کد خبر: ۶۲۹۳۲۵
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۱
سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرد:

۲۰ سال حبس برای شبنم نعمت‌زاده/ توضیح درباره ضرب و شتم نرگس محمدی، کشته‌شدگان اعتراضات بنزینی، پرونده اکبر طبری و بازداشت کارمندان شهرداری و اعضای شورای شهر

سخنگوی قوه قضائیه از صدور حکم بیست سال حبس برای شبنم نعمت زاده و ارسال پرونده برادر معاون اول رئیس جمهور به دادگاه خبر داد. وی همچنین گفته که مسئول اعلام تعداد کشته‌شدگان حوادث آبان با شورای امنیت کشور است.
آفتاب‌‌نیوز :

هفدهمین نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه با حضور خبرنگاران برگزار شد. در این نشست، غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه به سئوالات خبرنگاران پاسخ داد.

اسماعیلی در ابتدای نشست میلاد پیامبر رحمت حضرت عیسی (ع) و آغاز سال نو میلادی را به هموطنان عزیز مسیحی و مسیحیان عالم و میلاد حضرت زینب و روز پرستار را تبریگ گفت.

رای شبنم نعمت زاده صادر شد/ جزئیات حیرت‌آور از یک پرونده فساد مالی

وی ادامه داد: سالروز حماسه ۹دی و روز بصیرت را گرامی میدارم که مردم با حضور خودشان در صحنه فتنه سال ۸۸ را خاموش کردند و همیشه باعث اقتدار و صلابت نظام بوده است.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: درگذشت دو کولبر کردستانی را تسلیت میگویم امیدوارم اخرین حادثه ای باشد برای کسانی که برای بدست اوردن نان حلال سخت ترین و کم مزدترین را انتخاب میکنند. قاچاقچیان عمده بدانند اگر دیروز بارش برف زمستان جسم نحیف انها را اسیر کرد با اقتدار دستگاه قضا، اتش اجرای عدالت دامن قاچاقچیان عمده را خواهد گرفت و جسم و جان فربه انها را در بر خواهد گرفت و دست آنها را از بن و ریشه قطع می کند.

سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به این مطلب که مشکل قاچاق، کولبران و مرزنشینان نیستند گفت: مشکل نحوه تخصیص ارز و اقدامات قاچاقچیان است که تولید کشور را فلج کرده اند و دولت باید در جلوگیری و شناسایی قاچاق چیان کمک کند وبه همکار ان قضایی اعلام میکنم سیاست کیفری برای این افراد قاطع،بازدارنده و افزایش هزینه ارتکاب جرم باشد.

وی در ادامه گفت: آلودگی هوا، تعطیلی پنجشنبه‌ها و فراخوان ضداثر ضدانقلاب برای برگزاری تجمعات در ۵دی و خورشیدگرفتگی و امثال آن مانعی برای خدمت به مردم نیست و سیاست رسیدگی به مردم سیاست همیشگی دستگاه است و پنجشنبه این هفته به البرز سفر خواهیم کرد چرا که شاهد مشکلات زیادی را دارند و با مشاهده آن تلاش برای حل آنها خواهیم کرد. جمعه این هفته روسای دادگستری ها و اعضای شورای عالی قضایی در نشست تخصصی برای رسیدگی به پرونده های معوق جلسه ای برگزار خواهند کرد و به مردم در ماههای پایانی سال عیدی خواهند داد تا با یک عزم جهادی کارها در آخر سال انجام شود.

غلامحسین اسماعیلی همچنین از ابلاغ دستورالعمل تعیین وضعیت پرونده های معوق خبر داد و گفت: این دستورالعمل روز گذشته ابلاغ شد و راههای عملیاتی آن به بحث گذاشته خواهد شد.

وی ادامه داد: هزار ملاقات مردمی در ۹ماهه امسال انجام شده و مشکلات قضایی مردم مطرح شده است که دستورات لازم صادر شده تا پس از مطلع شدن در جهت حل مشکل اقدام شود و ۱۰۰درصد ملاقات ها افزایش یافته است.  یکی از گلایه های ما این است که واحدهای نطارتی درون سازمانی انگونه که شایسته است به وظیفه نظارتی خود عمل نمی‌کنند.

غلامحسین اسماعیلی ادامه داد: واحدهای حراستی سازمانها اولین نهادی هستند که باید با توجه به جایگاه نظارتی نسبت به پیشگیری و برخورد با فساد اقدام کنند. این در حالی است که بیشترین کشف جرم توسط نهادهای برون سازمانی رخ می دهد که این موضوع جای تأسف دارد. ما قبول داریم که اگر در سازمان خود با فساد روبرو شدیم باید با آن برخورد جدی کرده و فساد را از دل دستگاه باید بیرون کرد.

وی ادامه داد: با همین رویکرد در نتیجه اهتمام جدی برای بازرسی درون سازمانی در قوه و شناسایی اشکالات آن و پرداختن به خود را در دستور کار قرار داده ایم.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: روزانه خدمات زیادی در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور انجام می شود که ۲۷۸۱۸ مورد بازرسی از دفاتر اسناد رسمی شده که ۲۵درصد نسبت به سال قبل رشد کرده است.  در این بازرسی ها ۳۰۲ نفر از سردفتران و دفتریاران به انفصال موقت، ۳۳نفر سلب صلاحیت، ۵۱۷ نفر به جزای نقدی محکوم شده و ۷۰ پرونده دیگر درحال رسیدگی است و پیشنهاد سلب صلاحیت شده است.

غلامحسین اسماعیلی افزود: در استان تهران ۳۰ نفر از پرسنل اداره ثبت اسناد و املاک تهران در رابطه با مفاسد دستگیر شده اند.

وی درخصوص ادامه برگزاری دادگاههای مفاسد اقتصادی گفت: شاید برخی رویدادهای اخیر بر تلاش همکاران ما در این دادگاهها سایه افکند، بزودی بر تعداد شعب رسیدگی کننده افزوده می شود.

اسماعیلی درخصوص رای شبنم نعمت زاده و احمدرضا لشگری پور و موسسه دارویی رسا به جرم مشارکت در اخلال عمده و اخلال در نظام توزیع مایحتاج عمومی گفت: هرکدام از این افراد به تحمل ۲۰ سال حبس تعزیری و۷۴ ضربه شلاق و محرومیت دایم از خدمات دولتی محکوم شدند.

به گفته سخنگوی قوه قضائیه این در حالی است که دادگاه رد مال ۴۵ میلیارد ریال برای شبنم نعمت زاده در نظر گرفته است. این در حالی است که همچنین متضامنین به رد 36 میلیارد ریال در حق استراژن دارو، 177 میلیارد ریال در حق داروسازی اسوه، 175 میلیارد ریال در حق داروسازی جابراین حیان، 5 میلیارد ریال در حق ایران سرنگ، 26 میلیارد ریال در حق رامافارمین، 137 میلیارد ریال در حق زهراوی، 462 میلیارد و 726 میلیون ریال در حق شرکت داروسازی فارای، 37 میلیارد ریال در حق شرکت لابراتورهای ازک، 168 میلیارد ریال در حق شرکت دراوسازی پارس دارو، 56 میلیارد در حق کاسپین تامین، 27 میلیارد ریال در حق داروسازی ریحانه اصفهان، 22 میلیارد ریال در حق فارما شیمی محکوم شده اند.

به گفته اسماعیلی همچنین شرکت داروسازی رسا به عنوان شخص حقوقی به پرداخت 3 هزار و 700 میلیارد و 296 میلیون و 759 هزار و 198 ریال به عنوان جزای نقدی در حق صندوق دولت محکوم شده است.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درخصوص تشویق سوت زنان حوزه فساد گفت: اینکه راهکاری باز کنیم برای کسانی که دسترسی دارند و گزارش بدهند در سازمانها این امکان فراهم شده و به صورت تلفنی و دیجیتال و کتبی و مراجعه حضوری در سازمان بازرسی فراهم شده است.

وی ادامه داد: اتفاقا در این مدت جمع زیادی از شهروندان گزارش داده اند اما تا امروز تشویق مالی نکرده ایم ولی قطعا در موارد خاص افراد سوت زن مورد تشویق قرار می‌گیرند.

سخنگوی قوه قضائیه در مورد آلودگی هوا و خسارات جانی و مالی ان و کوتاهی سازمانهای مربوطه و ورود مدعی العموم به این موضوع گفت: این سطح از آلایندگی قابل قبول نیست و همه نهادهای متولی باید نسبت به برطرف کردن آن اقدام کنند.

وی افزود: این موضوع مشکل لاینحلی نیست و سازمانهای مرتبط مانند وزارت صنایع و محیط زیست باید به تکالیف خود عمل کنند که اگر عمل می کردنپ نباید این سطح آلایندگی را شاهد می بودیم.

اسماعیلی تصریح کرد: رسانه ها از نهادهای ذیربط مطالبه گری کنند که این سازمانها به مردم گزارش دهند که برای رفع مشکل آلودگی هوا چه کرده اند و بهترین داوران مردم هستند. البته سازمان بازرسی کل کشور پیش از این به این موضوع ورود کرده و گزارشاتی تحت عنوان هشدار و پیشنهاد به برخی از سازمانها و نهادها داده شد که البته کیفری و قضایی نشد است.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: البته دستور جدی به سازمان بازرسی کل کشور داده شد که این موضوع را بار دیگر بررسی کنند و مشخص شود که کدام دستگاهها قصور داشته اند و کدام یک به وظایف خود عمل کرده اند و حتما نتیجه این بررسی در قالب پرونده به دادسرا ارسال می شود.  این گزارش در حال نهایی شدن است و باید صبر کنیم گزارش سازمان بازرسی کل کشور از موضوع آلودگی هوا ارائه شود.

وی همچنین از بازداشت ۲۵ نفر از افراد مرتبط با شهرداری و شورای شهر در شهرستان پاکدشت خبر داد و گفت: متاسفیم کسانی که با رای مردم انتخاب شده و امکانات شهر را در اختیار دارند کارهای خلاف انجام داده اند.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: در مواردی شاهد فراوانی تخلقات در شهرداری و شوراها هستیم و هشدار میدهیم که بررسی عملکرد آنها جز اولویت‌های دستگاه قضا خواهد بود.

اسماعیلی افزود: تا امروز و امسال فقط جای گلایه دارد که ۲۰ شهردار، ۵۰ عضو شورای شهر، ۱۰۰ کارمند شهرداری در تعدادی از استانها و شهرها تحت تعقیب و بازداشت شده اند. در شهر پاکدشت ۲۰ نفر در اراک ۱۸ نفر در گچساران ۲۰ نفر در چهار باغ ۱۵ نفر و در بوشهر ۸ نفر بازداشت شده اند. ۴۰۰ مورد از پیمانکاران در پاکدشت از مسؤولان شهری این شهر اعلام شکایت داشته اند.

اسماعیلی در خصوص سرنوشت رسیدگی به پرونده برادر معاون اول رئیس جمهور (جهانگیری) نیز گفت: این پرونده به دادگاه رفته و جلساتی برگزار شده قرار شد بررسی هایی برای رفع نواقص انجام شود.

وی درخصوص بررسی عوارض ناشی از سیلاب و برخورد با مقصران این حوادث گفت: تمام مقصران در ادوار مختلف شناسایی شدند و حتی اگر اکنون در مقام مدیریت نباشند مورد بازخواست قرار خواهند گرفت.

اسماعیلی گفت: در اهواز نیز تعدادی از مدیران احضار شده و به سازمان بازرسی کل کشور دستور نظارت برعملکرد ها داده شده است.

وی همچنین درخصوص تخلف در سازمان استاندارد و واردات خودرو و پولشویی نیز گفت: هرکجا که گزارشی از فساد به ما برسد و مطلع شویم حتما ورود میکنیم و آن را مورد بررسی قرار می دهیم.

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: در برخی موارد نتیجه بازرسی ها ممکن است جنبه کیفری نداشته باشد اما جایی که وصف مجرمانه داشته باشد دادستانی ورود میکند.

اسماعیلی در مورد پرونده حوادث اخیر و نتیجه بررسی‌ها گفت: رسیدگی دادسرایی درخصوص اکثر بازداشت شده‌ها انجام شده و قریب به اتفاق ازاد شده و رفع اتهام شده‌اند. دادسراها کیفرخواست‌هایی صادر کرده‌اند و دادگاههای دیگری بزودی برگزار می‌شود و نتیجه دادرسی در مورد عناصر اصلی و مرتبط با خارج را اطلاع رسانی میکنیم.

سخنگوی قوه قضائیه درخصوص بازداشت یکی از قضات دادسرای تهران در ارتباط با پرونده طبری و اینکه گفته می شود این فرد رشوه می گرفته است گفت: این موضوع را تایید میکنیم.

وی افزود: ۳ قاضی در این ارتباط بازداشت شده اند و افراد دیگری هم بازداشت شده اند و پرونده نیز مراحل پایانی را در دادسرا طی می کند و دادسرا تصمیم نهایی را بزودی می گیرد و با هر عنوان اتهامی پرونده به دادگاه می رود.

سخنگوی قوه قضائیه در مورد شفافیت د‌ر اعلام تعداد کشته شدگان حوادث آبان گفت: متأسفانه شاهد دروغ‌پردازی رسانه های خارجی هستیم و اینها متخصص جعل خبر هستند. اینکه برخی می‌گویند قوه قضائیه باید تعداد کشته شدگان را اعلام کند اشتباه است در این حوزه مسؤولیت با شورای امنیت کشور است. قرار شده است تفکیکی بین کشته‌شدگان مردمی و اغتشاشگران انجام شود. سلاحهای زیادی کشف شده و افراد زیادی مجروح شدند اما شورای امنیت مسؤول مسایل سیاست بنزینی است و ما اطلاعات لازم را در اختیارشان قرار داده‌ایم.

سخنگوی قوه قضائیه در مورد اخبار منتشر شده از ضرب و شتم نرگس محمدی در زندان گفت: اداره کل روابط عمومی زندان‌ها این موضوع را تکذیب کرد و من هم بررسی‌هایی کردم و به جز گزارش سازمان زندانها با تعدادی از عوامل زندان و غیر زندان که حضور داشتند پرس وجو کردم. همه ماموران در بند نسوان زندان زنجان زن هستند و ماموران اطلاعات در زندان حضور داشتند. تکذیب این مطلب بدون اطلاع نبوده و اتفاقا آنهایی که در زندان حضور نداشته‌اند باید ادعاهای بدون دلیل خود را توضیح دهند.

وی درخصوص اینکه چرا متهم به زنجان فرستاده شده است هم گفت: قانون مشخص کرده است افراد در محل اقامت خود و خانواده تحمل کیفر کنند. زندان مقرراتی دارد و باید این مقررات از سوی زندانیان محترم شمرده شود پذیرفته نیست کسی در زندان مقررات زندان را نقض کند.

اسماعیلی همچنین در مورد تغییرات مدیریتی و انتصاب باقری کنی و اینکه برخی این تغییر را زمزمه هایی از تغییرات در مدیران ارشد دستگاه قضایی پیش بینی کرده اند گفت: فردا مراسم تقدیر از آقای لاریجانی برگزار می شود. ما شاهد ارتقای رده سازمانی بوده ایم و حوزه بین الملل به معاونت تبدیل شده است.

وی ادامه داد: شایعات منتشره در مورد سایر تغییرات در حوزه مدیران ارشد قطعا تکدیب می شود ولی در حوزه معاونتها ممکن است تغییراتی رخ بدهد.

اسماعیلی همچنین در مورد ابربدهکاران بانکی نیز گفت: حساب همه بانکها دست ما نیست و دقیقا از تعداد آب بدهکاران و بدهی آنها با خبر نیستیم. هرکجا از بانکها اعلام کردند که بدهکاری وجود دارد به کمکشان آمده ایم.

وی ادامه داد: ارقام زیادی از بدهی ها تسویه شده البته مجموعه آنها را در اختیار نداریم و پرونده به پرونده بررسی میکنیم.

سخنگوی قوه قضائیه در مورد سرانجام رسیدگی به پرونده سیف گفت: برخلاف برخی خبرها دادرسی متوقف نشده است. اما چون زوایای دیگری نیز در این پرونده مطرح شده پرونده به دادسرا اعاده شده و موضوعات دیگر این پرونده رسیدگی خواهد شد و مجموع تخلفات ارزی به دادگاه فرستاده می شود.

سخنگوی قوه قضائیه همچنین در مورد پرونده خودرویی و بازداشت کارگردان مستند اختاپوس افزود: بررسی ها می گوید بازداشتی رخ نداده و موضوع فیلم به دلیل داشتن شاکی خصوصی و کلیبهایی که پخش شده و نشر اکاذیب رخ داد بوده، دستور رسیدگی داده شد البته دستور جلب و بازداشت صادر نشده است.

وی ادامه داد: همه باید به قانون احترام بگذاریم اگر از مافیا و فساد کسی اطلاعی دارد باید مستندات خود را به ما اطلاع دهد، زمانی میگفتند گوش شنوایی نیست ولی الان که هست و افراد باید موضوعات را به ما اطلاع بدهند به جای آنکه بخواهند کار رسانه ای انجام دهند.

اسماعیلی در بخش دیگری از نشست خبری خود در مورد پرونده مبتلایان به ایدز در روستای لردگان گفت: سازمان پزشکی قانونی به این موضوع ورود کرده و نمونه‌گیری‌هایی انجام شده و موارد مثبت و منفی بدست آمده است. در این پرونده یکی دو آزمایش تخصصی و تکمیلی نیاز است که انجام شود که تجهیزات آن را پزشکی قانونی ندارد و قرار شده با کمک وزارت بهداشت این ازمایشات انجام شود.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: در حال حاضر منتظر ارسال نتایج آن آزمایشهای تکمیلی هستیم و بعد از آن اقدامات قضایی لازم انجام می شود.

اسماعیلی همچنین در پاسخ به سوالی درخصوص سرانجام رسیدگی به پرونده سکه ثامن گفت: این پرونده به دادگاه رفته و تعیین وقت شده است. در تاریخ ۱۸ دیماه اولین جلسه رسیدگی در شعبه ۱۰۶۴ برگزار می شود و اینکه روند رسیدگی طولانی شده چاره ای نبوده چون ۳۲۵۰ شاکی در این پرونده وجود دارد.

سخنگوی قوه قضائیه همچنین در پاسخ به سوالی درخصوص تامین وثیقه از سوی خانواده بازداشت شدگان حوادث اخیر گفت: برای تامین وثیقه به توان افراد توجه نمی شود بلکه میزان جرم و شخصیت فرد را مورد بررسی قرار می دهند.در خصوص بازداشت شدگان این حوادث تأکید شده که سریعتر رسیدگی شود به خصوص در مورد نوجوانان، ۲ تا ۳ نفر در کانون های اصلاح و تربیت بودند و بقیه آزاد شده اند و قرار بود این تعداد هم آزاد شوند.

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص بازداشت خانواده پویا بختیاری نیز گفت: ما کاری به خانواده افراد نداریم اما در مواقعی که جریان ضدانقلاب به برخی افراد وصل شده و آنها را تشویق به اقدامات مجرمانه می‌کند و این افراد امنیت کشور را به خطر می اندازند چاره‌ای نیست که ورود کنیم.

وی افزود: در این خصوص اعضای شورای تامین به اتفاق نظر دادند که اقدام انجام شده علیه امنیت کشور است و قوه به نظرشان احترام گذاشت، البته خرسندیم تلاشهای ضدانقلاب در مردم بی‌اثر بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
1
42
مقررات ... فقط برای افراد بی پناهی چون نرگس محمدی است و ...چون سعید مرتضوی که ... از این مقررات معافند!!!...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
0
32
سخنگوی قوه قضائیه در خصوص بازداشت خانواده پویا بختیاری نیز گفت: ما کاری به خانواده افراد نداریم اما در مواقعی که جریان ضدانقلاب به برخی افراد وصل شده و آنها را تشویق به اقدامات مجرمانه می‌کند و این افراد امنیت کشور را به خطر می اندازند چاره‌ای نیست که ورود کنیم.....................................ولی در اختلاس خاوری...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
0
29
اینهمه از فتنه میگوید و سال 88 فتنه بود بعد 9 دی فتنه را از بین بردید پس سال 96 چه بود ابان 98 چی شد ...و اسم هم روی مردم نگذارید عدم مدیریت و بی تدبیری خودتان را به نام فتنه به مردم قالب نکنید. تا نا کارآمدی باشد اعتراض هست
کامبیز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
0
23
اعلام تعداد کشته‌شدگان حوادث آبان با شورای امنیت کشور است.

شورای امنیت کشور بگوید اجازه دست ما نیست .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
0
11
20تا عفو بهش میخوره
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین