کد خبر: ۶۲۷۳۳۹
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۴

آیا قطر و عربستان بدون امارات با هم آشتی می‌کنند؟

حکومت‌های سعودی و قطر اخیرا رایزنی‌هایی را برای حل بحران آغاز کرده‌اند که اوج آن در استقبال گرم عربستان از هیئت قطری در اجلاس اخیر شورای همکاری خلیج فارس در ریاض مشاهد شد.
آفتاب‌‌نیوز :

سایت الخلیج آنلاین در گزارشی به بررسی وضعیت بحران بین قطر با ائتلاف چهار کشور عربستان، امارات، بحرین و مصر و ترک خوردن این ائتلاف در سایه رایزنی های دوجانبه بین دوحه و ریاض پرداخت.

این سایت نوشت: مسابقات فوتبال بین کشورهای عضو شورای همکاری در هشتم دسامبر جاری در قطر عملا بر روند نزدیک بودن حل و فصل بحران بین قطر و چهار کشور عرب یاد شده سایه افکند؛ به ویژه بعد از استقبال گرمی که عربستان از هیئت قطری در جریان اجلاس سران شورای همکاری در دهم ماه دسامبر جاری در شهر ریاض داشت.

آیا قطر و عربستان بدون امارات با هم آشتی می‌کنند؟

اما نزدیک بودن حل و فصل بحران، این سوالات را مطرح می کند که آیا این بحران به طور فراگیر بین همه این کشورها حل خواهد شد یا صرفا با توجه به تحولات اخیر، بین دو کشور قطر و عربستان حل و فصل خواهد شد.

هیچ نشانه ای وجود ندارد که نشان دهد امارات در حل و فصل بحران و برقراری آشتی ورود کرده باشد. چه بسا هم بحرین در گامی که عربستان به سمت قطر برداشته، همراه شده باشد، اما امارات سیاست های خود را همچنان به طور جداگانه پیش می برد.

ناظران پیش بینی می کنند که احتمال تَرَک برداشتن دیوار محاصره چهار کشور یاد شده علیه قطر وجود دارد. عربستان و امارات و بحرین و مصر از سال 2017 میلادی قطر را تحت محاصره خود قرار دادند.

ناظران در عین حال معتقدند که این دیوار در وهله اول به طور کامل فرو نخواهد ریخت بلکه حل و فصل بحران ابتدا با عربستان خواهد بود و سپس به سه کشور دیگر تحریم کننده قطر سرایت خواهد کرد.

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر خارجه قطر روز ششم ماه دسامبر جاری گفته بود: مذاکراتی با برادران سعودی درحال انجام است و امید می رود که به نتایج مثبتی منجر شود.وی تصریح کرد: بحث دیگر درباره 13 خواسته غیرقابل اجرا نیست. مذاکرات به دور از این خواسته ها است.

چهار کشور تحریم کننده پیشتر 13 خواسته را مطرح کرده بودند و اجرای آن را شرط از سرگیری روابط خود با قطر و لغو تحریم اعلام کرده بودند.

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی گفت: ما از بن بست در بحران به سمت گفت وگو درباره یک چشم انداز درخصوص رابطه حرکت کردیم.وی در عین حال گفت: قطر سیاست مستقلی دارد و مسائل داخلی قطر جای گفت وگو با هیچ کسی نخواهد بود.

این وزیر قطری روز چهاردهم دسامبر نیز به خبرگزاری بلومبرگ آمریکا گفته بود که مذاکرات با عربستان به ایجاد یک خط تماس با ریاض منجر شده است.

وی در عین حال ایجاد چنین خط تماسی با امارات را بعید دانست و گفت که هیچ گونه مذاکره ای با امارات برای اصلاح روابط با این کشور وجود ندارد.

این وزیر گفت: امکان تعیین زمان مشخصی برای رسیدن به توافق با عربستان وجود ندارد. الان با سعودی ها گفت وگو می کنیم و فکر می کنم که در مرحله بعدی به سایر مسائل خواهیم پرداخت.

خبرگزاری رویترز به نقل از وزیر خارجه قطر نوشت: پیشرفت اندکی در زمینه حل اختلافات بین قطر با عربستان و امارات و بحرین و مصر حاصل شده است. یک پیشرفت صرفا اندک.

مهنا الحبیل پژوهشگر اسلامی در واکنش به اظهارات وزیر خارجه قطر در توییتی نوشت: دو نکته مهم در این اظهارات وجود دارد. نخست اینکه مذاکرات دوجانبه و صرفا با ریاض است و دوم اینکه این مذاکرات خارج از خواسته‌های سیزده‌گانه است براین اساس، تغییری در رویکرد دیپلماتیک عربستان وجود دارد و رویکرد دیپلماتیک ریاض از ابوظبی دور می شود.

عربستان و بحرین نرمشی در مسیر رفع محاصره قطر و از سرگیری روابط با این کشور و بازگشت امور به روند سابق خود نشان می دهد. اما درخصوص امارات قضیه کاملا برعکس است و این کشور به جنگ رسانه ای خود با قطر در سایه تنش های منطقه ادامه می دهد.

یک حساب کاربری اماراتی در توییتر که خود را از افسران امنیتی معرفی می کند، نوشت: سفر محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر خارجه قطر به ریاض در ماه گذشته درست نبود و به مطبوعات آمریکا درز کرد، زیرا امارات آشتی جزئی بین عربستان و قطر را نمی پذیرد.

وی در توییت دیگری نوشت: قرار بود که محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی در اجلاس سران شورای همکاری در ریاض شرکت کند، اما فشارهای آمریکا به وی باعث شد که به ریاض نرود تا "مذاکرات بین عربستان و قطر به طور طبیعی به پیش برود".
از این رو، محمد بن راشد آل مکتوم معاون رئیس امارات و نخست وزیر و حاکم امارت دبی در این اجلاس به نمایندگی از این کشور شرکت کرد.

حمد المزروعی کاربر اماراتی جنجال برانگیز بعد از درز اخباری درخصوص نزدیک بودن آشتی بین قطر و چهار کشور تحریم کننده آن در توییتی نوشت: تحریم قطر باقی است.

وی این مطلب را بعد از آن بیان داشت که برخی شخصیت های اماراتی از جمله عبدالخالق عبدالله از شخصیت های دانشگاهی این کشور گفته بود که مشارکت کشورهای تحریم کننده قطر در مسابقات فوتبال اخیر در قطر به معنای لغو تحریم است.

در همین حال، مهنا الحبیل پژوهشگر اسلامی درباره حضور نداشتن امارات در آشتی آتی گفت: ریاض تلاش زیادی برای وارد کردن ابوظبی به این فرایند کرد اما دوحه با قدرت با این امر مخالفت کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین