کد خبر: ۶۲۸۱۸۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۷
در صرفه‌جویی بودجه کمترین تردیدی به خود راه ندهید

جهانگیری خطاب به مدیران و استانداران: اگر در بودجه صرفه‌جویی نکنید به کشور خیانت کرده‌اید

جهانگیری از همه مدیران و استانداران کشور خواست در صرفه‌جویی بودجه کمترین تردیدی به خود راه ندهند و گفت: اگر در این مقطع کسی بتواند هزینه های غیر ضروری را کاهش دهد اما این کار را نکند، به کشور خیانت کرده است.
آفتاب‌‌نیوز :

اسحاق جهانگیری بعدازظهر دوشنبه در جلسه مشترک شورای اداری و اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: دشمنان در بیرون از مرزهای کشور برنامه‌ریزی‌های بسیاری برای آسیب‌زدن به ایران انجام دادند و در داخل نیز برخی نقاط مثبت کشور نظیر امنیت را نشانه گرفته‌اند. بنابراین نیازمند تحلیل دقیق از اوضاع کشور هستیم.

معاون اول رییس‌جمهوری با تأکید بر این که امروز ایران موفق شده با وجود فشارهای ایجاد شده از جنگِ ناخواسته و تحمیل شده‌ی اقتصادی که در آن قرار گرفته با سرافرازی بیرون بیایند، اظهار داشت: ما باید صادقانه با مردم سخن بگوییم و آنها را در جریان واقعیت‌ها قرار دهیم.

جهانگیری خطاب به مدیران و استانداران: اگر در بودجه صرفه‌جویی نکنید به کشور خیانت کرده‌اید

جهانگیری با اشاره به این که آمریکا به عنوان یک قدرت برتر جهانی در جهت فروپاشی اقتصاد ایران تلاش می‌کند تا به تعبیر خودش درد فراوانی را بر ملت ایران تحمیل کند، اظهار داشت: آنها می‌خواهند کاری کنند که ملت ایران نتواند شرایط را تاب بیاورد و در نتیجه جمهوری اسلامی ایران را به فروپاشی برسانند و در ادامه هویت ایران را نشانه گرفته و به دنبال تجزیه آن هستند.

معاون اول رییس‌جمهوری ادامه داد: امروز با لطف خداوند و درایت مقام معظم رهبری، صبوری مردم ایران و تلاش فرزندان این ملت در بخش‌های دولتی و خصوصی کشور که مردانه به صحنه آمدند، کشور دچار بحران و از هم پاشیدگی نشده است. البته این بدان معنا نیست که ما مشکلی نداریم.

او با اشاره به برنامه آمریکایی‌ها برای صفر کردن درآمدهای نفتی کشور، جلوگیری از صادرات و واردات و تلاش برای در قحطی فروبردن ایران گفت: با وجود همه تحریم‌ها توانسته‌ایم کارهای بزرگی انجام دهیم که نمونه آن سرمایه‌گذاری‌های گسترده در همین منطقه پارس جنوبی و چند برابر شدن میزان برداشت از ذخایر گازی است. در زمینه طرح‌های کوچک مانند گازرسانی به روستاها تا قبل از سال ۹۲ تنها ۱۴ هزار روستا از نعمت گاز برخوردار بودند و امروز ۲۹ هزار روستای کشور از گاز طبیعی برخوردارند.

جهانگیری ادامه داد: همه ما وقتی صف مردم در سیستان‌وبلوچستان برای دریافت کپسول گاز را می‌بینیم، رنج می‌بریم اما نباید فراموش کنیم که در همین شرایط تحریم توانستیم خط لوله گاز را از استان بوشهر به سیستان و بلوچستان کشیده تا در آینده مردم شهرهای این استان از نعمت گاز بهره‌مند شوند.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به دستاوردهای کشور علی رغم فشارهای فراوان آمریکا گفت: در سال ۹۸ که پیک فشارها بر اقتصاد ایران متمرکز بود، موفق شدیم ۸۰۰ هزار شغل ایجاد کنیم که ایجاد ۸۰۰ هزار فرصت شغلی از ویژگی‌های یک اقتصاد پویا و فعال است. در ٩ ماهه نخست امسال میزان صادرات کشور ۳۲ میلیارد دلار بوده است و میزان واردات نیز به همین میزان بوده و این یعنی موفق شده‌ایم به میزانی که نیاز به واردات داشته‌ایم، صادرات کالا انجام دهیم و این حجم از صادرات کالا قابل توجه است.

جهانگیری در ادامه با اشاره به رشد ورود گردشگران خارجی به کشور ظرف ۹ ماه سال جاری افزود: با آن که آمریکا اتباع کشورهای دیگر را از سفر به ایران منع کرده و به آنها گفته بود در صورت سفر به ایران امکان سفر به آمریکا را نخواهند داشت، عده زیادی که علاقمند به ایران هستند به عنوان گردشگر به ایران سفر کردند.

معاون اول رییس‌جمهوری با اشاره به این سخن مقام معظم رهبری مبنی بر این که ما در جبهه‌های مختلف آمریکا را عقب زدیم و در جبهه اقتصادی نیز آمریکا را عقب خواهیم زد، خاطرنشان کرد: خوشبختانه مجموعه دستاوردهای کشور در بخش‌های مختلف اقتصادی خوب است و این دستاوردها نقاط روشنی هستند که می‌توانند ما را در عقب راندن آمریکا کمک کنند. ‌البته اقتصاد کشور با مشکلات متعددی نظیر تورم، کاهش سرمایه‌گذاری، موانع پیش روی فعالان اقتصادی و محدودیت بودجه دولت مواجه است و بودجه دولت زمانی که منابع درآمدی آن نظیر فروش نفت کاهش پیدا می‌کند و تحت فشار قرار می‌گیرد، طبیعتاً دولت نیز ناچار است در بخش هزینه ها محدودیت اعمال کند.

معاون اول رییس‌جمهوری با اشاره به تصمیم دولت مبنی بر ممنوعیت واردات برخی کالاها نظیر خودروهای لوکس تصریح کرد: در کتاب هنر تحریم آمریکا آمده است که باید کاری کنید که کالاهای لوکس به ایران وارد شود اما کالاهای مورد نیاز مردم وارد نشود تا مردم با مشاهده این که نیازهای اساسی آنها تامین نمی‌شود اما کالاهای لوکس به کشور وارد می‌شود از دولت ناراضی و گلایه مند شوند. به همین دلیل ورود کالاهای لوکس و اقلام دیگری را به کشور ممنوع کردیم و وزارت صنعت معدن و تجارت فهرستی بالغ بر ۱۶۰۰ قلم کالا را به عنوان ممنوعیت واردات اعلام کرده بود.

جهانگیری از همه مدیران و استانداران کشور خواست در صرفه‌جویی بودجه کمترین تردیدی به خود راه ندهند و گفت: اگر در این مقطع کسی بتواند هزینه های غیر ضروری را کاهش دهد اما این کار را نکند، به کشور خیانت کرده است. وقتی کارمندی مشاهده می‌کند که هنوز حقوق او پرداخت نشده اما فلان مدیر کل سفرهای خارجی غیر ضروری انجام می‌دهد یا هزینه‌های اضافی دیگر انجام می‌شود، دلزده می‌شود و این گونه مسایل است که مردم را ناراحت می‌کند. نابرابری و تبعیض از موضوعاتی است که مردم را گلایه‌مند و ناراضی می‌کند؛ چرا که مردم در وضعیت سخت معیشتی قرار دارند. البته دولت نیز از این موضوع اطلاع کامل دارد و می‌داند که فقر و احساس محرومیت مردم را آزرده می کند.

او با اشاره به حوادث اخیر و برخی اعتراضات گفت: در این حوادث بیشترین مشکلات را در یکی از استان هایی داشتیم که دولت بیشترین سرمایه‌گذاری را در آنجا انجام داده است لذا باید آسیب‌شناسی دقیقی انجام دهیم و نباید صورت مسأله را پاک کنیم و بگوییم که این اتفاقات مربوط به خارج از کشور بوده و تمام شده است. باید عوامل اصلی نارضایتی مردم را شناسایی کرده و نسبت به رفع آن اقدام کنیم. کشور متعلق به مردم است و همه ما خادم مردم هستیم. ما منهای مردم چیزی نیستیم و با تمام وجود و با افتخار باید در خدمت مردم باشیم.

جهانگیری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که استان بوشهر قابلیت‌ها و ظرفیت‌های استثنایی دارد، تصریح کرد: ‌استان بوشهر از هر نظر شایستگی آن را دارد که مهم‌ترین استان توسعه‌یافته کشور باشد.

معاون اول رییس‌جمهوری با اشاره به وجود ذخایر و منابع عظیم نفت و گاز در استان بوشهر، این استان را پایتخت انرژی کشور توصیف کرد و گفت: استان بوشهر تنها استانی است که در بخش انرژی دارای نیروگاه هسته‌ای است و علاوه بر نیروگاه قبلی، دو نیروگاه جدید نیز در این استان در دست اجرا است.

او گردشگری را از دیگر ظرفیت‌های پراهمیت استان برشمرد و گفت: هم طبیعت استان و هم تاریخ این منطقه از جاذبه‌های فراوانی برای گردشگران برخوردار است. ضمن آن که آب وهوای استان به‌گونه‌ای است که در چهار فصل می‌تواند گردشگران را به این منطقه جذب کند.

معاون اول رییس‌جمهوری با تأکید بر این که وحدت و انسجام مدیریتی موتور حل مشکلات مردم است، از انسجام در میان مسئولین و مدیران استان بوشهر قدردانی کرد و گفت: مردم وقتی ببینند که مسئولین به جای حل مشکلات به دنبال اختلافات خود هستند، آزرده‌خاطر می‌شوند.

جهانگیری با اشاره به طرح مشکل سهمیه سوخت برای قایق‌های صیادی گفت: اصل بر این است که برای فعالیت های اقتصادی که زندگی مردم به آن وابسته است از بنزین یارانه‌ای استفاده شود. لازم است استاندار بوشهر نیاز واقعی بنزین قایق‌های صیادی را بررسی کرده تا در این خصوص تصمیم‌گیری شود.

او همچنین با اشاره به طرح مشکلات لنجداران، از خدمات آنها در مقاطع مختلف نظیر دوران دفاع مقدس قدردانی کرد و از استاندار بوشهر خواست مشکلات آنها را بررسی کرده و برای حل آنها چاره‌اندیشی شود.

در ابتدای این جلسه معاون اول رییس‌جمهور با اشاره به نقش مردم بوشهر در نهضت مشروطه و مبارزات جدی علیه استعمار گفت: مردم استان بوشهر در پیروزی انقلاب اسلامی، دوران دفاع مقدس و استمرار جمهوری اسلامی و نیز روی کار آمدن دولت آقای روحانی نقش بسزایی داشتند و ما باید قدردان این مردم صبور و انقلابی باشیم. هر کس نام بوشهر را می شنود بلافاصله به مبارزات جدی مردم و قهرمانانی نظیر رییسعلی دلواری می‌اندیشد که برای همه ایرانیان مایه افتخار است. استان بوشهر شخصیت ها و بزرگان بسیاری را برای پیشرفت و دفاع از کشور اهدا کرده است. ما باید از همه پشتوانه تمدنی و نمادین برای توسعه و پیشرفت کشور ایجاد فرصت نموده و با به فعلیت درآوردن توانمندی های استان رفاه و توسعه را به مردم بوشهر هدیه کنیم.

استاندار بوشهر نیز در گزاشی از وضعیت استان ضمن برشمردن ظرفیت ها و مزیت ها گفت: صنایع دریایی، نفت، گاز و پتروشیمی، شیلات، کشاورزی و گردشگری از ظرفیت هایی هستند که با اولویت در دستور کار مدیریت استان قرار دارد.

وی از نگاه ویژه دولت برای حل مشکل آب شرب استان با وجود محدودیت های مالی قدردانی کرد و افزود: فاضلاب شهر بوشهر از پروژه های دشوار بود که هم اکنون ۶ پیمانکار برای تکمیل آن فعال هستند و تا دهه فجر به اتمام خواهد رسید.

استاندار بوشهر با اشاره به تاکید ویژه معاون اول رییس جمهور در شورای اقتصاد بر احداث راه آهن، از شروع کار این پروژه خبر داد و خواستار تخصیص بیشتر منابع برای تسریع در اجرای این طرح شد.

آیت الله صفایی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر نیز در این جلسه، با قدردانی از توجه دولت به استان بوشهر ابراز امیدواری کرد سفر معاون اول رییس جمهور به استان بوشهر با دستاوردها و آثار مثبتی برای توسعه استان همراه باشد.

او توسعه استان بوشهر را نیازمند شناسایی تمام ظرفیت ها، توجه به نقشه های آمایش سرزمینی و ایجاد بانک اطلاعاتی دانست و افزود: با استفاده از این اطلاعات می توان برنامه ریزی دقیق و منسجمی برای توسعه استان و رفع مشکلاتی نظیر بیکاری تدوین کرد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان نیز گزارشی از روند اجرای طرح ها و برنامه های اقتصاد مقاومتی استان بوشهر ارائه کرد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان، رییس اتحادیه تعاونی های صیادی استان، رییس تعاونی لنجداران استان و رییس مجمع نمایندگان استان بوشهر نیز هر کدام در سخنانی اهم مسائل و مهمترین دغدغه های خود را مطرح و پیشنهاداتی برای رفع کاستی ها ارائه کردند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۳
0
0
شما مال این حرفها نیستید .........
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین