کد خبر: ۶۲۶۸۳۴
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۹

زیباکلام: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، حقوقی نیست

یک عضو هیأت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت که به تعبیر او، بزرگترین اشکال قانون اساسی ایران این است که توسط حقوقدان‌ها نوشته نشده است.
آفتاب‌‌نیوز :

صادق زیباکلام در نشست «بازنگری در قانون اساسی» که یکشنبه (۲۴ آذر) از سوی حامیان جامعه مدنی (حجم) و انجمن حقوق‌شناسی در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد، گفت: معتقدم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، حقوقی نیست. بزرگترین اشکال قانون اساسی ایران این است که توسط حقوقدان‌ها نوشته نشده است.

وی افزود: اکثریت اعضای نخستین مجلس خبرگان که این وظیفه را داشتند شامل روحانیون بودند که تخصص فقه داشتند. حاصل، آن شد که قانون اساسی که به تصویب رسید و به همه‌پرسی گذاشته شد، سرشار از عباراتی بود که به اقتصاد و سیاست و اجتماع و فرهنگ و مجازات و ... اشاره داشت، بدون اینکه توانسته باشد راهگشای عملی باشد.

زیباکلام: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، حقوقی نیست

این فعال استاد دانشگاه ابراز عقیده کرد: بیش از ۴۰ سال از تصویب قانون اساس می‌گذرد و هیچ‌یک از بن‌بست‌های کشور را نمی‌توان با مراجعه به قانون اساسی حل کرد. نتیجه آن شده که به‌جای اینکه کشور بر اساس قانون اداره شود، بر اساس خواست حکومت اداره می‌شود.

زیباکلام تصریح کرد: در ایران به‌واسطه همان ایراد، اساساً حدود اختیارات حاکمیت روشن نیست و حکومت هر تصمیمی که بگیرد، درست بوده است.

وی خاطرنشان کرد: کلی‌گویی در مورد اختیارات حکومت، تنها نقص آن نیست. اصول حقوق شهروندی و پاسخگو بودن هم از جمله مواردی است که در مورد آن، اشکالاتی در قانون اساسی وجود دارد؛ گویی روحانیونی که این قانون را نوشته‌اند تصور می‌کردند که چون حکومت زیر نظر ولایت فقیه قرار می‌گیرد، نیاز به پاسخگو و محدود بودن اختیارات نیست.

زیباکلام افزود: بسیاری از اصول بنیادی در خود قانون اساسی مغفول مانده است‌. یکی از اصلی‌ترین مواردی که قانون اساسی تعریف کرده، حکومت و حاکمیت است. بالاخره صاحب مملکت کیست؟ آیا صاحب، رأی مردم طبق اصل ششم قانون اساسی است یا ولی‌فقیه طبق اصل پنجم قانون اساسی؟

این استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در پایان گفت: یکی از مهمترین اموری که در قانون اساسی کشورهاست، حقوق ملت و شهروندان است و یکی از مهمترین حقوق ما مالکیت است و در اصل ۴۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی یک خط راجع به مالکیت گفته است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین