کد خبر: ۶۲۹۵۳۵
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۵

پیش‌بینی جالب جامعه اطلاعاتی آمریکا از جهان ۲۰۲۰

کارشناسان اطلاعات آمریکا ۱۶ سال پیش تعدادی پیش‌بینی دقیق انجام دادند؛ گرچه نتوانستند پیروزی انتخاباتی شوک‌آور دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۶ را حدس بزنند. پیش‌بینی آن‌ها درباره تاسیس کشور فلسطین و افول روسیه هم درست از آب درنیامد.
آفتاب‌‌نیوز :

به نوشته روزنامه دیلی میل،‌ در سال ۲۰۰۴ هنگامی که جورج بوش برای دومین دور ریاست جمهوری خود انتخاب شد و هنگامی که مارک زاکربرگ پدیده رسانه‌های اجتماعی معروف به فیس‌بوک را راه‌اندازی کرد، تحلیلگران اطلاعاتی آمریکا با صدها متخصص از سراسر جهان همکاری کردند تا برای پیش‌بینی اینکه جهان در سال ۲۰۲۰ به چه شکلی خواهد شد، تلاش کنند.

پیش‌بینی جالب جامعه اطلاعاتی آمریکا از جهان ۲۰۲۰

این گزارش ۱۱۹ صفحه‌ای تحت عنوان "بازنمایی آینده جهان" که تقریبا ۱۶ سال پیش به دست شورای اطلاعات ملی آمریکا منتشر شد، مطالبی تا حدودی جالب در بر دارد. ده‌ها محقق به رهبری ماتئو برووس که آن زمان مقام ارشد شورای اطلاعات ملی آمریکا بود، این نظریه را تصور کردند که جهان در یک نقطه عطف چشمگیر قرار دارد، گرچه آن‌ها کاملاً مطمئن نبودند که ایالات متحده چه نقشی در آن ایفا خواهد کرد.

در این سند که برای اولین بار از سوی پایگاه آتلانتیک گزارش شد، آمده است "از زمان تشکیل سیستم ائتلاف غربی در ۱۹۴۹، شکل و ماهیت تنظیم‌های بین‌المللی هرگز در چنین وضعیتی قرار نداشته است."

همانطور که با پیش‌بینی‌های کارشناسانه انتظار می‌رفت، مقام‌ها در برخی موارد درباره انتظاراتشان برای عصر کنونی ما بسیار اشتباه حدس زدند، گرچه تعدادی پیش‌بینی دقیق هم انجام شده است. گرچه آن‌ها نتوانستند پیروزی انتخاباتی شوک‌آور دونالد ترامپ را در سال ۲۰۱۶ پیش‌بینی کنند، اما آن‌ها پدیده‌های ترامپیسم یا جنبش "اول آمریکا" را پیش‌بینی کردند.

با اینکه آن‌ها جنگ تجاری دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا با چین را پیش‌بینی نکردند اما درباره پیشگویی "ظهور ناسیونالیسم در چین" که موجب تکه تکه شدن روابط با ایالات متحده می‌شود، درست عمل کردند. نکته حیرت‌انگیز این است که این گزارش پیش از آن منتشر شد که کره‌شمالی تولید اولین سلاح هسته‌ای خودش را آغاز کند اما آن‌ها پیش‌بینی کردند که پیونگ‌یانگ این‌ تسلیحات را توسعه دهد. برخی پیش‌بینی‌های رادیکال هم به حقیقت نپیوستند، از جمله درگیری پیش‌بینی شده بین ایالات متحده و چین بر سر وضعیت سیاسی تایوان.

در یک بخش از این گزارش، دبیرکل خیالی سازمان ملل متحد در دفتر خاطرات خود به تاریخ سپتامبر ۲۰۲۰ نوشت که "بسیاری از آمریکایی‌ها از ایفای نقش پلیس جهان خسته شده‌اند." در ادامه این سند آمده است که طبقه متوسط آمریکا هم از فشار مسئولیت تأمین متحدان خسته شده‌اند و پیش‌بینی می‌کنند که یک زن تا سال ۲۰۱۶ فرمانده کل قوا باشد که چنین اتفاقی می‌توانست درباره هیلاری کلینتون صادق باشد، البته اگر مساله کالج انتخاباتی پیش نمی‌آمد.

علاوه بر این، این محققان همچنین نوشتند که این رهبر زن در تلاش است تا مقر سازمان ملل را در نیویورک مستقر کند زیرا گروه‌های "اول آمریکا" وجود دارند که خواستار انحلال سازمان ملل هستند. با این وجود، آنچه نویسندگان پیش‌بینی نکردند این است که شخص رئیس جمهوری حامی سرسخت "اول آمریکا" باشد.

این محققان نوشتند که یک تمایل به تغییر "اتحادها و روابط با اروپا و آسیا" به طرز چشمگیری دیده می‌شود، زیرا متحدان اروپایی، اتحادیه اروپا را بر ناتو ترجیح می‌دهند و متحدان آسیایی با ظهور چین و هند خودشان را تنظیم می‌کنند. آن‌ها همچنین این تئوری را مطرح کردند که تا سال ۲۰۲۰ آمریکا وادار می‌شود "هزینه قابل قبول" برای حفظ ائتلاف‌ها با اروپا، آسیا و خاورمیانه را محاسبه کند، چون آن‌ها دیگر با یک تهدید مشترک، آن طور که در دوران جنگ سرد پیش آمد، متحد نمی‌شوند.

کارشناسان همچنین پیش‌بینی کردند که گرچه ایالات متحده هنوز هم ابرقدرت برتر در سال ۲۰۲۰ خواهد بود، اما این کشور در سایه سایر قدرت‌های نوظهور شاهد کاهش نفوذ جهانی خود خواهد بود. یکی از چشمگیرترین نگرانی‌ها و پیش‌بینی درباره جنبش "دوباره آمریکا را با عظمت کنیم" می‌تواند از مهمترین یافته‌های این گزارش باشد.

این محققان همچنین در پیش‌بینی ۲۰۲۰ به تشدید تنش‌ها میان چین و ایالات متحده هم اشاره کردند. آن‌ها همچنین گفتند که ژاپن مجبور خواهد شد بین "تعادل" در برابر یا "پیروی" از چین" یکی را انتخاب کند و توکیو تاکنون مورد اول را انتخاب کرده است.

این گزارش، به عنوان مثال هیچ پیش‌بینی‌ای درباره ظهور داعش نمی‌کند، اما آن‌ها شرایطی را که منجر به آغاز این خلافت تروریستی می‌شود، پیش‌بینی می‌کنند. این تحلیلگران پیش‌بینی کردند که القاعده توسط گروه‌های غیر متمرکزتری که از اینترنت استفاده می‌کنند تا به جوانان مسلمان دست یابند، سرکوب خواهد شد.

از دیگر پیش‌بینی‌هایی که محقق نشدند، می‌توان به تاسیس کشور فلسطین و افول روسیه اشاره کرد. این کارشناسان معتقدند که چالش‌های جمعیتی و بهداشت عمومی روسیه "محدودیتی را برای روسیه به عنوان یک بازیگر مهم جهانی" ایجاد می‌کند؛ چالش‌های سیستماتیک آن برای قدرت‌های غربی پیش‌بینی نشد. آن‌ها همچنین نتوانستند دخالت روسیه در انتخابات ایالات متحده و حمله ولادیمیر پوتین به اوکراین را پیش‌بینی کنند. این کارشناسان افزودند: "تاکید مجدد مسکو روی کنترل کشورهای سابق شوروی غیرممکن به نظر می‌رسد."

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین