کد خبر: ۶۲۶۷۸۷
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۰
موارد مرتبط با استیضاح در قانون آمریکا چیست و پس از آن چه اتفاقی روی خواهد داد؟

چرا صد روز آینده برای "دونالد ترامپ" کلیدی خواهد بود؟

روزهای آینده برای "دونالد ترامپ" رییس‌جمهوری امریکا روز‌هایی کلیدی و حساس خواهد بود و مشخص خواهد ساخت که آیا او می‌تواند دومین دور ریاست‌جمهوری خود را ادامه دهد و در انتخابات مجددا پیروز شود یا خیر.
آفتاب‌‌نیوز :

سرویس بین الملل- نمایندگان دموکرات در کنگره دو ماده از طرح استیضاح "دونالد ترامپ" رییس جمهور امریکا را اعلام کردند. آنان اعلام کرده‌اند که "سوء استفاده از قدرت" و "کارشکنی در کار کنگره" دو ماده طرح استیضاح علیه او هستند.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ شبکه خبری "الجزیره" در گزارشی در قالب پرسش و پاسخ به مسائل اساسی درباره استیضاح ترامپ پرداخته و می‌نویسد: "دموکرات‌های مجلس نمایندگان امریکا می‌گویند که اتهامات طرح شده علیه ترامپ بدان خاطر هستند که او مقام‌های سیاسی اوکراین را برای تحقیق در مورد جزئیات کار‌های پسر جو بایدن، رقیب سیاسی‌اش در انتخابات پیش روی امریکا تحت فشار قرار داده است. این موضوع پس از هفته‌ها جلسات استماع عمومی پیش از انتشار گزارش ۳۰۰ صفحه‌ای کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان امریکا مطرح شده است".

چرا روزهای روز آینده برای

۱-استیضاح چیست؟

بنیانگذاران ایالات متحده امریکا استیضاح را در قانون اساسی آن کشور به عنوان گزینه‌ای برای عزل رییس جمهوری توسط کنگره قید کردند. آنان توافق کردند که روسای جمهور در صورت مقصر شناخته شدن از سوی کنگره به ارتکاب جرائمی، چون خیانت، رشوه و یا سایر جرایم سنگین می‌توانند از سمت شان برکنار شوند.

۲-موارد استیضاح چه هستند؟

برای آغاز طرح استیضاح مراحل دادرسی در کمیته قضایی مجلس نمایندگان صورت می‌گیرد. اگر کمیته قضایی مجلس نمایندگان اتهامات و طرح استیضاح را به طور رسمی بپذیرد پرونده به سنای امریکا ارجاع داده خواهد شد. در زمینه طرح استیضاح ترامپ، دموکرات‌ها ابتدا تحقیق دو ماهه‌ای را به رهبری کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان انجام دادند که گزارش ۳۰۰ صفحه‌ای را در مورد یافته‌ها ارائه داد. این تحقیق متمرکز بر تماس تلفنی ماه ژوئیه بوده که در آن ترامپ از "ولودیمیر زلنسکی" رییس جمهور اوکراین خواسته بود تا تحقیقات درباره "جو بایدن" معاون سابق اوباما و نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ و همچنین درباره فعالیت‌های "هانتر" پسر او که در هیئت مدیره یک شرکت گاز در اوکراین مشارکت داشته را آغاز کند. دولت ترامپ، اما ارتکاب هرگونه تخلفی را رد کرده است. "جرالد ندلر" رییس کمیته قضایی مجلس نمایندگان امریکا اخیرا گفته بود که رییس جمهوری امریکا خود را فراتر از قانون تصور می‌کند. او گفته بود: "ما باید صریح باشیم: هیچ‌کس حتی رییس جمهور، فراتر از قانون قرار ندارد".

۳- پس از این چه روی خواهد داد؟

اعضای کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا روز جمعه ۱۳ دسامبر دو مادۀ طرح استیضاح دونالد ترامپ، رئیس جمهوری این کشور را با ۲۳ رای موافق در مقابل ۱۷ رای مخالف تصویب کردند و آن را برای رای گیری نهایی به صحن مجلس نمایندگان فرستادند. طرح استیضاح در مجلس نمایندگان با ۴۳۵ عضو باید با رای مثبت اکثریت به تصویب رسد. اگر مجلس به استیضاح رای دهد موضوع به سنا ارجاع داده می‌شود؛ جایی که جلسه محاکمه‌ای در این باره برگزار خواهد شد و رییس کل دیوان عالی کشور ریاست آن را برعهده خواهد داشت.

از میان ۱۰۰ عضو سنا نیاز به رای دو سوم اکثریت نمایندگان وجود خواهد داشت تا بتوان رییس‌جمهوری را از مقام اش عزل کرد.

اکنون ترکیب مجلس سنا متشکل از ۵۳ نماینده جمهوری‌خواه، ۴۵ دموکرات و دو مستقل است که با دموکرات‌ها همکاری می‌کنند. تا این جای کار، هیچ یک از نمایندگان جمهوری‌خواه اعلام نکرده‌اند که در صورت انجام محاکمه، علیه ترامپ رای خواهند داد.

۴-اگر ترامپ از مقام‌اش عزل شود چه کسی جانشین او خواهد شد؟

در صورتی که سنا نیز با برکناری ترامپ موافقت کند به طور خودکار "مایک پنس" معاون رییس جمهوری به مقام ریاست جمهوری می‌رسد تا زمانی که دوره قانونی ریاست جمهوری ترامپ در تاریخ ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱ میلادی به پایان رسد.

چرا روزهای روز آینده برای ترامپ کلیدی خواهد بود؟

چرا روزهای روز آینده برای

شبکه خبری "سی ان ان" نیز در گزارشی با اشاره به مهم بودن روز‌های پیش‌رو برای ترامپ در سه ماه آینده می‌نویسد: "میزان محبوبیت و مقبولیت عمومی ترامپ در دور نخست ریاست جمهوری‌اش به طور مداوم رو به کاهش بوده است. اگرچه او در میان پایگاه حامیان‌اش در میان رای‌دهندگان حزب جمهوری‌خواه هنوز هم طرفدارانی دارد، اما این موضوع لزوما به معنای پیروزی مجدد او در انتخابات نخواهد بود. در اواسط ماه مارس است که میزان محبوبیت به طور دقیق‌تر مشخص می‌شود و می‌توان بهتر نتیجه انتخابات را پیش‌بینی کرد. در حال حاضر، میزان محبوبیت و مقبولیت ترامپ نزد افکار عمومی آمریکا کم‌تر از ۴۰ درصد است. از زمان جنگ جهانی دوم به این سو، دو رییس جمهوری امریکا بوده‌اند که در اواسط ماه مارس منتهی به انتخابات محبوبیت‌شان زبر ۴۵ درصد بوده است. نخست جورج بوش پدر که میزان محبوبیت‌اش ۳۹ درصد بود و دیگری جیمی کارتر که محبوبیت ۴۵ درصدی داشت و در انتخابات شکست خورد. هر دوی آنان نتوانستند برای دومین بار رییس جمهوری امریکا شوند. در مقابل، پنج رییس جمهوری امریکا در همان بازه زمانی محبوبیتی ۵۵ درصدی و یا بیشتر داشتند. بیل کلینتون محبوبیتی ۵۵ درصدی داشت، رونالد ریگان از محبوبیت ۵۵ درصدی برخوردار بود، ریچارد نیکسون محبوبیتی ۵۸ درصدی داشت، دوایت آیرنهاور از محبوبیت ۷۲ درصدی برخوردار بود و لیندون جانسون که محبوبیتی ۸۰ درصدی داشت. تمام این روسای جمهوری توانستند به دور دوم ریاست جمهوری‌شان ادامه داده و دوباره رییس‌جمهوری امریکا شوند".

این شبکه خبری در ادامه می‌افزاید: "در پایان، ما روسای جمهوری‌ای داشته‌ایم که میزان مقبولیت‌شان بین ۴۶ و ۵۴ درصد بوده است از جمله جرالد فورد با مقبولیت ۴۷ درصدی، باراک اوباما با مقبولیت ۴۷ درصدی، جورج دابلیو بوش با مقبولیت ۴۹ درصدی و هری ترومن با مقبولیت ۵۱ درصدی. تمام این روسای جمهوری نیز توانستند دور دوم ریاست جمهوری‌شان را ادامه دهند".

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۴
کامبیز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۴
1
7
برای ایران , هرچه امریکا جلوتر می رود . چند دهه است , افسوس فرصت گذشته ..ِ.ِِ
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۵
0
18
استیضاح ترامپ رای نمی اورد و وی در انتخابات 2020 نیز پیروز قطعی خواهد بود
بی خودی به دلتان صابون نزنید
فکر نان باشید که خربزه آب است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۵
0
0
دلمون به چی خوشه. اون وقتی که احمدی نژاد ... رو آوردن سر کار باید بود فکر اینو می کردن ک
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۵
0
4
حالا انگاربرکنارشدترامپ بماچه ربطی داره وقتی ما بنا نداریم با جامعه جهانی ارتباط معقول داشته باشیم ؟بریدFATFروتصویب کنید
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین