کد خبر: ۶۲۷۲۱۶
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۰

احتمال آغاز جنگ تجاری آمریکا علیه اروپا

«رابرت لایتزیر» نماینده تجاری آمریکا روز سه‌شنبه اعلام کرد که واشنگتن ممکن است تعرفه کالاهای اروپایی را به‌منظور کاهش کسری تجاری‌اش با این قاره، افزایش دهد.
احتمال آغاز جنگ تجاری آمریکا علیه اروپا
آفتاب‌‌نیوز :

‌وی به شبکه تلویزیونی «فاکس بیزنس نت‌ورک» گفت که احتمال افزایش تعرفه ۷.۵ میلیارد دلاری که به تازگی در قالب مناقشه یارانه ای شرکت های هواپیمایی بوئینگ – ایرباس بر کالاهای اروپایی وضع شد، ‌ وجود دارد، در حالی که دو طرف تلاش می کنند این مساله را با مذاکره حل کنند.

لایتزیر افزود: می کوشیم این مساله را از طریق راهکاری مذاکراتی حل کنیم، اما از مناسبات غیرمتوازنی با اروپا برخورداریم.

این مقام آمریکایی از گمانه زنی در مورد اینکه خودروهای اروپایی و قطعات خودرو مشمول تعرفه های جدید قرار می گیرند، خودداری کرد، اما گفت که کسری تجاری آمریکا با اتحادیه اروپا ممکن است در سال ۲۰۱۹ به ۱۸۰ میلیارد دلار برسد و واشنگتن به کشف راه هایی برای فروش محصولات بیشتری به اروپا نیاز دارد.

شکاف تجاری آمریکا - اتحادیه اروپا در حال حاضر شامل کسری تجاری سالانه ۵.۵ میلیارد دلار با انگلیس است.

واشنگتن به تلافی حمایت اتحادیه اروپا از شرکت هواپیمایی ایرباس، ‌ تعرفه سالانه به ارزش هفت میلیاد و ۵۰۰ میلیون دلار بر کالاهای اروپایی وضع کرده است. ۹۱۰۹

سازمان تجارت جهانی نیز چندی پیش به ایالات متحده برای اعمال این تعرفه ها چراغ سبز نشان داد.

این مناقشه در سال ۲۰۰۴ آغاز شد، ‌ زمانی که آمریکا، چهار کشور انگلیس، فرانسه، آلمان و اسپانیا را به ارائه یارانه های غیرقانونی و هدایایی برای حمایت از تولید طیفی از محصولات ایرباس متهم کرد.

در پرونده جداگانه ای که در سال ۲۰۰۵ به جریان افتاد، اتحادیه اروپا، شرکت بوئینگ را متهم کرد که ۱۹ میلیارد و یکصد میلیون دلار یارانه از بخش های مختلف دولت آمریکا دریافت کرده است.

جنجال ایرباس – بوئینگ، یکی از چند موضوع مورد مناقشه آمریکا و اتحادیه اروپاست که از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۷ شدت گرفته است.

ترامپ، تعرفه هایی بر آلومینیوم و فولاد وارداتی از اتحادیه اروپا و متحدان دیگر اعمال کرده و همچنین تهدید به وضع تعرفه بر خودروهای اروپایی کرده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین