کد خبر: ۶۲۷۳۴۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۶

خواب، دنیایی مشابه بیداری دارد

دبیراجرایی کنگره ملی خواب گفت: خواب یک دنیای مشابه بیداری است، همانطور که در بیداری انواع بیماری‌ها را داریم در خواب هم به همین شکل است.
خواب، دنیایی مشابه بیداری دارد
آفتاب‌‌نیوز :

لحیا افشاری‌صالح امروز 27 آذرماه در حاشیه کنگره ملی علم خواب، که در مجتمع آموزشی و فرهنگی سپید مشهد برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: کنگره ملی علم خواب، برای اولین بار است که در مشهد برگزار می‌شود. روال انجمن علمی خواب ایران به این شکل است که هر دوسال یکبار یک کنگره دارد.

وی افزود: پزشکی خواب برخلاف تمام رشته‌های فوق‌تخصصی دیگر، چندرشته‌ای است. رشته‌های دیگر یک مسیر مشخص دارد اما در فلوشیپ (دوره تکمیلی تخصصی) طب خواب از 6 رشته تخصصی می‌توانند در این رشته فوق تخصصی وارد شوند، بیماری‌های حیطه خواب، بیماری‌های متنوعی هستند. بیماری‌های تنفسی حین خواب، بیماری‌های حرکتی حین خواب و ریتم سیرکادین حین خواب داریم که هرکدام مرتبط با یک تخصص است.

این متخصص طب کار با اشاره به اینکه «خواب یک دنیای مشابه بیداری است»، عنوان کرد: همانطور که در بیداری انواع بیماری‌هایی را داریم، در خواب هم به همان شکل است، بنابراین افراد می‌توانند از رشته‌های مختلفی به این فلوشیپ وارد شوند.

افشاری‌صالح، خاطرنشان کرد: به همین تناسب، در کنگره‌های خواب از تمام رشته‌ها مانند طب کار، روانپزشکی، مغز و اعصاب، ریه، گوش‌وحلق‌وبینی، اطفال، بیهوشی، قلب، رشته‌های زیرمجموعه داخلی و دیگر رشته‌ها شرکت می‌کنند و از مطالب استفاده می‌کنند که فراخور علم آن‌هاست.

این هیأت علمی آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه «کنگره خواب و رشته پزشکی خواب از آنچه در ذهن ماست متفاوت است»، مطرح کرد: با توجه به مفصل بودن این کنگره‌ هماهنگی‌های آن بسیار زمان‌بر بود و تا کنون در تهران برگزار می‌شد و اولین‌باری است که در مشهد برگزار می‌شود.

دبیر اجرایی کنگره ملی خواب، تصریح کرد: از ابتدای سال جاری، نزدیک به 5000 ساعت کاری وقت مفید صرف شده و جلسات مکرری با کمیته‌های علمی و اجرایی داشته‌ایم. با انجمن‌های علمی مرتبط، مانند انجمن علمی مغزواعصاب، انجمن روانپزشکی و انجمن‌های بسیار دیگری در سطح کشور ارتباط گرفته‌ایم. اساتید بزرگی را در این زمینه دعوت کرده‌ایم و اکثر افراد در این کنگره حضور دارند. بار علمی این کنگره بسیار خوب است و 150 استاد از سراسر کشور دعوت کرده‌ایم و اساتید به‌نامی در این کنگره حضور دارند.

وی افزود: مخاطبان این کنگره، متخصصان اطفال و زیر مجموعه های آن، طب کار، روانپزشکی، مغز و اعصاب، ریه، گوش‌وحلق‌وبینی، اطفال، بیهوشی، قلب و رشته‌های زیرمجموعه داخلی هستند. در تمام حیطه‌های داخلی، 6 رشته داخلی مخاطبان ما هستند. بسیار خوشحال هستیم که این افراد را از سراسر کشور دور هم جمع کرده‌ایم و این امر همزمان شد با اینکه دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد، توانست پس از دانشگاه تهران و شهید بهشتی، از امسال جذب فلوشیپ پزشکی خواب را داشته باشد.

این متخصص طب کار، عنوان کرد: به نظر می‌‎رسد این کنگره و پذیرش دستیار فلوشیپ خواب در مشهد ، انقلابی ایجاد کند و سرفصل شروع پزشکی خواب درمشهد خواهد شد. امسال یک نفر جذب شده و از سال آینده ممکن است این آمار افزایش پیدا کند. به آینده این حوزه در مشهد بسیار خوش‌بین هستیم. به طور کلی پزشکی خواب رشته جدیدی است و در سراسر دنیا 40 سال است که ایجاد شده و در ایران هم زمان کمتری است و حدود 12 سال است که به صورت جدی‌تر شکل گرفته و انجمن‌های علمی‌ آن تشکیل شده است.

دبیر اجرایی کنگره ملی خواب با اشاره به اینکه «جمعیت عمومی کشور خیلی با بیماری‌های خواب آشنا نیستند»، گفت: اگر به بچه‌ای بگوییم ادای خواب را در بیاورد، خروپف می‌کند، درصورتی که این بیماری است و ما از آن مطلع نیستیم. نزدیک به 80 درصد افرادی که مشکل خواب دارند، هیچ وقت به دکتر مراجعه نمی کنند و به بهانه‌ بیماری‌های دیگری به پزشک مراجعه می‌کنند.

وی ادامه داد: بسیار امیدواریم با راه‌اندازی چنین کنگره‌ها و رشته‌هایی ارتباط با جامعه بیشتر شود و کم‌کم روزی برسد که افراد پیش ما بیایند و بگویند من خوابم نمی‌برد یا خروپف می‌کنم یا پاهایم را در خواب تکان می‌دهم. همانطور که می‌دانیم فشارخون یک بیماری است، تکان دادن پا در خواب هم بیماری است و باید درمان شود، این رشته بسیار جدیدی است و باید اطلاع‌رسانی شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
0
0
چون درمان ناپذیر است و پزشک ها در مورد آن بیسوادند
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین