کد خبر: ۶۲۷۸۲۱
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۷

شکایت رئیس جمهور چین به ترامپ: آمریکا در امور داخلی چین دخالت می‌کند

رئیس جمهور چین براساس گزارش‌ها، رئیس‌جمهوری چین به ترامپ گفته است بابت "اظهارات و رفتارهای منفی" آمریکا در قبال مسائلی نظیر هنگ‌کنگ و سین‌کیانگ نگران است.
شکایت رئیس جمهور چین به ترامپ: آمریکا در امور داخلی چین دخالت می‌کند
آفتاب‌‌نیوز :

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا جمعه تلفنی با شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین گفت‌وگو کرد و مدعی پیشرفت در مسائلی از تجارت تا کره‌شمالی و هنگ‌کنگ شد اما چین گفت، شی جینپینگ ایالات متحده را به مداخله در امور داخلی خود متهم می‌کند.

این رهبران یک هفته پس از امضای "فاز اول" توافق با هدف پایان دادن به جنگ تجاری ۱۸ ماهه که بازارها را متشنج کرده و تنش‌هایی به وجود آورده است، صحبت کردند. ترامپ تماس تلفنی با رهبری چین را در پیامی توییتری اعلام کرد. یک مقام کاخ سفید هم جمعه از رایزنی آن‌ها خبر داد. تلویزیون مرکزی چین گزارش داد، شی به درخواست رئیس‌جمهوری آمریکا با او گفت‌وگو داشته است.

رئیس‌جمهوری آمریکا در پیامش نوشت: مذاکرات بسیار خوبی با رئیس‌جمهوری شی از چین با دغدغه توافق تجاری بزرگمان داشتیم. چین خرید بزرگ محصولات کشاورزی و دیگر موارد را آغاز کرده است. امضای رسمی در دستورکار است. همچنین درباره کره‌شمالی گفت‌وگو شد و ما با چین همکاری می‌کنیم و (پیشرفت!) هنگ‌کنگ.

خبرگزاری دولتی شینهوای چین گزارش داد، رئیس‌جمهوری چین به ترامپ گفته است که عمیقا درباره "اظهارات و رفتارهای منفی" آمریکا در ارتباط با تایوان، هنگ‌کنگ، سین‌کیانگ و تبت نگران است. در گزارش شینهوا آمده است: این اقدامات دخالت در امور داخلی چین است، به منافع چین لطمه می‌زند و اعتماد و همکاری متقابل میان دو طرف را تضعیف می‌کند.

شینهوا گزارش داد، شی جینپینگ ابراز امیدواری کرد ترامپ "اجماع مهمی" که در جریان دیدارها و تماس‌هایشان حاصل شد اجرایی کند و "توجه فراوانی برای نگرانی‌های چین قائل شود و از مداخله در روابط دوجانبه و دستورکار مهم خودداری کند."

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین