کد خبر: ۶۲۸۸۲۵
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۷
نشریه "فارین پالسی" مطرح کرد؛

خطر تشدید تنش میان ایران، امریکا و اسرائیل

امکان برخورد گسترده‌تر میان ایران، امریکا و اسرائیل در سال 2020 میلادی وجود دارد/ تحریم دولت ترامپ علیه ایران نه به گشایش دیپلماتیک انجامید و نه به فروپاشی داخلی ایران منجر شد/ امکان گشایش دیپلماتیک میان ایران و امریکا با وجود تحریم‌ها دشوارتر می‌شود و زمان به سرعت در حال گذر است.
آفتاب‌‌نیوز :

سرویس بین الملل- تنش‌ها بین امریکا و ایران در سال 2019 میلادی به طرز خطرناکی افزایش یافت. به نظر می‌رسد در سال پیش رو امکان رسیدن این تنش به نقطه جوش وجود داشته باشد.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ نشریه "فارین پالسی" در گزارش تازه‌ای به ارزیابی ده منازعه جهانی در سال 2020 میلادی که احتمالا از سال 2019 ادامه خواهند یافت پرداخته است. در بخشی از این گزارش به روابط میان ایران و امریکا و رویکرد اسرائیل نیز پرداخته شده است.

خطر تشدید تنش میان ایران، امریکا و اسرائیل

این نشریه می‌نویسد: تصمیم دولت ترامپ مبنی بر خروج از برجام و اعمال تحریم‌های یکجانبه علیه تهران هزینه‌های قابل توجهی را تحمیل کرده است. با این حال، این تحریم‌ها تاکنون به هیچ گشایش دیپلماتیکی که واشنگتن به دنبال آن بوده نیانجامیده است و به فروپاشی داخلی در ایران که امریکا امیدوار بود روی دهد نیز منجر نشد. در عوض، ایران با ترکیبی از کاهش تدریجی مفاد برجام، تقویت حضور خود در منطقه و برخورد با نارضایتی‌های داخلی از خود واکنش نشان داده است. تنش میان ایران و اسرائیل نیز افزایش یافته است. اگر این چرخه شکسته نشود خطر رویارویی گسترده‌تر در سال 2020 میلادی وجود خواهد داشت".

این نشریه در ادامه می‌نویسد: ایران از سیاست حداکثر صبر و خویشتن‌داری در سیاست فشار حداکثری امریکا به سوی سیاست مقاومت حداکثری تغییر جهت داد؛ هدف ایران مجبور کردن امریکا به پایان دادن به محدودیت‌های فروش نفت آن کشور بود. روحانی رییس‌جمهوری ایران در ماه مه اعلام کرد که دولت ایران کاهش تدریجی مفاد برجام را آغاز خواهد کرد و از این پس غنی‌سازی اورانیوم ایران به میزانی بیش از آنچه در برجام ذکر شده افزایش خواهد یافت و فعالیت در تاسیسات فردو نیز آغاز خواهد شد. هر نقض تازه‌ای از سوی ایران به ضرر دستاورد منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای خواهد بود که هدف امضاکنندگان برجام بوده است. در آن صورت امریکا و اسرائیل برای اقدام نظامی علیه ایران به یکدیگر نزدیک‌تر خواهند شد.

اسرائیل در طول سال 2019 میلادی به طور مکرر به اهداف ایران در داخل سوریه، لبنان و عراق حمله نظامی هوایی کرده است. این جبهه تازه نبرد خطرناک است و هرگونه خطای محاسباتی و تشدید حملات می‌تواند به طور تصادفی منجر به جنگی گسترده‌تر شود. همسایگان عرب ایران دریافته‌اند که جنگ با ایران هزینه و پیامدهای زیادی دارد. امارات به دنبال برقراری خطوط ارتباطی برآمده و عربستان سرگرم گفت‌و‌گوهای جدی با انصارالله مورد حمایت ایران در یمن است.

این نشریه در بخش پایانی گزارش خود می نویسد: بی‌اعتمادی شدیدی میان تهران و واشنگتن حاکم است و هر یک تمایل دارد تا طرف دیگر نخست امتیاز دهد. دستیابی به موفقیتی دیپلماتیک میان ایران و امریکا برای کاستن از تنش در مطنقه کماکان ممکن است. با این حال، با توجه به پیامدهای تحریم‌های امریکا علیه ایران و حفظ تحریم‌ها این کار دشوارتر می‌شود. زمان به سرعت در حال گذر است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین