کد خبر: ۶۲۹۷۸۹
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۶

چطور خطر انتشار ویروس تبخال را کاهش دهیم؟

تبخال یا زخم سردی که در اثر ویروس هرپس سیمپلکس ایجاد می‌شود، می‌تواند در قسمت‌های مختلف بدن خود را نشان دهد.
آفتاب‌‌نیوز :

دو نوع ویروس هرپس سیمپلکس، شناخته شده است که نوع اول آن به نام HSV مسئول زخم‌های سرد و تبخال‌های ناشی از سرماخوردگی است. این نوع تبخال در اطراف دهان یا روی صورت ایجاد می‌شود. این ویروس مسری است و از طریق تماس مستقیم دو فرد با یکدیگر، به راحتی منتقل می‌شود. این ویروس معمولا تا آخر عمر با فرد باقی می‌ماند.

خوشبخانه تبخال یک عارضه جدی نیست و معمولا بعد از چند روز از بین می‌رود. بهترین کار این است که علائم آن را در اسرع وقت درمان کنید چون خشک شدن ناحیه تاول زده، خطر انتقال ویروس تبخال را به دیگران کاهش می‌دهد.

چطور خطر انتشار ویروس تبخال را کاهش دهیم؟

یخ: عملکرد یخ به این شکل است که محیطی نامناسب برای رشد ویروس تبخال ایجاد کرده و همچنین دردهای ناشی از تبخال را به خوبی کاهش می‌دهد. بهتر است از کیسه یخ استفاده کنید تا اینکه خود یخ را مستقیما به کار ببرید. درمان با یخ را روزی سه بار و به مدت 10 تا 15 دقیقه انجام دهید.

نمک دریایی: خاصیت آنتی سپتیک و ضد ویروسی دارد و به درمان سریع عفونت لب منجر می‌شود. مصرف نمک دریایی مانع گسترس ویروس تبخال می‌شود. کمی از نمک دریایی را روی موضع تبخال قرار دهید. یادتان باشد که بلورهای نمک باید روی تبخال بچسبند. نمک را پس از 10 دقیقه بشویید.

شیر سرد: شیر دارای ماده‌ای به نام لیزین است که پس از جذب توسط پوست، ویروسی که سبب ایجاد تبخال می‌شود را مهار می‌کند. از طرفی دمای سرد شیر نیز دردهای تبخال را کم خواهد کرد. پنبه را در شیر زده و کاملا چندین بار در روز روی زخم بزنید. می‌توانید از همان لحظه که احساس کردید زخم‌ها تشکیل شده‌اند، از این مرهم استفاده کنید.

گوجه فرنگی: آنتی اکسیدان‌های موجود در گوجه فرنگی برای تحریک بازسازی سلولی در مناطقی که تحت تاثیر زخم تبخال هستند، ایده آل است. مصرف گوجه فرنگی سرعت رشد میکروارگانیسم‌ها را کاهش می‌دهد. کمی از رنده شده گوجه فرنگی را برای 30 دقیقه روی تبخال قرار دهید و این کار را روزی دو بار تکرار کنید.

ماست طبیعی: اسید لاکتیک ماست طبیعی، ماده‌ای است که مانع رشد زخم‌های سرد می‌شود. همچنین علائمی نظیر خارش و سوزش ناشی از تبخال را کم کرده و سبب تضعیف عفونت ناشی از آن می‌شود.

شیرین بیان: نشان داده شده که عناصر و ترکیبات موجود در شیرین بیان زمان بهبودی تبخال را سرعت می‌بخشد. به طور منظم شیرین بیان بخورید و یا مکمل‌های شیرین بیان مصرف کنید. می‌توانید کمی از پودر مکمل شیرین بیان را به صورت خمیر در آورده و چندین بار در روز به طور مستقیم روی محل زخم ضربه‌ای استفاده کنید.

عصاره دانه گریپ فروت: دانه گریپ فروت خواص ضد ویروسی دارد و می‌تواند منجر به کاهش فعالیت منفی ویروس تبخال شود. این عصاره دارای ویتامین سی است که به تعمیر پوست آسیب دیده کمک می‌کند و مانع ایجاد میکروارگانیسم‌ها می‌شود. کافیست دو قطره از عصاره این دانه را روی منطقه آسیب دیده قرار دهید و این کار را دو بار در روز تکرار کنید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین