کد خبر: ۶۲۸۰۷۰
تعداد نظرات: ۹ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۷
ایران تصمیم گرفته غنی‌سازی اورانیوم در فردو از سر گرفته شود

چرا روسیه از پروژه بهینه‌سازی سایت هسته‌ای "فردو" کناره‌گیری کرد؟

روسیه عملیات بهینه سازی تاسیسات هسته‌ای ایران در فردو را متوقف کرده است با این حال، این نشانه‌ای از سست شدن روابط مسکو و تهران نیست.
آفتاب‌‌نیوز :

سرویس بین الملل- سایت "المانیتور" در گزارشی درباره عقب‌نشینی شرکت روس اتم از پروژه بهینه‌سازی فردو می‌نویسد: "اخیرا شرکت روس اتم روسیه اعلام کرد که نوسازی و تغییر ساختار یک واحد سایت غنی‌سازی اورانیوم در فردو را متوقف کرده است. این شرکت با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که غنی‌سازی اورانیوم و تولید ایزوتوپ‌های پایدار نمی‌تواند در یک بخش واحد انجام شود و از لحاظ فنی امکان عملیاتی کردن این پروژه در مقطع فعلی وجود ندارد.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ روس اتم افزوده است: "غنی‌سازی اورانیوم و تولید ایزوتوپ‌های پایدار نمی‌تواند در یک محل انجام شود، چرا که ذراتی از اورانیوم غنی‌شده در فضا پراکنده و روی تجهیزات می‌نشیند که با تولید ایزوتوپ‌ها در راستای اهداف درمانی ناسازگار است". این شرکت تاکید کرده که به همین دلیل "آبشار‌های سانتریفوژ‌ها باید جدا شده و این مکان پاکسازی شود و تا پایان این کار، روس‌اتم فعالیت خود بر روی پروژه فردو را متوقف می‌کند".

پروژه بهینه‌سازی سایت هسته‌ای فردو؛ روسیه هم به ایران پشت کرده است؟

با این حال، واقعیت آن است که این تصمیم بدان معنا نیست که مسکو در مقابل فشار‌های امریکا حمایت خود را از ایران کاهش داده است. از زمان خروج امریکا از برجام، ایران در حال کاهش تعهدات خود نسبت به این توافق‌نامه بوده است. به همین خاطر، ایران تصمیم گرفت تا در تاریخ ۶ نوامبر غنی‌سازی اورانیوم در فردو از سر گرفته شود. شرکت روسی فعال در فردو که از سال ۲۰۱۷ در آن پروژه فعال بوده، اما در تاریخ ۵ دسامبر اعلام کرد که به دلایل پیش‌تر ذکر شده از این پروژه کناره‌گیری می‌کند. موضوع دیگر آن است که به نظر نمی‌رسد پروژه فردو برای هیچ‌یک از طرفین امضاکننده برجام از سطح بالایی از اهمیت برخوردار باشد. در حقیقت، این ایران بود که خود تصمیم گرفت از بخشی از تعهدات‌اش نسبت به برجام عقب‌نشینی کند. با این حال، علیرغم این عقب‌نشینی از پروژه، روسیه کماکان در مورد همکاری‌های دوجانبه کنار ایران است و کماکان با مخالفت امریکا به دلیل این موضع‌گیری مواجه است".

"المانیتور" در ادامه با اشاره به مستحکم ماندن روابط ایران و روسیه می‌نویسد: "برای مثال، وزارت خارجه روسیه در پی اعتراضات روی داده پس از افزایش قیمت بنزین در ماه نوامبر در ایران از دولت آن کشور حمایت کرد. مسکو حتی اعلام کرد که ممکن است نیرو‌های خارجی در ایجاد شورش‌ها نقش داشته باشند و خاطرنشان کرد که افزایش قیمت بنزین تنها یکی از عوامل موثر در این ناآرامی‌ها بود. اگرچه ممکن است مسکو نسبت به زنده ماندن برجام بدبین باشد با این حال، از تصمیم ایران برای عقب‌نشینی از برخی از محدودیت‌های ذکر شده برای آن کشور در برجام البته با هدف حفظ برجام و نه تضعیف آن، حمایت می‌کند.

در اوایل ماه دسامبر "سرگئی ریابکوف" مذاکره کننده ارشد هسته‌ای روسیه از طرف‌های باقی مانده در برجام خواست تا سازوکار ماشه برای فشار وارد ساختن بر ایران را راه‌اندازی نکنند. او گفت هدف اصلی کنونی باید ایستادگی در برابر رفتار‌های مخرب امریکا باشد که به دنبال نابودسازی دائمی برجام است. همچنین، طرفین اروپایی باقی‌مانده در برجام تاکنون نتوانسته‌اند از اینستکس به عنوان ابزار تجاری و مالی برای مقابله با تحریم‌های امریکا علیه ایران استفاده کنند. در چنین شرایطی تنها روسیه از ابزار‌ها و پشتوانه سیاسی و دیپلماتیک برای نجات دادن برجام برخوردار است و امریکا را به دلیل خروج از این توافق عامل اصلی تضعیف آن می‌داند".

این سایت در ادامه می‌افزاید: "همچنین، روسیه و ایران در تلاش هستند تا سیستم‌های پیام‌رسان مالی ملی خود را به یکدیگر پیوند دهند؛ آن هم در شرایطی که امریکا محدودیت‌های زیادی را برای دسترسی ایران به سوئیفت ایجاد کرده است. این موضوع از آن رو مهم است که روسیه ممکن است برای مقابله با تاثیرات مخرب فشار اقتصادی امریکا از سوئیفت خارج شود؛ سازوکاری که تبدیل به اهرمی در دست امریکا برای اعمال سیاست‌های تحریمی آن کشور علیه کشور‌های دیگر از جمله ایران و روسیه شده است.

تهران برای اجرای پروژه‌های زیرساختی از جمله ساخت نیروگاه‌ها و احداث راه آهن به دنبال کسب وام و کمک ۵ میلیارد دلاری از روسیه است. این موضوع نشان می‌دهد که ممکن است در صورت عدم اجرای تعهد فرانسه برای مساعدت مالی به تهران، این مسکو باشد که در نهایت به عنوان نجات‌دهنده ظاهر شود. در مورد روابط نظامی، دریادار "حسین خانزادی" فرمانده نیروی دریایی ایران تایید کرده است که روسیه و ایران به همراه چین مانوری دریایی را در تاریخ ۲۷ دسامبر برگزار خواهند کرد. در مقیاسی کلان‌تر نیز مقامات روسیه و ایران به نشست کوالالامپور در مالزی دعوت شده بودند که نمایندگان ۲۵ کشور مسلمان در آن حضور داشتند، اما نماینده کشور رقیب ایران یعنی عربستان سعودی در آن نشست حضور نداشت. همچنین، در این نشست مسئله بی‌عدالتی ناشی از تحریم‌های امریکا علیه ایران در دستور کار قرار گرفت. در این میان، ایران تلاش می‌کند تا حمایت کشور‌ها مسلمان خارج از خاورمیانه را در کنار حفظ حمایت سنتی شرق یعنی روسیه و چین از خود جلب کند".

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۹
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۲
2
38
حالا سفت بودن روابط مسکو وتهران چه خاصیتی داشته که سست شدنش مشکلی باشد جناب روس خیانت پیشه نفت ما را خریده ؟مثلا یا کرور کرور پول فرستاده تا در حل مشکلات تحریم کاری کرده باشد!؟کلاوحاشا؟!
کامبیز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۲
2
11
مسکو و پکن بنا به تشویق های امریکا با طرح اهداف بشر دوستانه در حال کنارگیری از ادامه کارهای متعهد شده ....ِ
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۲
0
19
توقع نداشته باشید حاکمان کشورهای دنیا منافع خود را به ما ترجیح دهند همیشه به منافع مردم خود فکر کنید و کاری کنید تا پیشرفت نمایید
باید با همه دنیا تعامل میکردیم دیر شده حالا دیگه شدیم کشوری که دنیا ما را با همین وضعیت روی زمین وهوا می خواهد
ممد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۲
0
23
هرجا که منافع روسیه باشه حضور خواهد داشت.کشوری که در هر صورت سود خواهد برد چه تحریم باشه چه نباشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۲
0
19
داریم پیشرفت می کنیم !!! هه هه هه.
ناشناس
|
Canada
|
۰۴:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۳
2
14
به کی بگیم در این فقری که برخی تن فروشی میکنند ما اصلا هسته ای نمی خواهیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۵
الان که هسته ای بهانه است موضوع اصلی سر کل ایرانه که آمریکا می خواد مال خودش کنه مثل عراق و لیبی و افغانستان دقیقا همون سناریوست ولی کور خونده
ناشناس
|
Germany
|
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۳
0
7
دمش گرم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
0
4
عاقل یک بار از هرسوراخ گزیده می شودولی ................
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین