کد خبر: ۶۲۹۱۴۵
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۵

لیست ندادن اصلاح‌طلبان در انتخابات یعنی تحریم؟ /طرح سرا به دنبال کمرنگ کردن لابی پدرخوانده ها در بستن لیست اصلاح طلبان

یک نماینده مجلس گفت: اصلاح‌طلبان در صورت مشاهده رد صلاحیت باید تجزیه و تحلیل انجام دهند تا ببینند چه کنند؛ اگر لیستی داشتند مانند مجلس قبل معرفی کنند اگر نداشتند خب لیست ندارند، این کار به معنی تحریم خاموش و آشکار انتخابات نیست.
لیست ندادن اصلاح‌طلبان در انتخابات یعنی تحریم؟ /طرح سرا به دنبال کمرنگ کردن لابی پدرخوانده ها در بستن لیست اصلاح طلبان
آفتاب‌‌نیوز :

قاسم میرزایی نیکو، عضو فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی، درباره این‌که گفته می‌شود اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات به دلیل آن‌که بسیاری از نامزدهای‌شان رد صلاحیت شده‌اند لیستی ارائه ندهند و شاید هم به طور خاموش انتخابات را تحریم کنند، گفت: اصلاح‌طلبان اعتقادشان حضور در انتخابات و ترغیب مردم برای مشارکت در جهت تغییر وضعیت است زیرا تنها راه حل را رأی دادن می‌دانند.

نماینده مردم دماوند در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که تغییر وضعیت جز با حضور پای صندوق‌های رأی رقم نمی‌خورد، عنوان کرد: به همین خاطر برای صندوق‌های رأی، در جریان اصلاحات به همه سفارش شد تا بروند ثبت‌نام کنند.

وی ادامه داد: حالا اگر اصلاح‌طلبان که حضور در انتخابات برایشان مهم است و تنها راه اصلاح را در پای صندوق‌های رأی مشاهده می‌کنند،‌ نیروهای موثرشان چه در شهرهای بزرگ و چه شهرهای کوچک ثبت نام کردند، رد صلاحیت شدند چه باید انجام دهند؟ بروند از کاندیدای اصولگرایان حمایت کنند؟

این عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی افزود: اصلاح‌طلبان در صورت مشاهده رد صلاحیت باید تجزیه و تحلیل انجام دهند تا ببینند چه کنند؛ اگر لیستی داشتند مانند مجلس قبل معرفی کنند اگر نداشتند خب لیست ندارند، این کار به معنی تحریم خاموش و آشکار انتخابات نیست.

وی درباره این‌که گفته می‌شود بدون حضور اصلاح‌طلبان درصد مشارکت بسیار پائین خواهد بود به همین دلیل است که برای حضور جریان اصلاحات تلاش‌های زیادی می‌شود، بیان کرد: در انتخابات قطعا این حالت اتفاق نمی‌افتد این گمانه زنی‌های برای انتخاباتی مثل ریاست جمهوری است.

میرزایی نیکو خاطرنشان کرد:‌ البته در حال حاضر مردم با یک سرخوردگی روبه‌رو هستند و ما با عدم اقبال آنان برای حضور در پای صندوق‌های رأی مواجه هستیم و در این امر هم هیچ شکی نیست.

وی تاکید کرد: برای این‌که اوضاع و احوال تغییر کند ما نیازمند یک تغییر اجتماعی خاص هستیم تا سرنوشت فشارهای اقتصادی که بر مردم است تغییر کند تا یکسری اتفاقاتی رخ دهد. نه اصلاح طلبان محکم که حدود ۲۰ الی ۲۵ درصد رای را تشکیل می‌دهند و اصولگرایان که ۱۷ الی ۱۸ درصد رای این جناح را دارا هستند آن رأی وسط جامعه را ندارند.

زمان دموکراتیک کردن جریان اصلاحات فرا رسیده است

همچنین پرستو سرمدی، عضو شورای عالی سیاست گذاری اصلاح‌طلبان، با بیان اینکه شورای عالی سیاست‌گذاری مصمم است، طرح سرا را در انتخابات پیش روی مجلس اجرا کند، به ایلنا گفت: البته این امر زمانی اتفاق می‌افتد که معنای انتخابات شکل گرفته باشد و نامزدهای اصلی جریان در انتخابات حضور داشته باشند.

وی ادامه داد: در اینصورت شورا اجرای طرح‌ سرا را به منظور تعیین دموکراتیک لیست‌های انتخاباتی اصلاح‌طلبان ضروری می‌داند؛ چرا که زمان آن رسیده جریان اصلاحات که خود را ادامه جنبش دموکراسی‌خواهی یکصد ساله مردم ایران می‌داند، نسبت به دموکراتیک کردن سازوکارهای درونی خود اقدام کند.

این کنش‌گر سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه «طرح سرا» این امکان را ایجاد می‌کند که به جای یک نهاد بالادستی، بدنه جریان اصلاحات که همیشه بار اصلی این جریان را به دوش کشیده، لیست‌ها را تعیین کنند، تاکید کرد: امیدواریم تمامی فعالان اصلاح‌طلبی که در احزاب، نهادهای مدنی و رسانه‌ها حضور دارند، با ورود به سامانه سرا در شکل‌گیری لیست‌های انتخاباتی و تعیین راهبرد اصلاحات در برخورد با انتخابات ایفای نقش کنند. علاوه بر این طرح سرا حضور ٣٠ درصدی زنان در لیست‌های انتخاباتی را تضمین می‌کند. امیدواریم با این حضور چهره مردانه مجلس کمی تغییر کند.

وی درباره انتقاد برخی از احزاب اصلاح‌طلب مبنی بر اینکه اگر افراد می‌توانند در طرح سرا بیست نفر را معرفی کنند، چرا حزب نمی‌زنند، اظهار کرد:‌ در مورد برخی انتقادات بارها پاسخ داده شده است؛ به هیچ‌وجه شخصیت‌های حقیقی حاضر در شورای عالی جایگاه یکسانی با احزاب ندارند و احزاب سه برابر اشخاص حقیقی می‌توانند عضو وارد سامانه سرا کنند. امیدوارم انتقادات از سر دلسوزی بیان شوند، نه از سر نگرانی از بین رفتن نقش لابی‌ها و نقش پدر خوانده‌ها در تعیین لیست های انتخاباتی.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین