کد خبر: ۶۲۶۸۳۶
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۰
مجمع تشخیص مصلحت نظام، لوایح CFT و پالرمو را بلاتکلیف نگه داشته است

خطر قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF و دشوارتر شدن معادلات مالی ایران با جهان

مهلت گروه ویژه اقدام مالی (FATF) در تاریخ ۲۶ بهمن ماه ۹۸ به پایان می رسد و معادلات و مراودات مالی ایران با جهان با مشکلات بیشتری مواجه می شود.
آفتاب‌‌نیوز :

عده‌ای شایعه قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF را در فضای مجازی را مطرح کردند اما پیگیری‌‌ از یک مقام آگاه در بانک مرکزی نشان می‌دهد FATF هیچ تصمیم جدیدی در ارتباط با ایران اتخاذ نکرده است.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ خبرگزاری فارس نوشته است: پیگیری از یک منبع آگاه در بانک مرکزی، نشان می‌دهد که گروه ویژه اقدام مالی FATF هیچ تصمیم جدیدی در ارتباط با ایران اتخاذ نکرده و ایران همچنان در وضعیت تعلیق اقدامات متقابل قرار دارد.

خطر قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF و دشوارتر شدن معادلات مالی ایران با جهان

میثم امیری، رئیس مرکز اطلاعات مالی وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز بازگشت ایران به لیست سیاه FATF را تکذیب کرد و گفت: گروه ویژه اقدام مالی(FATF) یک سازمان بین‌دولتی است که در سال سه بار تشکیل جلسه می‌دهد و اخیرا اجلاسی نداشته و اجلاس آتی آن برای بررسی و تصمیم‌گیری در خصوص اقدامات کشورها از جمله ایران، در فوریه ۲۰۲۰ (بهمن ۱۳۹۸) برگزار می‌شود.

طبق اعلام وزارت اقتصاد، رئیس مرکز اطلاعات مالی این وزارتخانه با اعلام اینکه "تصویب لوایح پالرمو و CFT در کمیسیون‌های مجمع تشخیص مصلحت نظام روند قانونی را طی می‌کند"، بر لزوم هوشیاری فعالان اقتصادی تأکید کرد و افزود: اینگونه شایعات ساخته و پرداخته کسانی است که با استفاده از ابزار شایعه‌پراکنی قصد التهاب‌آفرینی در بازارها، بویژه بازار ارز را دارند و منفعت‌طلبی خود را دنبال می‌کنند.

لوایح cft و پالرمو در کمیسیون مشترک مجمع تشخیص درحال بررسی است

در همین حال، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره تائید یا رد لوایح دو کنوانسیون cft و پالرمو در مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: این دو لایحه در کمیسیون مشترک مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال بررسی است.

«مجید انصاری» روز یکشنبه در گفتگو با ایرنا با اشاره به اینکه لوایح باقی مانده از گروه ویژه اقدام مالی (FATF) در حال بررسی است، افزود: پیش بینی خاصی در خصوص تائید یا رد کنوانسیون های cft و پالرمو ندارم. کمیسیون مشترک مجمع تشخیص در ماه‌های گذشته جلساتی در این رابطه داشته و در روزهای آینده نیز جلساتی خواهد داشت.

انصاری در پاسخ به این پرسش که مهلت گروه ویژه اقدام مالی (FATF) در حال اتمام است و آیا اعضای مجمع حساسیت این موضوع را مورد توجه قرار می‌دهند؟ گفت: در این رابطه نظری نداریم، همین قدر می‌دانم که کمیسیون مشترک مجمع تشخیص مصلحت نظام، بررسی این موضوع را در دستور کار خود دارد.

گروه ویژه اقدام مالی تاکنون برای پیوستن کامل ایران به FATF شش بار فرصت داده و اعلام کرده است که به ایران از ۲۶ مهرماه ۹۸ به مدت ۴ ماه برای نهایی کردن و تصویب این لوایح مهلت می‌دهد و به هیچ وجه این فرصت تمدید نخواهد شد.

هر چند قوای مجریه و مقننه به وظایف خود در تصویب لوایح مربوطه CFT (کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم) و پالرمو (مبارزه علیه جرائم سازمان‌یافته فراملی) اقدام کرده‌اند و پیوستن کامل به FATF را به منظور دوری از تحریم‌های مالی و پولی جهانی علیه ایران و بهانه‌گیری از قدرت‌های بزرگ برای تحت فشار گذاشتن ایران، لازم و ضروری می‌دانند، ولی این لوایح در مجمع تشخیص مصلحت نظام مانده و سرنوشت آن نامعلوم است.

در این حالیست که مهلت گروه ویژه اقدام مالی (FATF) در تاریخ ۲۶ بهمن ماه ۹۸ به پایان می‌رسد و معادلات و مراودات مالی ایران با جهان با مشکلات بیشتری مواجه می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۴
1
18
همیشه با شایعه شروع میشه دیگه نباید ریسک کرد
پاسخ ها
شهاب
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۵
منظورتون از ریسک دقیقا چیه؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۵
0
12
عدم استفاده صحیح از عقل موجب گسترش فقر و دشمن در هر جامعه ای می شود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۵
0
3
چقدر تند روها با صهیونیستها خوشحال هستند .
و بیچاره مردم که باید تاوان سنگین این اشتباهات را بپردازند .
ناشناس
|
Canada
|
۰۳:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
0
4
اگر همین امروز یک اصولگرا رئیس جمهور بشه فردا اف ای تی اف امضا میشه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
3
0
fatf هم برجام 2 و باعث هلاکت و شکست اقتصادی مان است
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین