کد خبر: ۶۲۷۷۰۶
تعداد نظرات: ۹۶ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۰
مردان و زنانی که برای فرار از فقر و بیکاری، جان‌شان را کف دست‌شان می‌گیرند

مرگ دردناک کولبر ۱۴ ساله در «ژالانه»+عکس

جسد کولبر نوجوان ۱۴ ساله پس از چند روز جستجو پیدا شد. عضو مجمع نمایندگان آذربایجان غربی در واکنش به مرگ کولبران نوشته است: دیر زمانیست که کردها از مرگ ‎کولبران به سوگ می‌نشینند اما دیگر تعجب نمی‌کنند.
آفتاب‌‌نیوز :

جسد فرهاد خسروی، کولبر نوجوان ۱۴ ساله پس از چند روز جستجو پیدا شد.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ روز چهارشنبه رییس جمعیت هلال احمر استان کردستان گفته بود: به دنبال برف و کولاک در مسیر گردنه "ته ته" اورامان، سه نفر از کولبران گرفتار سقوط بهمن شده که دو نفر از آن‌ها جان خود را از دست داده و یک نوجوان ۱۴ ساله نیز مفقود شده است.

تصاویر دردناک از مرگ کولبر ۱۴ ساله

محمدباقر محمدی به خبرگزاری ایسنا گفته بود: از صبح روز گذشته عملیات امداد برای نجات جان سه نفر گرفتار در برف و کولاک در گردنه ته ته شروع شد که طی آن دو نفر از این افراد توسط امدادگران هلال احمر پیدا شدند. متاسفانه یک نفر از حادثه دیدگان که مرد و ۱۷ساله بوده است، هنگام جابه جایی و انتقال به پایین جان خود را از دست داد و یک نفر دیگر هم که مرد و ۳۵ ساله است تحویل بیمارستان سروآباد شد.

واکنش نماینده مجلس

عضو مجمع نمایندگان آذربایجان غربی در واکنش به مرگ کولبران نوشته است: دیر زمانیست که کردها از مرگ ‎کولبران به سوگ می‌نشینند اما دیگر تعجب نمی‌کنند. استانهای آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه را دریابیم تا این تراژدی انسانی پایان پذیرد.

مرگ دردناک کولبر ۱۴ ساله در «ژالانه»+عکس

سفر بی‌بازگشت دو برادر کولبر از«ژالانه»

روزنامه شهروند نیز در گزارشی در این خصوص نوشته است: نمی‌داند نگران سرنوشت فرهادش باشد یا برای از دست دادن پسر بزرگش عزاداری کند. وقتی خبر رسید که آنان برف‌گیر شدند و راه برگشت را گم کردند، این پدر بیمار دست به دامن مردم روستا شد تا شاید اهالی «نی» بتوانند فرزندانش را از مرگ نجات دهند. «فرهاد و برادر بزرگش، آزاد، اولین بارشان بود که همراه حسین و سایر کولبرها راهی مرز شده بودند اما همین هم آخرین سفرشان شد. اهالی روستا پیکر یخ‌زده آزاد را پیدا کردند. آنان سه روز است که همه جا را جست‌وجو می‌کنند و وجب به وجب کوه ژالانه در منطقه اورامانات کردستان را می‌گردند...

قرار بود زود برگردند. با این که پدرشان مخالف رفتن آنها بود اما بالاخره راضی شد تا همراه حسین به مرز بروند، یعنی چاره‌ای نداشت، خرج یک خانواده ٦ نفری با جمع‌کردن نان خشک و پول کارگری جور درنمی‌آمد. پدر خانواده خسروی سال‌هاست که چشمانش کم‌بینا شده؛ همین هم مشکلی شد بر مشکلات ریز و درشت این خانواده. این ها را پدر آزاد و فرهاد به «شهروند» می گوید. پدری درمانده و عزادار که صحبت کردن به زبان فارسی هم برایش آسان نیست: «بی پولی این بلا را سرما آورد. پسرانم را از دست دادم. فقر و بیکاری ما بختمان را سیاه کرد.»

رحیم از قدیمی‌های این روستای نی است. او که همراه سایر مردهای روستا برای پیدا کردن فرهاد به ارتفاعات ژالانه رفته هم می گوید: «این خانواده شرایط بدی دارند. یعنی اینجا همه همین وضع را دارند. آقای خسروی جوان‌تر که بود، کارگری می‌کرد، سر ساختمان می‌رفت و همان‌موقع هم چشمانش درست نمی‌دید. اما الان بینایی‌اش خیلی کم شده است و دیگر کسی به او کار نمی‌دهد.»

همین هم شد تا پدر این خانواده نان خشک و پلاستیک جمع کند تا با فروش آنها شکم زن و بچه‌‌اش را سیر کند اما درآمد این کار کفاف دو هفته آنان را هم نمی‌داد. آزاد پسر بزرگ خانه هم وقتی دید پدر از کارافتاده شده، تصمیم گرفت خودش کاری کند اما برای جوانان این روستاها و مناطق اطراف هیچ راهی به‌جز کولبری نیست. آزاد با این که می‌دانست این کار جان خیلی‌ها را گرفته، موضوع را با فرهاد در میان گذاشت. فرهاد هم با آن که ١٤‌ سال بیشتر نداشت، با برادرش همراه شد. دو برادر دیگر آزاد اما در خانه ماندند. برادر کوچک‌تر که دانش‌آموز سوم دبستان است و درس می‌خواند، پسر سوم خانواده هم با چند گوسفند کمک‌خرج خانه است.

اما آنان تازه‌کار بودند و همین هم کار دست‌شان داد. آنان راهی مسیری شدند که سال‌هاست برای مردهای این منطقه آشناست؛ کوره‌راهی باریک و خطرناک برای کولبران روستاهای اطراف مریوان که به آن طرف مرز می‌رسد. رحیم می‌گوید: «این دو برادر برای اولین‌ بار بود که به مرز می‌رفتند، بارشان هم تلویزیون و کفش بود اما در مسیر برگشت راه را گم کردند.» خبر گم شدن آنها ساعت ٥ صبح سه‌شنبه به روستا رسید؛ یعنی فرهاد با موبایلش با یکی از اهالی روستا تماس گرفت و گفت که بارش شدید برف و بوران آنها را زمین‌گیر کرده است. یک گروه از اهالی همان موقع به طرف گردنه حرکت کردند، بقیه هم صبر کردند و با نیروهای امدادی هلال ‌احمر آمدند. در همان جست‌وجوهای اولیه پیکر یخ‌زده آزاد پیدا شد. سرما او را از پا درآورده بود. کاوه یکی از جوانان روستای نی است. او که جنازه آزاد را از نزدیک دیده می‌گوید: «ما وقتی او را پیدا کردیم، نفس نداشت، صورتش از سرما کبود و بدنش هم مثل سنگ شده بود.»

او درباره فرهاد و جست‌وجوهای انجام‌شده برای یافتن این پسر ١٤ ساله هم گفته بود: «از همان صبح سه‌شنبه هر جا را گشتم هیچ فایده‌ای نداشت؛ اصلا هیچ ردی از او نیست. می‌دانیم که او زنده بود و خودش تلفنی از مردم روستا کمک خواسته بود، اما حالا تلفنش خاموش است و....»

وعده‌های بی‌عمل

چند سالی می‌شود که با شروع سرما و آغاز بارندگی‌ها خبرهای ناگواری از مرزهای غربی کشور مخابره می‌شود؛ مرگ و حوادث ناگوار مردانی که برای امرار معاش مرگ را به جان می‌خرند. از پاوه و مریوان گرفته تا روستاهای آذربایجان غربی، در واقع هر جایی که راهی به سمت مرزها دارد، مسیری برای کسب درآمد جوانان و مردان این مناطق می‌شود. کولبری حالا به شغل غیررسمی تعداد زیادی از ساکنان مناطق غربی کشور تبدیل شده است اما شرایط کولبران و سختی‌های ریزودرشت این کار مشقت‌بار با وجود وعده‌های ریز و درشت مسئولان هنوز هیچ تغییری نکرده است. حتی بعد از آن زمانی که ریزش سهمگین بهمن جان چهار نفر از جوانان ١٨ تا ٢٠ ساله سردشتی را گرفت؛ صحبت‌های زیادی در خصوص ساماندهی این افراد شد و مجلس و در رأس آنها نمایندگان ساکنان شهرها و روستاهای استان‌های غربی کشور خواهان کمک به کولبران شدند. حتی کار به جایی رسید که اعضای هیأت دولت هم با ورود به این موضوع وعده دادند تا با تشکیل کارگروهی اوضاع آشفته کولبران را به‌سامان کنند. اما سال‌ها از این وعده‌ها گذشت و پاییز و زمستانی نبود که خبر مرگ‌های دلخراش کولبران از مرزهای غربی کشور منتشر نشود؛ مردان و زنانی که مجبورند برای فرار از فقر و بیکاری و کسب درآمدی ناچیز جان‌شان را کف دست‌شان بگیرند.»

نان؛ دام مرگ کولبران

خبرگزاری ایسنا نیز در گزارشی درخصوص زندگی کولبران نوشته است: کردستان یک لحظه تصور کنیم که اگر به ما خبر دهند که باید همه انگشتان دستمان را قطع کنند و یا این که برای همیشه در خانه زمین گیر شویم، چه حسی به ما دست می‌دهد؟ حتی به زبان آوردن این جملات دردناک است اما این نمونه‌ی صدها کولبری است که زندگی‌شان را به حراج گذاشته‌اند تا چشم خانواده‌هایشان به سفره دیگری نباشد. کولبران در سردی و تاریکی هوا برای گرفتن حداقل دستمزد، کیلومترها راه را در مسیرهای صعب العبور کوهستانی طی می‌کنند و به کاربردن لفظ قاچاقچی به جای کولبر برای آن ها شایسته نیست، چرا که کولبر یعنی قربانی؛ به گونه‌ای که نان، دام مرگ آنها شده است و جانشان را برای نان به حراج می‌گذارند.

وضعیت کولبران هر روز مبهم‌تر از دیروز و بیمناک‌تر از آینده است و هر روز شاهد شنیدن خبرهای تکان دهنده از مرگ کولبران به دلایل مختلف هستیم. برخی از نوجوانان به جای پدر از کار افتاده‌شان نان آور خانواده هستند، اما در شیب تند کوهستان سقوط کرده و در زیر خروارها برف و بهمن آرزوهایشان ابدی می‌شود. جای تاسف است که ببینیم با زنان و دخترانی مواجه هستیم که مجبورند در نقش یک مرد یا پسر ظاهر شوند تا به صف طولانی کولبران بپیوندند.

«کاک احمد» کولبری است که به خاطر سرمازدگی هنگام حمل بار همه انگشتان دستش را قطع می‌کنند، کولبر دیگری در ارتفاعات تته سقوط می‌کند و اکنون قطع نخاع شده و تنها می‌تواند مژه‌های خود را تکان دهد.

کولبری در ردیف سخت‌ترین شغل‌ها است که ریشه در فقر مطلق، نابرابری و توزیع ناعادلانه ثروت و امکانات در کشور دارد و کولبران در مناطق مرزی با خطرات بسیاری مواجه‌اند و به همین دلیل شاید بیمه می‌توانست کمی از دغدغه‌های آنان را برای آینده خود و خانواده‌هایشان کم کند، اما مسئولان می‌گویند چون کولبری شغل پایدار نیست، به عنوان شغل اصلی تلقی نمی‌شود. پس آینده فرزندان یتیم و افراد قطع عضو چه می‌شود؟

در سایر استان‌ها کارخانه‌های کوچک و بزرگ برای اشتغال ایجاد شده اما کردستان هیچ سهمی از این سرمایه‌گذاری‌های بزرگ بخصوص در مناطق مرزی، ندارد، در حال حاضر نه تنها در شهرستان‌های مرزی بلکه جوانان بیکار تحصیلکرده‌ای که همه دارای مدرک کارشناسی ارشد و دکترا هستند از شهرهایی همچون سنندج و غیره راهی مناطق مرزی شده و با کولبری امرار معاش می‌کنند.

محسن بیگلری، نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی گفته است: ساماندهی وضعیت کولبران در گرو فعال شدن واردات در مرز سیرانبند است.  دو بند از تفاهم نامه منعقد شده با استاندار سلیمانیه در راستای بررسی امور بازارچه سیف سقز و سیرانبند بانه صورت گرفت و مقرر شد که طی دو هفته با دولت مرکزی عراق هماهنگی های لازم صورت گیرد و نتیجه نهایی اعلام شود. یکی از مصوبات سفری که روحانی، رئیس جمهور در اواخر سال ۹۷ به عراق داشت مربوط به بازارچه سیرانبند بانه و سیف سقز بوده است که ما را به ساماندهی این دو مرز خوشبین کرده است و امیدواریم نظر دولت مرکزی عراق نسبت به این موضوع برگردد.

نماینده سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: در زمینه بازگشایی مرز سیران بند بانه، دو امر واردات و جابه جایی مسافر حایز اهمیت است که متاسفانه در حال حاضر هیچکدام از این موضوعات در این مرز صورت نمی گیرد و سیرانبند فقط برای صادرات باز است.

در فروردین ماه امسال هیئتی متشکل از نمایندگان و مقامات ۱۲ وزارت خانه دولت عراق به منظور بررسی وضعیت و شرایط مرزهای مشترک با ایران، اعلام کرد که گذرگاه مرزی سیران بند بانه شرایط لازم برای تبدیل به مرزی رسمی و بین المللی را دارا نیست، چرا که فاقد تأسیسات زیربنایی برای بخش های اداری، گمرکی و نقل و انتقالات است.

همچنین پیش از این، دولت مرکزی عراق با برقراری تردد مسافر در این مرز نیز مخالفت کرده بود و این در حالی است که مسافری شدن این مرز، بر گسترش روابط اقتصادی و فرهنگی با اقلیم کردستان عراق و خدمت رسانی مطلوب به بازرگانان و تجار تاثیر زیادی دارد.

در مرز سیرانبند بانه اکنون صادرات کالا انجام می شود و روزانه بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ کامیون حامل کالا از این مرز به اقلیم کردستان عراق صادر می شود.

کاوه میرزایی، استاد دانشگاه می گوید: مشکلات کولبران مناطق مرزی استان باید به صورت ریشه‌ای حل شود، همه باید بدانند که کولبری زاییده فقر و توسعه نیافتگی است و باید با در پیش گرفتن تدابیر و راهکارهای لازم روز به روز از آسیب‌های آن کم شود.

وی با اشاره به اینکه عموما مرزنشینان دارای سطح درآمدی پایین و از اقشار ضعیف جامعه هستند گفت: بنابر آمار موجود تعداد ۱۷ هزار و ۳۴۱ خانوار معدل ۵۰ هزار نفر ساکن در مناطق مرزی هستند و در این مناطق حدود ۲۴ درصد جمعیت تحت پوشش کمیته امداد هستند که این نشان از بنیه ضعیف مالی این افراد دارد.

این استاد دانشگاه، مرزنشینان را پاسداران واقعی و حافظ مرزهای جمهوری اسلامی ایران و دارای شان و منزلت بالا می داند و معتقد است: باید در معابر مرزی که تردد دشوار است، مسیر آمد و رفت کولبران تسطیح شود و بجای اینکه کالا بر دوش کولبران حمل شود از چرخ دستی استفاده شود. به عقیده وی به کاربردن لفظ قاچاقچی به جای کولبر از جانب برخی نادرست است و حتی باید به جای کلمه کولبر از پیله‌ور یا بازرگان استفاده کرد چرا که قانون به آنها حق داده است که جنسی را از آن سوی مرز خریداری و به داخل کشور وارد کنند.

این استاد دانشگاه، می افزاید: به نظر می رسد، ایجاد منطقه آزاد تجاری صنعتی بانه و مریوان عاملی مهم در ایجاد اشتغال برای مرزنشینان است و بر همین اساس دولتمردان باید برای تسریع در به نتیجه رسیدن این طرح تلاش بیشتری داشته باشند. همچنین تعاونی‌های مرزنشین می‌توانند از محل سود فروش سوخت اقدام به واردات کالا کرده و سود حاصل از واردات کالا را عاید مرزنشینان کنند.

وی سمن‌ها و تشکلات غیر دولتی را به همراهی و همیاری دولت برای ایجاد صنعت در مناطق مرزی فرامی خواند و می گوید: مشکل بیکاری تنها با حرف زدن درست نمی‌شود و با ایجاد صنعت در استان می‌توان به ایجاد شغل برای جوانان امیدوار بود.

استان کردستان دارای پنج معبر مرزی در شهرستان های بانه، مریوان و سروآباد است که دولت برای تسهیل در فعالیت کولبران تدابیری از جمله فروش سوخت توسط مرزنشینان، بیمه کولبران، جایگزین کردن پیله وری به جای کولبری و طرح ساماندهی کولبران و غیره را اندیشیده که تا کنون هیچ نتیجه مطلوبی عاید نشده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۹۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
5
200
گناه دارن بخدا.اینها چه گناهی دارن مگه
پاسخ ها
کولبر
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۲
ای کاش اونی که منفی زده، دستاشو از زیر در می دیدم ببینم چه جور موجودیه!
جانم فدای ایران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
9
213
یعنی اینا از از سوریه و لبنان واجبتر نیستن نه افتاب جان تو هم چاپ نکن ...
ازرپاد
|
Germany
|
۰۰:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
0
142
با همین چشم های دارن الان اشک میریزن از ته دل دعا میکنم ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
سالهاست با وعده وضعیت مردم ایران بهتر نشده که بدتر شده
rajy
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
1
36
خوشبه حال کول برهای بی تفاوت
ال طاها
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
0
48
چند دهه مرگ ‎کولبران به سوگ می‌نشینند اما دیگر برای خبرنگاران عجیب نیست .
.....
پاسخ ها
ال یاسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
هرچه می کشیم از اسراییل است .
امیرخان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
117
29
آفتاب قطعا هر انسانی از چنین خبری اندوهگین خواهد شد ولی خبرگزاری شما تیترها و سرخط هایتان بد جوری تنزل کرده و به هر خبری رنگ و بوی سیاسی می دهید , از رساله اصلی تان دور شده اید شاید هم می خواهید گذشته و حمایت تان از روحانی و اصلاح طلبان و کشاندن مملکت به این روز را کم رنگ کنید.
لطفا کامنت را حذف نکنید
پاسخ ها
کولبر
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
جناب امیرخان! پس سیاسی نیست چیست؟
احتمالا "ادبی" است!
ناشناس
| - |
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
اونقدر سواد نداری که فکر میکنی مملکت تو همین چند سال به این روز افتاده. حتما در زمان محمود جانتان گل وبلبل بود هان؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
...شما هایی که از انسانیت بویی نبرده اید ...
ابوالفضل
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
کشور فقط به خاطر افکار شما افراطیون به این روز افتاده نگاهی به تاریخ کهن سرزمینت بنداز بعد بیا اینجا سینه چاک بده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
بعید میدونم انسانی مونده باشه تا اندوهگین هم بشه ...
ناشناس
|
United States of America
|
۰۳:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
6
156
تحریمها برای ما نعمت است. فرمانده سپاه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
اگر مسولان ما آگاه باشند و تمام توانشون رو بزارن تحریم هم می تونه نعمت باشه ولی متأسفانه برخی ...
ناشناس
| United States of America |
۱۷:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
برای ایشان جنگ و تحریم وخیلی چیزهای ذیگه نعمت بوده است
ناشناس
| - |
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
دقت کن گفته برای ما نعمت است
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۷:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
1
66
حالا که جنابان مسئولان کاری نمیکنند یه راه مطمئنی برای کمک به این عزیزان بازشود تا مردم شریف ایران به این مظلومان آواره در کوهها کمک کنند!!.؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
3
93
آفتاب چرا این تصویر ومتنها رو میزاری ؟؟؟؟؟ مگه مسئولین ...... می فهمند ؟؟ حالمون بده / حالمون خیللللللی بده / مسبب اینهمه بدبختی و نابسامانی کیه ؟؟؟؟ فقط یک چیز , باید مسئولین ...ببینند تا بفهمند مردم بینوا چه میکشند .... برای همه مسببین همه این حوادث ناگوار ... حالمون بده حالمون بشدت بده ...............
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
مسئولین:کی بود کی بود من نبودم
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
0
95
آقازاده ها ومسئولین خوش باشند.
عباس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
2
110
مرگ برای بدست آوردن یک لقمه نان برای سیر کردن شکم اعضای خانواده !!!!!!!!!!!!!!!! چقدر ناراحت شدم احساس می کنم این کودک فرزند من است که ازبین رفته است.یک عده در کشور من آنقدر پول وثروت دارند که طول وعرض ثروتشان را نمی فهمند وتوان شمردن صفرهای ثروتشان را ندارند ویک عده برای بدست آوردن یک لقمه نان جانشان را از دست می دهند.
کولبر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
0
101
جالب است. این دو کولبر، هم روستایی "کوچر بیرکار" برنده جایزه فیلدز ریاضی جهان(معادل نوبل ریاضی) در سال گذشته هستند.
شاید اگر کوچر(اسم مستعار که در کردی به معنای مهاجر است) می ماند و مهاجرت نمی کرد؛ اکنون او هم یک کولبر بود!

#روستای نی مریوان
پاسخ ها
پدرام
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
اگر کامنت درست باشد , یا حضرت قدیس ع خدا را ناظر اعمال می دانیم .
کولبر
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۲
اقا پدرام عزیز
نام "کوچر بیرکار" را در گوگل سرچ کنید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
0
74
سلام
دردناك است
خوزستان با آن همه ثروت وضعيت مشابه دارد
u
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
40
10
ضمن تسلیت به خانواده این هم وطن عزیز
باید گفت سروآباد و اورامان به این نماینده آذربایجان غربی چه ربطی دارد؟
از هر فرصتی برای کرد جلوه دادن و نگاه قومیتی به استان آذربایجان غربی ایشان استفاده می کند!! ایشان کاسه داغتر از آش هستند؟!!!
همین شما ها هستید که امنیت سرمایه گذاری در آذربایجان غربی را به صفر رسانده اید وگرنه اینجا دروازه اروپاست.
اینکه قومی به استانی کوچ کرده و زندگی می کند، و حقش هم هست زندگی کند، شما چرا دنبال سواستفاده ای..
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
0
83
خیلی تاسفباره نمیدانم گریه کنم یا بخندم به حال و روز مردمی که توی یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان زندگی میکنند چه به روزمون آوردند ...
پاسخ ها
کیوان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
انسانیت واقعا مرده ....
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
وقتی آن ...98 میلیون حقوق می گیرد ووام چند میلیاردی معلوم است چیزی برای بقیه مردم باقی نمی ماند
ناشناس
| - |
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
خداروشکر که به اشتباهت اعتراف کردی ولی در عجبم که آفتاب چطور این کامنت رو منتشر کرده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
0
67
تمام شب رو بیاد پسری که بخاطر فقر , بخاطر یک تکه نان در سرما جان داد , اشک ریختم . درد بسیار بزرگیه . بسیار عمیق و دردناک......
شرم
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
0
69
خیلیها باید دلیل مهاجرت ریاضیدان بزرگ و افتخار جهان (کوچر بیرکار)هم روستایی این کولبر مظلوم را با دیدین این تصاویر فهمیده باشن او محصول عدالت است و این محصول تبعیض و ناعدالتی.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
اون خاعن و جاسوس بوذ
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
بله اون جاسوس بود تو هم احتمالا از اون دزدی هاییی
ali
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۲
من به حانواده این ایرانی اصیل که برای نان جانش را از دست داده تسلیت میگم
در جواب این شخصی که کوچر بیرکار افتخار هر ایرانی را بقول این ادم بیسواد خاعن و جاسوس نامیدند باید بگم ایکاش توهم کمی جاسوس می بودی و درحد اپسیلونی علم ریاضی را به جلو می بردی و کمکی به بشریت میکردی
در ضمن هیچ شحصی به اندازه کوچر بیرکار و مریم میرزا خانی نتوانسته اند به جهان امروز نشان دهند که ما ایرانیها( البته اصیل هاش) از نظر علمی سرامد بوده و هستیم
یک بار دیگر میگم کاش توهم همین قدر که کوچر بیرکار خاعن و جاسوس بودند توهم خاعن و جاسوس می بود
سایه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
0
23
خدا مسببین رو به نتیجه عمل برسونه
ممد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
1
52
مسئولین عزیز چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است دریابید مردم مظلوم ایران رو
ناشناس
|
France
|
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
0
20
آخ وفقط آخ
....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
1
32
یکی گفت "فقز سرنوشت این مردم نبود"
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
0
42
باعث خجالت کسایی که فکر میکنن مردم خوشبختن نان دارن بخدا من هم به مرگم راضی شدم نمیرسونم زندگی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
0
39
شرم و ننگ بر کسانی که باعث و بانی این فجایع هستن....
یارانه از دست داده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
0
49
مادر کشور فقر مطلق نداریم !!!!!!!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
حالا خوبه نگفته مطلقا"فقر نداریم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
0
24
حق این کولبران مظلوم در ساختمان ها و برج های شمال تهران ولنجک و فرمانیه و..... است
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
در لبنان سوریه عراق افریقا امریکا حنوبی .............. است
سروش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
0
52
کاشکی صاعقه ای آید و سوزد همه را
تا دگر شمع از این خانه به مسجد نبرند
ابوالفضل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
5
33
من خودم کرد نیستم ولی فکر نکنم از مردم عزیز کرد غیور مردتر داشته باشیم
علی فدایی
|
United States of America
|
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
0
36
اخه کولبری هم شد شغل؟ببینید چقدر سختی دارند که به این کار تن میدهند، فکر کنم یکی از وزرا اقتصادی کشور را یکبار بفرستند از اون مسیر کولبری کند تا بفهمد فقر یعنی جه؟ پشت میز ریاست نشستن چیزی را حل نمی کند!!
پیمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
0
25
نمی دونم چی بنویسم از انسانیت بگم، از حق بگم، از چی بگم ......
علی فدایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
0
33
درود به شرف این دو جوان شجاع و از جان گذشته که جان خودشان را در راه شرافت از دست دادند. ......
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
کردها برای کسانی که در این راه برای نان جان می دهند شهید می گویند و درست است مرگ بر باعث بانی اش
Asad
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
0
41
من در شب یلدا این خبر مرگ دو برادر راشنیدم بسیار ناراحت شدیم کل خانواده اصلا لب به چیزی نزدیم .
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
امسال چه شب یلدای تلخی ایران داشت
سهولان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
0
39
کلی گریه کردم و خالی شدم دارم میمیرم من هم بعنوان یک دانشجوی دکترای 33 ساله و بیکار و مجرد خدایا به داد برس
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
0
12
راحتربخوابید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
0
30
من مانده ام با دلی پر از سوگ برای وطن بیمارم خدایا به حق پیروزی نور بر ظلمت در این شب یلدا نور را بر ظلمت در وطنم پیروز گردان ومردم میهنم را از این همه غم وغصه برهان خدایا حالمون خیییییییلی بده مگه محول الاحوال نبودی فدات شم پس احسن الحال رو نصیبمون کن آمین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
0
42
شرمتان باد چه به روز ملت آوردین‌ .اگر این اتفاق آمریکا می افتاد صدا وسیما ۲ هفته تو اخبار وزیر نویس شبکه ها اعلام میکرد مردم آمریکا از گرسنگی وفقر کوله بری میکنن ودر گردنها از سرما ممیرند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
0
27
درود بر شما برا شمع خانه به مسجد اینا دانشگاه آزادرو هم دارند میدن به لبنن و یمن و سوریه و ....... مردم خودمون اونوقت اینجوری زجر میکشن خدا باعث و بانیانش رو به زمین گرم بزنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
0
22
مسئولین دقیقا ... بی تفاوتند . آرزو میکنیم ... تا دقیقا بهفمند که درد یعنی چی ..................
شیلا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
0
23
چشم مسولان لواسان نشین ومجلسی های ...روشن خداوند ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
0
31
جگرم سوخت ،با دیدن عکس پسربچه ای که به خاطر نان شرط بندی با زندگیش می کند، کم نیستند ...
ایران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
2
29
فقط گریستم اشک امان نمی دهد ....
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
دو روز است از ناراحتی دارم سکته میکنم لعنت ...تاوان دزدی های ..... . را مردم ایران باید بدهند...
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
14
6
علی برکت الله
ریحانه بهشتی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
44
4
حالا جای دست رو دست گذاشتن و گله از مسعولین .برید درباره نماینده شهرتون تحقیق کنید و درست انتخاب کنید .تا شاید با سر کار اومدن ادم درست ودرمون و انقلابی و ولایتی .بتونین کمکی کرده باشین برای شهرتون وافراد نیازمند شهرتون
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
بخواب و تو خواب ببین مردم کرمانشاه برن رای بدن
نیلو
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۳
خیلی بی عقلی که ....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
0
12
خدا چی بگم فقط اشک تو خودت حالا دیگر حکم کن انگار براد ر من رفته
امیر عباس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
1
13
چی بگم
این خبر هممون رو داغون کرد
خدایا بیامرزش و اهش رو زمین نزار
یارو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
0
16
عجب صبری خدا دارد
شناسا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
0
18
تا کی باید این مصائب بوجود آمده یا بوجود آورنده را بعلت تعطیلی مغز اقتصادی یه عده مفت خور تحمل کنیم .
ببنید چه بر سر این مردمان دلسوز و مهربان آورده اید بعد صحبت خدا و پیغمبر را می کنید شما شرم ندارید که با جان مردم بازی می کنید.
در این چهل سال چگونه نتوانسته اید شغل ایجاد کنید برای برادران اونور مرز کار و پول همه چیز مهیا است برای ما که می رسد ندارید آخه این چطور مملکتی است ؟!!! شرمتان باد شرمتان باد بی قاعده حیوان صفتان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
0
17
امیدوارم خانواده محترمشان تسلیت مارا ازتبریز ( جمعی از طرفداران تراکتور ) بجای مسوولان لواسان نشین پذیرا باشند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
1
15
به نظرمن ماهم به نوبه خودمون درمرگ این عزیزان مقصریم.همه ماهایی که .......
ندا
|
Germany
|
۲۲:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
0
13
واژه تسلیت در برابر این غم واژه ی اندکی است.فقط گریه کردم و به عنوان یک مادر لحظه ای خودم را جای مادر این نوجوان تصور کردم و اشک ریختم و ....
کاربر سایت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۲
0
21
فرهاد فقط یک پسربچه بود خدایا حقش را بگیر .آمین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۲
13
2
سلام،به نظرم تو این مورد سایر کولبرهایی که این صحنه رو دیدن وچشماشون روبستن و هیچ کدوم حاضر به کمک نشدن خیلی ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۲
0
16
منم زجر کشیدم ..دکترا دارم و بی کار ........
پاسخ ها
همدرد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۳
عریزم ناراحت نباش من خودم جانبازم پسرم دانشجو دکتری مهندسی بیکار بقول خارجیها we arnT aloneفقط منتظر عذاب الهی باشیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۲
0
14
خدایی بعد از این همه سال اخه این وضع...
علیرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۲
0
22
بخدا بغض گلویم را گرفته. چون خودم در سن 14 سالگی طعم تلخ و گزنده فقر و ناتوانی پدر را دیده ام. چنان حال بدی به آدم دست میدهد که هر شغلی را میپذیرد. چرا که فقط پول مشکل را حل میکند. .....
یه انسان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۲
11
12
با سلام
تو این شرایط تحریم ها و شرایط سخت باید خودمان به هم کمک کنیم
با ساده زیستی . حذف تجملات .
مثلا یکی ساعت یه میلیاردی داشته باشه. ماشین چند میلیاردی و لباسهای مارک و در کنارش کودکی گرسنه یه تیکه نان .مروت و مردانگی کجاست فقط در گفتار
پاسخ ها
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۳
عجب نظر جالبی ،آخه آدم با شعور از کجا بیاریم کمک کنیم انگار نفست از جای گرم بلند میشه .....
یک بنده خدا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۲
2
24
اشکالی نداره جان آدم ها که ارزشی نداره..
راستی کار گنبد و بارگاه ها در کشور دوست و برادر !!!!!!!!!!!!!!!!!عراق به کجا کشید اگر کمبود مالی هست زودتر اعلام کنید تا مردم ببببببببببببشتابند
پاسخ ها
نیلو
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۳
اون که حله هم دولت عزیز تنخواهش رو تامین می کند هم همین مردم همیشه در صحنه
الهام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۲
0
22
ارام بخواب کولبر که مسیولین به خواب زمستانی رفته اند
احسان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۲
1
12
برید ببینید خاشقچی رو کی کشت؟...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۲
0
10
وای بر ما... وای بر ما
سید مجید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۳
0
27
خبری تلخ که جگرمان را سوزاند .فرزندان مفت خورمسئولین با پول دزدی پدرانشان به ملت فخر می فروشند و نوجوان بی گناه برای نان جان از دست می دهد .
پاسخ ها
جانباز جنگ
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۳
بارک الله آفرین زدی تو خال
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۵
0
4
روحانی از آلودگی هوا به مجتمع تفریحی محمود آباد رفته؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۸
0
1
لطفا فکر کولبران سنندج باشید گناه دارن بندگان خدا
پاسخ ها
ماجراجویی در پاریس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
منم اهل سنندج م راست می گی درکت می کنم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۹
0
0
سلام لطفا. فکر. کوله بران مریوان و سنندج باشید مسئولین. گناه دارن. تاکی به خاطر‌ اندکی نان حلال. جانشان را ازدست. بدهند. بیشتر به فکر اونها. باشید. تشکر ازشما
ماجراجویی در پاریس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
0
0
واقعا درد ناک هست کسی که این را درک نمی کنه که درد ناک واقعا هم درد نیست
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین