کد خبر: ۶۲۹۶۹۹
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۸ - ۰۵:۰۲

فوت ۴ لرستانی براثر گاز منوکسید کربن

مدیرکل پزشکی قانونی لرستان گفت: بیشترین تلفات مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن در سال ۹۷ مربوط به ماه‌های دی و بهمن است.
آفتاب‌‌نیوز :

حمیدرضا نظیفی امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سال گذشته تعداد مرگ و میر ناشی از مسمومیت با گاز مونوکسید کربن ۲۰ نفر بوده است.

وی ادامه داد: هشت ماهه سال جاری در لرستان ۴ نفر (۱ نفر زن و ۳ نفر مرد) بر اثر مسمومیت با گاز منوکسیدکربن جان خود را از دست دادند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشدی نداشته است.

نظیفی گفت: عمده مرگ و میرهای ناشی از مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در شش ماهه دوم سال همزمان با سرد شدن هوا اتفاق می‌افتد به طوریکه در سال ۱۳۹۷ از ۲۰ فوتی، ۹ نفر مربوط به دی ماه و ۵ نفر مربوط به بهمن ماه بوده است.

وی با بیان اینکه گاز مونوکسید کربن گازی بدون رنگ و بوست و عمده‌ترین منبع تولید این گاز سوختن ناقص نفت و گاز است، بیان کرد: اصولاً در اثر احتراق هر نوع ماده سوختنی خصوصاً در محیط‌های در بسته و فاقد اکسیژن ممکن است تولید شود.

عضو شورای قضایی لرستان با اشاره به اینکه استفاده از آبگرمکن یا بخاری‌ دارای نقص فنی و فاقد دودکش یا دارای دودکش بدون عملکرد مناسب در منزل بیشترین موارد ابتلا به مسمومیت را تشکیل می‌دهند، تصریح کرد: از آن جا که تمایل این گاز برای ترکیب با هموگلوبین خون انسان ۲۵۰ برابر بیش از اکسیژن است با بالا رفتن درصد آن در هوای اتاق، به سرعت باعث ایجاد مسمومیت خواهد شد و اکسیژن رسانی به بافت‌های مختلف بدن از جمله مغز و قلب را دچار اختلال می‌کند همچنین به علت بی‌رنگ و بی‌بو بودن این گاز، ممکن است وجود آن در محیط تا زمان ایجاد علایم مسمومیت شدید مورد توجه واقع نشود.

مدیرکل پزشکی قانونی لرستان گفت: علایم مسمومیت حاد با این گاز شامل سردرد، سرگیجه، تهوع و استفراغ و احتمالاً درد شکمی و سپس حالت بیهوشی، تشنج و اغماست و در بیماران مبتلا به ناراحتی‌های قلبی ممکن است تشدید بیماری یک علامت هشدار دهنده باشد.

نظیفی بیان کرد: از سایر علایم مسمومیت می‌توان به سفتی عضلات، افزایش تعداد تنفس، کاهش فشار خون و گاه تنگی مردمک‌ها اشاره کرد که باید توجه داشت چنانچه فردی در اثر ابتلا به مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن جان خود را از دست ندهد ممکن است دچار نواقص عصبی و روانی پیشرفته نظیر فلج عضوی یا اختلال قوای مغز ‌شود و در مواردی مسمومیت شدید با این گاز می‌تواند کشنده باشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین