کد خبر: ۶۲۷۷۱۹
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰

چرا شب یلدا را جشن می‌گیریم؟

یک استاد زبان و ادبیات فارسی از یلدا به عنوان شب تولد دوباره خورشید یاد کرد و گفت: در ایران باستان معتقد بودند که از فردا شب یلدا خورشید دوباره زاده می‌شود و برای همین این شب را جشن می‌گرفتند و این آیین باستانی تا به امروز ادامه یافته است.
چرا شب یلدا را جشن می‌گیریم؟
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر ابراهیم رحیمی زنگنه با بیان اینکه شب یلدا ریشه در ایران باستان و آیین مهرپرستی دارد، گفت: شب یلدا در گاه‌شمار ایرانی شب تولد مهر و شب تولد الهه مهر(میترا) بوده است.

وی افزود: یلدا واژه سریانی است که معادل آن میلاد و روز تولد است. این واژه از آنجا بکار رفته که در ایران باستان معتقد بودند فردای شب یلدا که طولانی ترین شب سال محسوب می‌شود، خورشید دوباره زاده می‌شود و برای همین از این شب به عنوان شب تولد مهر یا همان خورشید یاد کرده‌اند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: در ایران باستان فردای شب یلدا را نیز "خوره روز" یعنی روز تولد خورشید نامیده‌اند و برای همین از همان زمان شب یلدا را جشن می‌گرفتند.

رحیمی زنگنه با بیان اینکه این جشن در دوران ایران باستان تنها مختص ایرانیان نبوده گفت: در آن زمان به دلیل تسلط آیین مهرپرستی در کشورهای اروپایی، این آیین در این مناطق هم گرامی بوده و برگزار می‌شده است.

این استاد زبان و ادبیات فارسی در خصوص سنت‌های شب یلدا نیز گفت: در ایران باستان این شب با آیین‌های خاصی همراه بوده که مهمترین آن شب بیداری بوده و افراد خانواده باید در کنار هم این شب را تا صبح بیدار می‌ماندند.

وی افزود: این شب بیداری همراه با صرف خوراکی‌های خاصی از جمله انار و هندوانه بوده که هرکدام نمادی از خورشید محسوب می‌شوند.

رحیمی زنگنه خاطرنشان کرد: این آداب و رسوم همچنان در میان ایرانیان پابرجاست و مردم ایران با شب بیداری در شب یلدا و صرف خوراکی های ویژه این شب، تولد دوباره خورشید را جشن می‌گیرند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین