کد خبر: ۶۳۰۱۴۴
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۶

قاآنی کیست؟

«از وقتی حاج قاسم با داعش وارد جنگ شدند، خود مردم در فضای مجازی مدام از او یاد می‌کردند. سردار قاآنی هم همین‌طور است و در تمام این سال‌ها تلاش شده که رسانه‌ای نشوند. ایشان هم در تمام این ۲۷، ۲۸ سالی که در سپاه قدس حضور داشته‌اند، هیچ گفت‌وگوی رسانه‌ای نداشته‌اند و به هر حال این فرهنگ خاص سپاه است که فرماندهانش کمتر دیده شوند.»
قاآنی کیست؟
آفتاب‌‌نیوز :

«رهبر معظم انقلاب پس از شهادت سردار شهید قاسم سلیمانی، سردار اسماعیل قاآنی را به مسئولیت فرماندهی سپاه قدس منصوب کردند. سردار قاآنی که شاید برای مردم کمتر شناخته شده باشد، شخصیتی است که سابقه‌ طولانی فرماندهی را در دوران دفاع مقدس در کارنامه‌ خود دارد؛ از سوی دیگر، او در دوران پس از جنگ در سپاه قدس جانشین سردار سلیمانی بود تا این اطمینان وجود داشته باشد که از نظر استراتژی‌های جنگی، هم‌راستا با سردار سلیمانی است و این مهم را بتوان تأیید کرد که پس از سردار سلیمانی، فعالیت‌های سپاه قدس با همان قدرت و نظم پیشین ادامه می‌یابد.

برای شاخت بیشتر سردار اسماعیل قاآنی و همچنین شنیدن بیشتر از سردار شهید قاسم سلیمانی، ساعتی را با سردار رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به گفت‌وگو نشستیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

چهره سردار قاآنی برای عموم مردم قدری ناشناخته است. از سابقه ایشان بفرمایید.

سردار اسماعیل قاآنی مانند دیگر فرماندهان شاخص سپاه پاسداران از سال ۵۸ که وارد سپاه شدند، در بخش‌های مختلف مسئولیت داشتند. یکی از ویژگی‌های فرماندهان برجسته سپاه در دوران دفاع مقدس، این بود که از شهر، دیار و استان خودشان نیروهایی را از مجموعه بسیج و نیروهای مردمی جذب و تلاش می‌کردند آن نیروها را متشکل کنند تا در دفاع مقدس شرکت کنند. همه این نیروها باعث شدند دشمن عقب بنشیند و سرزمین‌مان از لوث منحوس صدام و بعثی‌ها پاک شود. حاج قاسم از کرمان این نیروها را سازماندهی می‌کرد که همان‌ها باعث شکل‌گیری لشکر ۴۱ ثارالله استان کرمان شدند. این لشکر توانست افتخارات بسیاری را در دوران دفاع مقدس از خود به یادگار بگذارد. حاج اسماعیل قاآنی نیز همین وضعیت را داشت و توانست در استان خراسان، تیپ ۲۱ امام رضا(ع) را شکل دهد. سردار قاآنی به‌شدت در میان بچه‌های رزمنده خراسان محبوب بودند و همه او را با عنوان «حاج اسماعیل» خطاب می‌کردند. ایشان سال‌ها در دوران دفاع مقدس از فرماندهان مهم و مؤثر بودند و همان‌طور که حضرت آقا نیز در حکم انتصاب آقای قاآنی آورده است، ایشان از برجسته‌ترین فرماندهان دفاع مقدس بوده است.

از دوران جانشینی فرماندهی سپاه قدس ایشان برایمان بگویید.

حاج اسماعیل بعد از آن که در دوران دفاع مقدس هم‌رزم حاج قاسم سلیمانی بودند، مدتی طولانی در سپاه قدس جانشین سردار سلیمانی بودند و تا آخرین لحظه حیات مادی حاج قاسم، در این مسئولیت خدمت می‌کردند تا اکنون که بعد از شهادت آن بزرگوار، به انتصاب بحق و شایسته حضرت آقا در مسئولیت فرماندهی سپاه قدس قرار گرفتند.

چرا در تمام این سال‌ها کمتر نام سردار قاآنی به گوش مردم خورده است؟

جالب است برایتان بگویم که در مجموع نام و چهره نیروهای سپاه کمتر رسانه‌ای می‌شود. حتی سردار سلیمانی هم تا پیش از آن که با داعش مقابله کند، کمتر در رسانه‌ها دیده می‌شدند؛ مگر در یادواره شهدا که سخنرانی داشتند. من که مسئول روابط‌ عمومی سپاه پاسداران هستم، به مخاطبان می‌گویم که نه‌تنها مجموعه در تمام دوران هیچ تلاشی برای شناساندن سردار سلیمانی نمی‌کرد، بلکه خود آن شهید والامقام نیز از ما می‌خواست تصویر یا مصاحبه‌ای از ایشان منتشر نشود. ایشان حتی یک گفت‌وگوی زنده تلویزیونی نیز نداشت؛ جز آن گفت‌وگویی که با دفتر حضرت آقا درباره جنگ ۳۳روزه انجام داد که به‌تازگی بخش شد. اما از وقتی حاج قاسم با داعش وارد جنگ شدند، خود مردم در فضای مجازی مدام از او یاد می‌کردند. سردار قاآنی هم همین‌طور است و در تمام این سال‌ها تلاش شده که رسانه‌ای نشوند. ایشان هم در تمام این ۲۷، ۲۸ سالی که در سپاه قدس حضور داشته‌اند، هیچ گفت‌وگوی رسانه‌ای نداشته‌اند و به هر حال این فرهنگ خاص سپاه است که فرماندهانش کمتر دیده شوند. اما خواص سپاه ایشان را به‌عنوان یکی از باتجربه‌ترین و شجاع‌ترین فرماندهانی می‌دانند که بسیار لایق و ولایتمدار هستند و به فضل الهی با این انتصاب مبارک و با پشتوانه همه بخش‌های سپاه، با عزمی مضاعف و مصمم راه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی ادامه می‌یابد و هیچ خللی در مأموریت‌های سپاه قدس ایجاد نمی‌شود.

در تمام این ‌سال‌ها مهم‌ترین محوری که سپاه قدس دنبال می‌کرده، چه بوده است؟

کارکرد سپاه قدس تأمین امینت کشور است. سپاه قدس همواره می‌کوشد که مسلمان‌ها را برای رفع ظلم توانمند کند تا ان‌شاءالله قدس اشغالی از دست صهیونیست‌ها پس گرفته شود. بسیاری از دشمنان اسلام تلاش کرده‌اند که با اختلاف‌افکنی در میان جهان اسلام، مسلمانان را از دشمن مشترک غافل کنند تا بتوانند به اشغالگری و ظلم خود ادامه دهند اما هیچ‌گاه نتوانسته‌اند به این هدف خود برسند و با عنایت الهی دیر نباشد نابودی رژیم صهیونیستی و تحقق خواست مردم فلسطین.

قدری از سردار سلیمانی سخن بگوییم. بسیاری باور دارند که سردار سلیمانی منحصر به وجهه نظامی‌اش نمی‌شود و او توانست در منطقه محور وحدت باشد. آیا این گزاره درست است؟

کاملا همین‌طور است. به‌هیچ‌وجه نباید سردار سلیمانی را محدود به قدرت و نبوغ نظامی‌اش دانست زیرا حتی بیش از وجه نظامی ایشان باعث یک وحدت و همگرایی حیرت‌انگیز در منطقه بود. دلیل ترور ایشان هم همین است زیرا سردار سلیمانی با همگرایی که به وجود آورده بود، تقریبا تمام توطئه‌های آمریکایی را با شکست مواجه کرد. آمریکا از حضور در خاورمیانه دو هدف را دنبال می‌کند؛ نخست دست‌یابی به نفت و منابع کشورهای خاورمیانه و دوم تأمین امنیت رژیم صهیونیستی که گاهی هر یک بر دیگری اولویت می‌یابد یا توأمان جلو می‌رود. حاج قاسم در تمام این سال‌ها معادلات آمریکایی‌ها را بر هم زده بودند و با کمک توده مردم لبنان، فلسطین، سوریه و عراق امنیت کشورها را تأمین کرده بودند. اکنون هم که به شهادت رسیده‌اند، چهره آمریکا در تمام دنیا بیش از پیش منفور شده است. حیفم می‌آید این موضوع را نگویم که سردار سلیمانی به‌شدت اهل گفت‌وگو برای هم‌افزایی بود؛ ایشان همواره سعی می‌کرد که باعث رفع کدورت‌ها چه در لبنان، چه در عراق و چه در فلسطین شود. اخیرا جناب آقای دکتر ظریف گفتند که سردار سلیمانی یک دیپلمات ورزیده بود. باور کنید که تمام رزم ایشان یک طرف و ایجاد همگرایی در کشورهای مختلف هم یک طرف؛ نباید این وجه مهم سردار سلیمانی را نادیده گرفت.

علت این میزان از محبوبیت در بین مردم خودمان چیست؟

ایشان شخصیت بسیار مردمی و مهربانی داشت و همه به یاد داریم که چه رأفت و خلوصی در دوران دفاع مقدس داشت. او همواره چه در دوران دفاع مقدس و چه بعد از آن با خلوص و صمیمیت با مردم حرف می‌زد و هر کسی می‌خواهد واقعا مردمی باشد، می‌تواند آن شهید والامقام را به‌عنوان الگو برای خود قرار دهد. اصلا شاید عنایت خداوند بود که سردار سلیمانی در دوران دفاع مقدس شهید نشود تا جوانان بعد از جنگ با چهره‌ای زنده از شهدا مواجه شوند و او را از نزدیک بشناسند. مطمئن باشید در آینده خاطرات بی‌شماری از خلوص، مهربانی و پرکاری شهید سلیمانی نقل می‌شود. در کنار همه اینها شجاعت ایشان هم زبانزد خاص و عام است؛ به‌ نحوی‌ که عملا آمریکا و رژیم صهیونیستی را در منطقه زمین‌گیر کرد و همه برنامه‌های آمریکایی را با بن‌بست کامل روبه‌رو کرد؛ به‌ نحوی‌ که آمریکایی‌ها بارها اعلام کردند که مانع اصلی اجرای برنامه‌هایشان شخص قاسم سلیمانی و فرماندهان همراه او هستند. ایشان چهل‌ و یکی، دو سال با تلاش خستگی‌ناپذیر در تمام جبهه‌های مقاومت فعالیت کردند و نمونه یک سردار پرافتخار جامعه اسلامی است. شهادت ایشان ضمن اینکه مردم را غمگین کرده است، در عین‌ حال مردم را مصمم می‌کند تا راه سردار سلیمانی ادامه یابد و مطمئن باشید اکنون که آمریکا و به تعبیر سردار سلیمانی، رئیس‌جمهور قماربازش در پیشگاه تمام مردم دنیا به‌شدت منفور شده است، وقت مناسبی است که با هدایت رهبری معظم انقلاب مانند سابق علیه سیاست‌های خصمانه آمریکا تلاش کنیم. سردار قاآنی هم که در مکتب سردار سلیمانی درس آموخته‌اند، این پرچم را نگه خواهند داشت؛ زیرا علاوه بر آن که در کار خود بسیار متخصص‌اند، فردی به‌شدت معنوی و معتقد به نظام است.

به‌ عنوان بحث پایانی بفرمایید که آیا اکنون و بعد از دانستن تمام این موارد می‌توان به قطعیت گفت که سردار سلیمانی یک فرد فراجناحی برای مردم ایران بود؟

حتما همین‌طور است؛ حاج قاسم در بین تمام اختلاف‌های نیروهای سیاسی نشان دادند که می‌شود صرفا گوش به فرمان رهبری بود و برای منافع ملی و حتی منطقه‌ای تلاش کرد. شاید رمز محبوبیت ایشان هم همین باشد. شما می‌گویید برای مردم ایران فراجناحی بود و من می‌گویم که حتی غیرمسلمان‌های کشورهای دیگر هم ایشان را دوست داشتند. جالب است بدانید که در گزارشی که به دست‌مان رسیده است، متوجه شدیم که کردهای کوبانی هم برای حاج قاسم عزاداری می‌کنند، زیرا می‌دانید که او برای نجات ایزدی‌ها بسیار تلاش کرد و آنها هیچ‌گاه فداکاری‌های سردار شهید حاج قاسم سلیمانی را از یاد نمی‌برند.»

منبع: شرق
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین