کد خبر: ۶۲۷۲۴۵
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۸

ناگفته‌های یک وزیر مستعفی

حجتي دليل عمده خود براي استعفا را مربوط به سلامتي عنوان كرد و افزود: «دليل اصلي من براي استعفا، مشكلات تنفسي بود كه در ماه‌هاي اخير با حمله تنفسي مرا بسيار اذيت كرد.»
آفتاب‌‌نیوز :

24 مرداد ماه 92 دوباره مانند 8 سال قبلش رداي وزارت به تن كرد و راهي وزارتخانه جهاد كشاورزي شد. محمود حجتي با پيروزي حسن روحاني در انتخابات 96 بار ديگر به عنوان وزير جهاد كشاورزي به مجلس معرفي شد و اين‌بار هم توانست از سد بهارستان به سلامت عبور كند. هر چند در طول اين 6 سالي كه سكان اين وزارتخانه را به عهده داشت چندباري اهالي خانه ملت آستين‌هاي‌شان را بالا زدند تا او را استيضاح كنند اما هر بار توانست از اين گذرگاه عبور كند، اما آخرين تلاش‌ها براي استيضاح محمود حجتي آن‌قدر جدي بود كه نجواها در لابي مجلس حكايت از احتمال راي عدم اعتماد داشت.

به هر حال انتقادها از يك‌سو و موج اعتراضات به افزايش قيمت بنزين از سوي ديگر موجب شد تا مساله استيضاح حجتي بيش از هر زمان ديگري جدي‌تر شود.

ناگفته‌های یک وزیر مستعفی

ماجراي استعفا

«شنيده مي‌شود وزير جهاد كشاورزي استعفا داده است» اين خبري بود كه سوم آذر ماه درست با داغ شدن خبر اعلام وصول استيضاح حجتي از لابي‌ مجلس به گوش رسيد تا اينكه «جواد كاظم‌نسب الباجي» عضو كميسيون كشاورزي مجلس به فارس گفت: «اخباري بين نمايندگان رد و بدل مي‌شود كه وزير جهاد كشاورزي استعفا داده است، اما اين اخبار خيلي مستند نيستند.» چند ساعت بعد از اين حرف و حديث‌ها بود كه خبر رسمي استعفاي محمود حجتي و منتفي شدن جلسه استيضاحش اعلام شد اما بلافاصله اما و اگر‌ها درباره علت استيضاح به ميدان حرف و سخن آمد. اولين گمانه‌زني‌ها درباره علت استعفا به بازداشت «خليل آقايي» مربوط مي‌شد. او رييس سازمان جنگل‌ها بود كه به اتهام ارتشا از سوي دادسرا كاركنان دولت محكوم شد و همين علت باعث شد برخي نمايندگان وزير جهاد كشاورزي را مسوول اين ماجرا بدانند. مدتي بعد اما زمزمه‌اي درباره اختلافات در درون دولت به گوش رسيد و علي اكبري نماينده شيراز به «اعتماد» گفت: «استعفاي آقاي حجتي به دليل استيضاح نيست، بلكه چند ماه مي‌شد كه او استعفاي خود را به دولت داده بود و اتفاقا چندبار هم استعفا داده بود كه آقاي روحاني با آن مخالفت كردند. يكي از دلايلي كه حجتي استعفا داد، موضوع بخش بازرگاني وزارت جهاد كشاورزي بود. درواقع اين نهاد كه تامين‌كننده بخش‌هاي مختلف وزارتخانه و نيازمندي‌ها در اين حوزه بود، به يك باره از وزارت جهاد كشاورزي جدا شد و به وزارت صمت سپرده شد. هر چند كميسيون كشاورزي نيز با اين انتقال موافق نبود اما درنهايت اين اتفاق رخ داد.»

ناگفته‌هاي وزير سابق

پس از چند هفته كه از ماجراي استيضاح تا استعفاي محمود حجتي مي‌گذرد او روز گذشته در آيين نكوداشتي خود، پرده از فراز و نشيب زندگي‌ و البته دليل استعفايش برمي‌دارد. او با بيان اينكه من يك فرد معمولي بودم كه توفيق خدمت پيدا كردم، مي‌گويد: «من فرد معمولي بودم كه در كودكي به گوسفندچراني و رعيتي مي‌پرداختم اما با عنايت خداوند توفيق خدمت‌رساني به مردم را پيدا كردم.» او ادامه مي‌دهد: «از خداوند، مردم، همكارانم، دولت و مسوولان عاليرتبه كشور و همچنين مقام معظم رهبري به دليل تمام كم و كاستي‌هاي خود عذرخواهي مي‌كنم و مي‌گويم كه تمام تلاش من خدمت‌رساني به عرصه توليد و سازندگي كشور در مدتي بوده كه مسووليتي برعهده داشتم.»

حجتي همچنين به خاطر تندي‌هايي كه در اين مدت به همكاران خود روا داشته، حلاليت طلبيد و افزود: «از كشاورزان زحمتكش نيز حلاليت مي‌خواهم و به همكاران خود مي‌گويم آنچه من يافته‌ام اين بوده كه خواستن توانستن است.» او ادامه مي‌دهد: «زماني كه مسووليت احداث و راه‌اندازي سد كرخه به من واگذار شد، در زمان افتتاح آن روي پلاكاردي براي استقبال از رهبر معظم انقلاب نوشتيم؛ «ما مي‌توانيم» و امروز همچنان بر اين باور هستم كه «ما مي‌توانيم.» حجتي با تاكيد بر اينكه من معتقدم حداقل در بخش كشاورزي ظرفيت‌هاي بالايي داريم، مي‌گويد: «از نظر من، ما به ميزان ظرفيت موجود در بخش كشاورزي پي نبرديم و نتوانستيم از آنها به درستي استفاده كنيم و حتي در برخي مناطق استفاده ما تخريبي بوده است.» وزير سابق جهاد كشاورزي توانمندي‌هاي نيروي انساني را در كشور فوق‌العاده توصيف كرد و گفت: به‌رغم تمام محدوديت‌ها و تنگناها از همكاران خود مي‌خواهم اين موضوع را دنبال كنند كه ظرفيت و توانمندي‌هاي زيادي در بخش كشاورزي وجود دارد و نبايد محدوديت‌ها و تنگناها را بهانه كنند.» حجتي دليل عمده خود براي استعفا را مربوط به سلامتي عنوان كرد و افزود: «دليل اصلي من براي استعفا، مشكلات تنفسي بود كه در ماه‌هاي اخير با حمله تنفسي مرا بسيار اذيت كرد.»

با پذيرش استعفاي حجتي از سوي روحاني و گذشت چند روز از اين موضوع گمانه‌زني براي معرفي وزير جديد به مرحله نهايي رسيده و زمزمه‌هايي از سكانداري غلامرضا نوري به گوش مي‌رسد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین