کد خبر: ۶۲۹۶۵۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۲
انحصار، عامل اصلی ویرانی محیط زیست است

کلانتری: مرگ و میر کودکان زیر یک سال بر اثر آلودگی هوا در ایران ۶ برابر ترکیه است

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست انحصار را عامل اصلی عقب ماندگی در توسعه و ویرانی محیط زیست دانست و گفت: هم‌اکنون ۷۳ درصد اتوبوس‌ها، ۶۰ درصد کامیون‌ها، ۸۷ درصد مینی‌بوس‌ها و ۸۱ درصد موتورسیکلت‌های کشور اسقاطی هستند و هر موتورسیکلت به اندازه هشت خودرو سمند آلودگی تولید می‌کند و با این شرایط چه انتظاری برای داشتن هوای پاک داریم؟
آفتاب‌‌نیوز :

عیسی کلانتری در نشست مشترک اعضای کمیسیون مسئولیت‌های اجتماعی و جمعی از صنعتگران در مرکز آموزش و پژوهش اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی افزود: ۸۳ درصد آلایندگی کشور دستاورد صنعت خودرویی است که بیش از ۶۱ درصد ذرات آلاینده کمتر از ۲.۵میکرون را که به‌طور مستقیم وارد سلول‌های خونی انسان می‌شود را شامل می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه امسال به دلیل آلودگی هوا مجبور شدیم مدارس را ۱۲ روز در شهر تهران تعطیل کنیم، تاکیدکرد: میزان مرگ و میر کودکان زیر یک سال بر اثر آلودگی هوا در ایران ۶برابر کشور ترکیه است و متاسفانه آنچه خریدار ندارد نگاه بلندمدت در خصوص حفظ منابع و توسعه پایدار است.

مرگ و میر کودکان زیر یک سال بر اثر آلودگی هوا در ایران ۶ برابر ترکیه است

معاون رئیس جمهوری تولید داخلی را مشروط به داشتن ارزش افزوده و نابود نکردن منابع حیاتی دانست و اظهارکرد: هم‌اکنون ۷۳ درصد اتوبوس‌ها، ۶۰ درصد کامیون‌ها، ۸۷ درصد مینی‌بوس‌ها و ۸۱ درصد موتورسیکلت‌های کشور اسقاطی هستند و هر موتورسیکلت به اندازه هشت خودرو سمند آلودگی تولید می‌کند و با این شرایط چه انتظاری برای داشتن هوای پاک داریم؟

کلانتری با تأکید بر ضرورت برخورداری از نگاه بلندمدت در توسعه پایدار گفت: هیچ یک از بخش‌های قانونگذاری، نظارتی، سرمایه‌گذاری و علمی، چشم انداز محیط زیستی را در بلند مدت ندارند و با این نگاه می‌توان گفت تنها کشوری هستیم که حفظ حقوق نسل‌های بعد برایمان مهم نیست و خودخواهانه برای نابودی محیط زیست قدم بر می‌داریم.

وی با اشاره به اینکه سهم بودجه سازمان حفاظت محیط زیست در کشور تنها دو هزارم بودجه کل است، گفت: این درحالیست که فرهنگ حفاظت محیط زیست پس از گذشت ۱۰۰ سال هنوز در کشور نهادینه نشده است و این سازمان برای پایش‌گری نیازمند همراهی مشاوران، دانشگاهیان، تشکل ها، صنعتگران و... است تا با تحقق شعار ۸۰ میلیون محیط بان بتواند از محیط زیست آسیب دیده و شکننده‌مان حفاظت کند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به وضعیت فرسایش خاک درکشور اشاره و اظهارکرد: ۴۰ سال زمان لازم است تا یک میلیمتر خاک تولید شود این درحالیست که ما سالانه ۰.۷ میلیمتر خاک را بر اثر فرسایش از دست می‌دهیم.

کلانتری درخصوص گرمایش زمین و هدررفت منابع انرژی گفت: اگر به جای هزینه کرد ۱۰۰ میلیارد دلار در منطقه عسلویه تنها ۲ میلیارد دلار بیشتر سرمایه گذاری می‌شد امروز عسلویه پاک‌ترین منطقه کشور بود.

معاون رئیس جمهوری با ابراز تاسف از رکورد کشور در هدر رفت منابع آبی گفت: ۸۰ میلیارد مترمکعب آب در صنعت کشاورزی مصرف می‌شود تا ۳۰ میلیارد دلار محصول کشاورزی تولید شود و برای تولید یک تن گوشت قرمز ۱۵ هزار متر مکعب آب مصرف می‌شود و این موضوع صرفه اقتصادی محصولات را از نگاه حفظ محیط زیست زیر سوال می‌برد.

وی با اشاره به اینکه مشکلات زیست محیطی بخش صنعت را پیگیری خواهیم کرد، گفت: توسعه پایدار باید محور تمام برنامه‌ریزی‌ها و سرمایه گذاری‌ها باشد و ایفای نقش اعضای اتاق بازرگانی و کمیسیون مسئولیت اجتماعی به عنوان یک گروه اجتماعی، تشکل صنعتی و سرمایه‌گذار می‌تواند در پایداری سرزمین و حفظ محیط زیست برای فرزندانمان چاره ساز باشد.

معاون رئیس جمهوری افزود: به مجلس پیشنهاد داده‌ایم تا ۳۵درصد از "یک درصد عوارض آلایندگی" صنایع به صندوق ملی محیط زیست تعلق گیرد و برای رفع آلایندگی در اختیار واحدهای آلاینده قرارگیرد که این موضوع درصورت تصویب در مجلس و مبدل شدن به قانون می تواند جهشی بزرگ برای بهبود وضعیت محیط زیست به شمار آید.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی محیط زیست کمیسیون تازه تأسیس مسئولیت های اجتماعی دراتاق بازرگانی در همه زمینه‌ها که در پیوند با مسائل اجتماعی است و از جمله حفاظت محیط زیست نقش تسهیل‌گری دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۳
0
2
الودگی هوا برای تراکم فروشان منبع درامد بود .
پول حرام به بیت المال برگردد.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین