزی ممکن است؟ گفت: دست‌کم تا زمانی که بتوانیم سخن و روایت خود را از مسائل و حوادث، مستقل از سخن رسمی حاکمیت عرضه کنیم و تشکیلات، تجمعات و رسانه‌های خود را داشته باشیم، امکان سیاست‌ورزی وجود دارد.

او در ادامه با طرح این پرسش که اگر سیاست‌ورزی ممکن است، آیا اصلاحات نیز ممکن است؟ گفت: اگر چه این موضوع روز به روز دشوارتر و تا حدودی ناممکن تر می‌شود، اما همچنان امکان آن وجود دارد؛ مادامی که اصلاح‌طلبان بتوانند به عنوان یک جریان سیاسی تشکیلات خود را داشته باشند و در انتخابات‌ها شرکت کنند و صلاحیت نامزدهای آنها تأیید شود مستقل از اینکه مردم به آنها رأی بدهند یا خیر، برنامه‌های خود را برای برون رفت از مشکلات جامعه عرضه کنند، اصلاحات به لحاظ نظری ممکن است اما از نظر عملی با مشکلاتی مواجه است. تاج‌زاده با تأکید بر اینکه اصلاحات هنوز به بن بست نرسیده است، خاطرنشان کرد: عدم تمایل اکثریت ملت ایران به تغییرات خشونت‌آمیز باعث می‌شود که اصلاحات هنوز توان این را داشته باشد تا به شرط انجام اصلاحات لازم در خود، مطرح باشد.

در این مجمع عمومی انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران که شخصیت‌هایی همچون علیرضا رحیمی و فریده اولاد قباد نمایندگان مردم تهران در مجلس، شهربانو امانی عضو شورای شهر تهران، جواد امام مدیرعامل بنیاد باران و محمد نعیمی پور عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران در آن حضور داشتند، محمدرضا ظفرقندی دبیرکل انجمن اسلامی جامعه پزشکان ایران با انتقاد از تلاش برخی برای تنزل جایگاه مجلس شورای اسلامی، دخالت در امر قانونگذاری را باعث افول و تهدید شأن مجلس دانست، اما ابراز امیدواری کرد که با فراهم شدن زمینه حضور سلیقه‌های مختلف در مجلس امکان تقویت آن فراهم شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین