کد خبر: ۶۲۹۷۱۸
تعداد نظرات: ۱۵ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۶

سناتور آمریکایی: ترور سردار سلیمانی آغاز یک جنگ بالقوه است

نماینده مجلس سنای آمریکا از توجیه ارائه‌شده توسط پنتاگون برای ترور فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انتقاد کرد. نامزد بالقوه حزب دموکرات نیز در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ به شدت از دونالد ترامپ بابت صدور دستور ترور سردار سلیمانی انتقاد کرد.
آفتاب‌‌نیوز :

«کریس مورفی»، نماینده مجلس سنای آمریکا به شدت توجیه ارائه شده توسط پنتاگون برای ترور سردار حاج «قاسم سلیمانی»، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به باد انتقاد گرفت.

مورفی در توئیتر نوشت: «سلیمانی دشمن ایالات متحده بود، در این شکی نیست. سوال اینجا است آیا آمریکا بدون مجوز کنگره دومین فرد قدرتمند در ایران را ترور و به صورت دانسته یک جنگ منطقه‌ای بالقوه را آغاز کرده است؟»

سناتور آمریکایی: ترور دومین فرد قدرتمند ایران، آغاز یک جنگ بالقوه است/ آمریکایی های بیشتری کشته خواهند شد

واکنش جو بایدن

جو بایدن، رقیب انتخاباتی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در انتخابات این کشور در واکنش به شهادت سردار سلیمانی در بیانیه‌ای با مطرح کردن ادعاهایی علیه فعالیت‌های سردار سلیمانی نوشت: هیچ کدام از این اقدامات این واقعیت که این اقدام، اقدام تنش‌زای بزرگی بوده است را خنثی نمی‌کند. بیانیه دولت[آمریکا] مطرح می‌کند که هدف آن جلوگیری از حملات آینده از سوی ایران است، اما این اقدام به احتمال زیاد تاثیر معکوس خواهد داشت.

بایدن همچنین از سیاست دونالد ترامپ برای انجام دادن این اقدام تروریستی انتقاد کرده و گفت: رئیس جمهور ترامپ یک دینامیت را به یک قوطی کبریت انداخت.

او در ادامه مطرح کرد: من اطلاعاتی از این موضوع در دست ندارم و بسیاری از آن نامعلوم است اما ایران حتما واکنش نشان خواهد داد. ما ممکن است در آستانه یک درگیری بزرگ در خاورمیانه باشیم.

اد مارکی: نمی‌توانیم و نباید با ایران درگیر شویم

«اد مارکی»، سناتور دموکرات آمریکایی نیز به خبر شهادت سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ابومهدی المهندس معاون الحشد الشعبی در حمله آمریکایی‌ها به نزدیکی فرودگاه بغداد واکنش نشان داد و گفت: «این اقدام ترامپ عامدانه بوده و خطر جنگی خطرناک با ایران را افزایش می‌دهد. رئیس‌جمهور آمریکا جان بسیاری از افراد را در منطقه، از نظامیان آمریکایی گرفته تا غیرنظامیان را در معرض خطر قرار داد.»

این سناتور ایالت ماساچوست در ادامه افزود: «کنگره تنها نهادی است که می‌تواند اقدام نظامی را تایید کند. ما نمی‌توانیم و نباید با ایران درگیر شویم.»

سندرز: آمریکا را به جنگ بی‌پایان دیگری نزدیک‌تر می‌کند

برنی سندرز سناتور دمکرات آمریکا روز جمعه در واکنش به شهادت سردار قاسم سلیمانی در حمله نیرو‌های ارتش این کشور، آن را اقدام خطرناک تشدید کننده اوضاع دانست که ایالات متحده را به جنگ فاجعه بار دیگری در خاورمیانه نزدیک‌تر می‌کند.

این نامزد دمکرات انتخابات ریاست جمهوری آتی آمریکا در پیام توئیتری که حدود یک ساعت پیش منتشر شد، افزود: این جنگ (احتمالی) به بهای جان شمار زیادی از شهروندان آمریکا و هزینه شدن هزاران میلیارد دلار دیگر منجر خواهد شد.

وی افزود: ترامپ (رئیس جمهوری آمریکا) قول داده بود که به جنگ های بی پایان (عراق، افغانستان) پایان دهد، اما این اقدام ما را در مسیر جنگ بی پایان دیگری قرار می دهد. هنگامی که در سال ۲۰۰۲ با حمله به عراق مخالفت کردم، به علت نگرانی از بی ثباتی گسترده تر در منطقه خاورمیانه بود که متاسفانه به واقعیت پیوست.

به نوشته این سناتور دمکرات؛ ایالات متحده حدود ۴۵۰۰ نظامی شجاع را در این جنگ (عراق) از دست داد و ده ها هزار تن دیگر زخمی شدند و ما هزاران میلیارد دلار برای این جنگ هزینه پرداخت کرده ایم.

***

وزارت دفاع آمریکا در بیانیه‌ای که پس از شهادت سردار سلیمانی صادر شده مدعی شده که هدف از این حمله، «جلوگیری از حملات بیشتر ایران» بوده است. مورفی از این توجیه انتقاد کرده است.

وی در یک پیام توئیتری دیگر نوشت: «توجیه ارائه‌شده برای این ترور، "جلوگیری از حملات آتی ایرانی‌ها" بوده است. یک دلیل که ما عموماً مقام‌های سیاسی خارجی را ترور نمی‌کنیم این باور است که چنین اقدامی باعث کشته شدن آمریکایی‌های بیشتری می‌شود نه آمریکایی‌های کمتر. این مسئله باید امشب باعث نگرانی واقعی، مبرم و عمیق ما باشد.»

تلویزیون رسمی عراق بامداد جمعه از شهادت سرلشکر حاج «قاسم سلیمانی»، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و «ابومهدی المهندس»، معاون الحشدالشعبی در حمله آمریکا به نزدیکی فرودگاه بغداد خبر داد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با صدور اطلاعیه‌ای اخبار مربوط به شهادت سردار سرلشکر قاسم سلیمانی را تایید کرد.

سپاه پاسداران در اطلاعیه خود آورده است: «سردار سرافراز اسلام حاج قاسم سلیمانی پس از عمری مجاهدت بامداد امروز در حمله بالگردهای آمریکایی به شهادت رسید.»

خبرگزاری رویترز هم به نقل از «احمد الاسدی»، یک سخنگوی نیروهای بسیج مردمی عراقی این خبر را تأیید کرده است.

الحمد الاسدی گفت: «دشمن آمریکایی و اسرائیلی مسئول قتل دو مجاهد، ابو مهدی المهندس و قاسم سلیمانی هستند.»

ساعاتی قبل، رسانه‌های عراقی از اصابت دست‌کم سه راکت به محوطه اطراف فرودگاه بین‌المللی بغداد خبر دادند. اندکی بعدتر مشخص شد که هدف حمله خودرو حامل اعضای الحشد الشعبی بوده است.

سازمان الحشد الشعبی ساعاتی بعدتر اعلام کرد مسئول تشریفات و روابط عمومی این سازمان در این حمله به شهادت رسیده است.

مقام‌های آمریکایی در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز گفته‌اند که این حمله را برای هدف قرار دادن دو فرد مرتبط با ایران انجام داده‌اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۵
سید علیرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۳
23
30
آمریکایی ها بدانند خاورمیانه و همچنین تا شعاع 1500کیلومتری برای آن ها جای امنی نمی ماند انشالله با اجازه رهبری سلاح هایمان را به دست گرفته و به جنگ تن به تن با آمریکایی ها میرویم و 1000برابر خطر ناک تر ... با آن ها رفتار خواهیم کرد.
سیاوش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۳
17
26
ترامپ ترسوی بزدل اگه جرات داشت رو در رو میجنگید نه اینکه سردارمون رو با پهپاد بزنه. این ضعف و بدبختی امریکا رو داره نشون میده.
حسینی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۳
13
30
جانم فدای حاج قاسم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۳
26
24
وای اگر خامنه ای حکم جهادم دهد . امریکا را از روی زمین محو خواهیم کرد
امید
|
Netherlands
|
۱۹:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۳
9
19
ترامپ ....... اگه مردش بودین رو در رو جنگ میکردین نه از پشت خنجر بزنی ولی ایرانی جماعت تو رو رو در رو میکش چشات موقع مرگت دیدنی لعنتی
علیرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۳
8
14
ایران آمریکا رو له می‌کنه آمریکا هنوز اون روی ایرانو ندیده الان آمریکاییا از ترس خودشونو .... که چه اشتباهی کردن
محمد مهدی
|
United States of America
|
۲۳:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۳
2
12
روحت شاد سردار
بزرگ انشالله به زودی انتقام خونت رو میگیریم همونطور که خودت بعد از شهادت شهید حججی قول دادی وانتقام سختی گرفتی ماهم انتقام سختی میگیریم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۳
2
10
ای ترامپ خبیث بزدل گور خودتو کندی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
0
2
آمریکا رو محو می کنیم اینبار هیچ کس نمی تونه جلوی خشممون رو بگیره
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
0
1
آمریکا هیچ .... نمیتواند ....من 13 ساله از تهران دل جراتم از ترامپ بیشتره
ابو مظاهر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
0
0
سلام بر مالک اشتر ثانی شهادتت مبارک ...........باید تدبیر کرد تا بتوانیم از فرصتهابه نحو احسن استفاده کرد جانشین ی برای سردار انتخابنموده مهرهای بهم خورده را بسر جایش برگردانیم وبا اشراف کامل به جلو حرکت کنیم انشالله.....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
0
0
خاک بسرت ترامپ جنایتکار وکثیف انتقامت باید بگیری
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
0
1
با شهادت حاجی همین بس که با کشوری که زمانی جنگ داشتیم ازصبح شهیدمان رو به دوش دارند مرگ بر آمریکا
ناشناس
|
United States of America
|
۲۳:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
1
1
از رهبر عزیزم میخوام نزاره خون سردار سلیمانی به عقب بیفته
امیرحسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۵
0
1
سردار ما همیشه زنده است ..
من با تمام وجودم برای انتقام لحظه شماری میکنم
انتقامی قریب و سهمگین
باید گذاشت و گذشت..
خداحافظ دنیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــا
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین