کد خبر: ۶۲۹۸۹۴
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۸ - ۰۵:۰۲

واکنش‌های داخلی به شهادت سردار سلیمانی

بامداد روزگذشته خبرشهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی دنیا را درشوک فروبرد. فرمانده سپاه قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درنخستین ساعات صبح دیروزدر حمله بالگردهای آمریکایی در فرودگاه بغداد به شهادت رسید.
آفتاب‌‌نیوز :

براساس برخی گزارش‌ها این حمله تروریستی درشرایطی صورت گرفت که فرمانده سپاه قدس و همراهانش در حال حرکت در دو خودرو در فرودگاه بغداد بودند که توسط پهپادهای نیروهای آمریکایی و با دستور دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا هدف قرار گرفته و به شهادت رسیدند.ساعتی پس از اعلام این حمله تروریستی بود که سپاه پاسداران دربیانیه‌ای خبر شهادت فرمانده سپاه قدس راتایید کرد.

دراین حمله هوایی علاوه بر سردارسپهبد حاج قاسم سلیمانی، ابومهدی المهندس معاون نیروهای حشد الشعبی عراق و تعداددیگری از رزمندگان این گروه به شهادت رسیدند.

واکنش‌های داخلی به شهادت سردار سلیمانی

در پی این اقدام تروریستی مقام معظم رهبری سه روزعزای عمومی اعلام کردند. همچنین دولت جمهوری اسلامی ایران این اقدام تروریستی و ناجوانمردانه را شدیدا محکوم و به پیروی از رهبری معظم انقلاب اسلامی، سه روز عزای عمومی اعلام کرد.به دنبال ترور جنایتکارانه فرمانده سپاه قدس در عراق، روزگذشته حسن روحانی رئیس‌جمهوری با تسلیت شهادت سردار بزرگ اسلام و ایران، و تعدادی از همراهان ایشان به‌ویژه مجاهد بزرگ ابومهدی المهندس، درپیامی تاکید کرد: بی‌تردید انتقام این جنایت هولناک را ملت بزرگ ایران و دیگر ملت‌های آزاده منطقه، از آمریکای جنایتکار خواهند گرفت. روحانی دربخش دیگری از پیام خود نوشت:اینجانب با محکوم کردن این اقدام ددمنشانه و پاسداشت خدمات درخشان، کم‌نظیر و ماندگار این دلاور سرافراز تاریخ ایران در دفاع از تمامیت ارضی کشور و مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی در منطقه، این فاجعه بزرگ را به محضر مقام معظم رهبری، فرمانده کل قوا، آحاد ملت ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، همرزمان و دوستداران، و به‌ویژه خانواده گرامی ایشان تبریک و تسلیت می‌گویم و علو درجات این شهید گرانقدر و همراهانش را از درگاه خداوند منان مسألت دارم.علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در پیامی با اشاره به ترور سردار قاسم سلیمانی توسط آمریکا، تاکید کرد: آمریکایی‌ها به دلیل این جفایی که بر مردم ایران روا داشتند تاوان می‌دهند.او همچنین اقدام تروریستی آمریکا را خطای راهبردی توصیف کرد.از سوی دیگر ابراهیم رئیسی رئیس قوه‌قضائیه، قاسم سلیمانی را نماد مبارزه با تروریسم دانست وبا بیان اینکه این حرکت آمریکایی‌ها بی‌پاسخ نخواهد ماند، خاطر‌نشان کرد: آنها پاسخ سختی از ناحیه امت اسلامی دریافت خواهند کرد. ازسوی دیگر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد: وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تمامی ظرفیت‌های سیاسی، حقوقی و بین‌المللی خود را برای اجرای تصمیمات شورای عالی امنیت ملی برای پاسخگو کردن رژیم جنایتکار و تروریست آمریکا درخصوص این جنایت آشکار به کار خواهد بست. به گزارش «ایرنا» وزیر امور خارجه گفت: اقدام‌ آمریکا بدون تردید یک اقدام تروریسم دولتی و نقض حاکمیت عراق است.ظریف همچنین در توییتر خود در واکنش به ترور شهید قاسم سلیمانی نوشت: ایالات متحده مسوولیت تمام پیامدهای ماجراجویانه سرکش خود را بر عهده دارد.سیدعباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه هم در واکنش به اقدام تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن سردار سپهبد قاسم سلیمانی، در پیامی توییتری نوشت: تمام ایران قاسم سلیمانی است. این[اقدام]، بدون چون و چرا یک اشتباه محاسباتی بزرگ دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا بود. آمریکا مسوولیت تمامی عواقب را به عهده دارد.به گزارش خبرگزاری فارس، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم در بیانیه‌ای بااشاره به شهادت فرمانده سپاه قدس نوشت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به ولی امر مسلمین،آحاد امت اسلامی بویژه ملت شهیدپرور و حماسه‌ساز ایران و رزمندگان جبهه مقاومت اسلامی و ضدصهیونیستی منطقه اطمینان می‌دهد با انتقام سخت خون‌های پاک و به ناحق ریخته شده این شهیدان والامقام از جنایتکاران، راه سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی توسط همرزمان آن عزیز در این نهاد انقلابی و مردمی با قوت بیشتری ادامه خواهد یافت و جبهه مقاومت اسلامی نیز مصمم‌تر از گذشته آرمان‌های بلند او را دنبال خواهد کرد.

احضار کاردار سوئیس و جلسات فوق‌العاده
از سوی دیگر در پی شهادت سردار سلیمانی در حمله هوایی آمریکا، کاردار سوئیس در تهران به‌عنوان حافظ منافع آمریکا به وزارت خارجه احضار و مراتب اعتراض شدیداللحن ایران به وی ابلاغ شد. در همین ارتباط آن‌طور که تابناک گزارش داده است وزارت خارجه سوئیس اعلام کرده که آمریکا از طریق این کشور پیامی را به ایران منتقل کرده و تهران نیز موضع خود درباره ترور سردار قاسم سلیمانی را به سفیر سوئیس در تهران اعلام کرده است. درهمین حال روزگذشته جلسه فوق‌العاده‌ای باحضور محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه و مدیران ارشد وزارت امور خارجه برگزار شد. همزمان جلسه فوق‌العاده‌ای برای بررسی اقدام جنایتکارانه حمله به خودرو حامل سردار سلیمانی در بغداد که منجر به شهادت وی شد، در شورای عالی امنیت ملی و ازسوی دیگر جلسه ویژه‌ای درکمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به منظور بررسی ابعاد شهادت سردار قاسم سلیمانی و پاسخ به اقدام جنایتکارانه آمریکا برگزارشد.

بیانیه شورای‌عالی امنیت ملی
شورای‌عالی امنیت ملی پس از جلسه فوق‌العاده دیروزخود دربیانیه‌ای درخصوص ترورسردار قاسم سلیمانی تاکید کرد:آمریکا بداند که حمله جنایتکارانه علیه سردار سلیمانی، بزرگ‌ترین خطای راهبردی آن کشور در منطقه غرب آسیا بوده و آمریکا از تبعات این اشتباه محاسباتی به آسانی رهایی نخواهد یافت. در ادامه این بیانیه آمده است:همانگونه که مقام معظم رهبری در پیام خود فرمودند انتقام سختی در انتظار جنایتکارانی است که دست پلید خود را به خون پاک سردار سلیمانی آغشته کردند. این جنایتکاران با انتقام سخت منتقمین خون سردار سلیمانی در زمان و مکان مناسب روبه‌رو خواهند شد. بدون تردید خط جهاد ومقاومت با انگیزه‌ای مضاعف ادامه پیدا خواهد کرد و درخت مقاومت هر روز تنومندتر و شکوفاتر خواهد شد. به گزارش اقتصادنیوز، در ادامه این بیانیه آمده است: شورای‌عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در جلسه فوق‌العاده خود با بررسی ابعاد مختلف این حادثه، تصمیمات مقتضی را اتخاذ نموده و به این وسیله اعلام می‌کند رژیم ایالات متحده آمریکا مسوول عواقب کلیه تبعات این ماجراجویی جنایتکارانه خواهد بود.

مراسم تشییع
به دنبال شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، خانواده وی روز گذشته اعلام کردندکه پیکر وی امروز در بغداد تشییع و عصر امروز به ایران منتقل خواهد شد. به گزارش جماران، صبح یکشنبه(۱۵ دی ماه) نیز پیکر شهید سلیمانی در دانشگاه تهران تشییع خواهد شد و مقام معظم رهبری بر پیکر ایشان نماز می‌خوانند. پس از آن پیکر سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، به وصیت ایشان، در گلزار شهدای شهر کرمان به خاک سپرده می‌شود. روز گذشته نیز مراسم سوگواری برای او در محل سفارت ایران در بغداد برگزار شد.

حشدالشعبی نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که فردا (امروز)ساعت ۱۰ صبح مراسم رسمی ادای احترام و تشییع سردار قاسم سلیمانی، ابومهدی المهندس و همراهانشان با حضور مقام‌های لشکری و کشوری در بغداد برگزار و پس از ادای احترام، مراسم تشییع مردمی از گیت ورودی منطقه سبز آغاز خواهد شد. پس از تشییع پیکر ابومهدی، سایر شهدای عراقی برای خاکسپاری به نجف منتقل خواهند شد.

اسامی شهدا
همچنین دفتر فرماندهی نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اسامی شهدای عضو سپاه پاسداران را که در حمله تروریستی آمریکایی‌ها در بغداد به شهادت رسیدند، اعلام کرد.براساس این گزارش در این حمله تروریستی، جمعا ۱۰ نفر به شهادت رسیدند که پنج نفر از جمله سردار سپهبد پاسدار شهید قاسم سلیمانی، ایرانی و پنج نفر دیگر از جمله ابومهدی مهندس معاون نیروهای حشدالشعبی عراق، عراقی بودند.به گزارش خبرگزاری فارس، سردار سرتیپ پاسدار حسین جعفری‌نیا، سرهنگ پاسدار شهرود مظفری‌نیا، سرگرد پاسدار هادی طارمی و سروان پاسدار وحید زمانیان از جمله اسامی نیروهای ایرانی اعلام شده است که درحمله تروریستی دیروزآمریکا به شهادت رسیدند.همچنین برخی شایعات مبنی بر حضور و شهادت داماد سردار سلیمانی در حمله تروریستی آمریکایی‌ها تکذیب شد. درهمین حال برخی خبرها از کشته شدن سامر عبدالله داماد عماد مغنیه یکی از رهبران شهید برجسته حزب الله لبنان حکایت می‌کند، خبری که هنوز از سوی حزب الله یا نهادهای رسمی دیگر لبنان تایید نشده است.

واکنش‌های داخلی
اما انتشار خبر شهادت سردار قاسم سلیمانی از نخستین ساعات روز گذشته با واکنش‌های بسیاری درداخل و خارج ازکشور همراه بود. درهمین راستا، سرداررمضان شریف سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در واکنش به شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه در حملات هوایی نیروهای آمریکایی در کشور عراق با بیان اینکه سپاه امروز فصل جدیدی را آغاز و جبهه مقاومت در نقطه شروع جدیدی قرار خواهد گرفت، تصریح کرد: قطعا شادی لحظه‌ای آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها دیری نخواهد پایید و به عزا تبدیل خواهد شد. به گزارش «ایسنا» شریف افزود: در سپاه پاسداران از خبر شهادت سردار سلیمانی بسیار متاسف شدیم اما عزم ما برای گرفتن انتقام از آمریکای جنایتکار و صهیونیست‌های غاصب بیشتر خواهد بود و قطعا این اتفاق رقم خواهد خورد. به گزارش «ایرنا» سخنگوی سپاه گفت: سپاه، قاسم سلیمانی‌های متعددی دارد.امیر سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز درپیامی تصریح کرد: انتقام خون به ناحق ریخته شده شهید قاسم سلیمانی گرفته خواهد شد. سردارعلی فدوی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران نیز درپیامی با بیان اینکه سردار سلیمانی سال‌ها منتظر شهادت بود، خاطرنشان کرد: شهادت سردار سلیمانی انگیزه مضاعفی برای پاسداران ایجاد خواهد کرد و ان‌شاءالله شاهد پیروزی‌های بزرگی خواهیم بود. درادامه واکنش‌ها، ستادکل نیروهای مسلح در بیانیه‌ای تصریح کرد: دستور‌دهندگان و عاملان شهادت سپهبد سلیمانی باید منتظر انتقام سخت و پشیمان‌کننده باشند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین