کد خبر: ۶۲۸۷۳۹
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۸ - ۰۳:۳۵

چه زمانی دچار پنومونی می‌شویم؟

یک متخصص بیماری‌های عفونی گفت: تضعیف سیستم ایمنی بدن باعث می‌شود که انسان دچار پنومونی می‌شود که این سیستم تضعیف شده و خلط سرفه او از بین رفته باشد.
آفتاب‌‌نیوز :

عباس آزادی با اشاره به متفاوت بودن علائم آنفلوانزا با سرماخوردگی، اظهار کرد: شدت و ضعف علائم آنفلوانزا بستگی به قدرت سیستم ایمنی بدن فرد دارد.

وی ادامه داد: در سرماخوردگی ممکن است فرد درد عضلانی خفیف، سرفه و تب خفیف داشته باشد که شدت آن‌ها خیلی زیاد نیست، اما در آنفلوانزا علائم خیلی شدیدتر است ممکن است تب تا ۳۹ درجه نیز بالا برود و علائم استخوانی و عضلانی شدت بیشتری دارد و ممکن است فرد علاوه بر سردرد شدید، آبریزش بینی نیز داشته باشد.

چه زمانی دچار پنومونی می‌شویم؟

آزادی با اشاره به این‌که برای ابتلای یک فرد به سینه‌پهلو یا ذات‌الریه به یک عامل مساعدکننده نیاز است، عنوان کرد: در سیستم ریوی ما واکنش مکانیزم‌های دفاعی قدرتمندی وجود دارد، یکی از این مکانیزم‌ها سرفه است.

این متخصص ریه ادامه داد: قدرت سرفه به‌قدری زیاد است که زمانی که یک جسم خارجی وارد سیستم تنفسی ما شود هوا را با سرعت ۳۰ کیلومتر در ساعت از ریه به بیرون پرتاب می‌کند و اجازه نمی‌دهد وارد قسمت‌های تحتانی ریه شده و ایجاد عفونت کند.

آزادی با اشاره به این‌که از طرفی در داخل سیستم تنفسی ما مژک‌های قدرتمندی وجود دارند که این ذرات را به سمت بیرون هدایت می‌کنند، بیان کرد: همچنین در سیستم‌های ایمنی بدن نیز یک سری آنتی‌بادی‌های مخاطی وجود دارد که اجازه نمی‌دهند میکروب وارد سیستم تنفسی شده و در ریه ایجاد عفونت کند و زمانی انسان دچار پنومونی می‌شود که این سیستم تضعیف شده و خلط سرفه او از بین رفته باشد.

وی با بیان این‌که مصرف دخانیات و مواد مخدر با تضعیف سیستم تنفسی رابطه مستقیم دارد، اظهار کرد: ممکن است فرد از مواد مخدر استفاده کند یا دچار بیهوشی و تشنج شود که در اثر آن ترشحات دهان وارد ریه شده و زمینه پنومونی را ایجاد می‌کند.

این متخصص ریه ادامه داد: در افراد مسن نیز ضعف عضلانی باعث شده نتوانند آن سرفه اکتیو و قدرتی را که نیاز است، داشته باشند و از طرفی از ۵۰ سالگی به بعد نیز هر سال یک درصد از ظرفیت ریه کم می‌شود که باعث شده افراد مسن دچار عفونت می‌شوند.

وی تأکید کرد: در افراد مسن ریه فقط کفاف تنفس روزانه را می‌دهد و اگر فرد دچار عفونت شود خود را به‌صورت کمبود اکسیژن نشان می‌دهد.

آزادی با اشاره به این‌که هرچه سن بالاتر می‌رود سیستم ایمنی ما ضعیف‌تر شده و شروع به تحلیل رفتن کرده و فرد مستعد عفونت می‌شود، عنوان کرد: میکروب برای ورود خود به یک تریگر قدرتمند نیاز دارد و یک آنفلوانزا شدید که می‌آید تمام سیستم ایمنی را به‌شدت ضعیف کرده، رفلکس سرفه را کم و از طرفی باعث بی‌اشتهایی شده و ضعف عمومی و عضلانی تشدید می‌شود و بدن را برای ایجاد عفونت و سینه‌پهلو مستعد می‌کند.

این پزشک متخصص بیان کرد: سینه‌پهلو در جوانان به‌صورت سرفه، خلط خونی، ضعف، بی‌حالی و بی‌اشتهایی و در افراد مسن به‌صورت اختلال هوشیاری، خواب‌آلودگی و عدم ارتباط با دیگران خود را نشان می‌دهد.

وی با بیان این‌که لوزه یکی از اجزای سیستم ایمنی بدن ما و کارخانه از بین بردن ویروس‌ها و میکروب‌هاست به این صورت که این ویروس‌ها قبل از ورود به سیستم تنفسی از لوزه‌ها عبور کرده و در سیستم لنفوئیدی آن متلاشی می‌شوند، عنوان کرد: به همین دلیل کودکانی که لوزه‌هایشان را تخلیه می‌کنند مکرراً دچار سرماخوردگی و بیماری‌های عفونی می‌شوند.

آزادی ادامه داد: لوزه زمانی که پُرکار می‌شود کمی بزرگ شده و بعد از مدتی که ویروس را از بین برد به سایز اصلی خود بازمی‌گردد.

این پزشک متخصص با اشاره به این‌که آمپولی ریه هیچ‌گونه تأثیری در ابتلا به ذات‌الریه ندارد، اضافه کرد: توصیه ما به افراد مسن و کسانی که زمینه مستعدی برای ابتلا به ذات‌الریه دارند این است که تا زمانی که واکسن اثر بگذارد از قرص و داروهای آنفلوانزا استفاده کنند.

وی با بیان این‌که ویروسی به‌نام پنوموواک شایع‌ترین عامل ایجاد بیماری ذات‌الریه است، اظهار کرد: در این برهه از زمان تزریق واکسن پنوموواکس که طول اثر سه تا پنج ساله دارد، برای افراد پرخطر و تزریق واکسن سیاه‌سرفه برای افراد مسن، توصیه می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین