کد خبر: ۶۳۰۲۹۹
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۱

بازتاب گام آخر کاهش تعهدات برجامی ایران در رسانه‌های آسیا

رسانه های جنوب شرق آسیا از جمله رسانه های چین، کره جنوبی و ژاپن ضمن پوشش گسترده خبر گام‌ پنجم و آخر کاهش تعهدهای برجامی ایران از این اقدام به عنوان واکنشی به بدعهدی های آمریکا و خروج واشنگتن از این قرارداد بین المللی نام بردند.
آفتاب‌‌نیوز :

شینهوا خبرگزاری رسمی چین روز دوشنبه در گزارشی با عنوان «ایران قدم نهایی را برای پایان دادن به تعهدات مربوط به توافق هسته ای برداشت» نوشت: بر اساس تصمیم جدید جمهوری اسلامی ایران، برنامه هسته ای این کشور دیگر محدودیت های عملی از جمله سطح و خلوص غنی سازی، مقدار مواد غنی سازی شده و فعالیت های تحقیق و توسعه را نخواهد داشت.

گزارش می افزاید این اقدام ایران در واکنش به خروج آمریکا از توافق هسته ای ۲۰۱۵ ایران در ماه مه سال ۲۰۱۸ میلادی و تحریم های این کشور و همچنین خودداری اروپا در تسهیل معاملات بانکی با ایران و صادرات نفت انجام شده است.

گام آخر کاهش تعهدات برجامی ایران از نگاه رسانه‌های آسیا

شینهوا تصریح کرده است بر اساس اعلامیه روز یکشنبه دولت جمهوری اسلامی ایران، تهران مانند گذشته همکاری های خود را با آژانس بین المللی انرژی اتمی ادامه خواهد داد.

ایران هنوز فضا را برای دیپلماسی باز گذاشته است

"سی جی تی ان" تلویزیون انگلیسی زبان چین هم در گزارشی در این مورد آورده است انتظار می رفت ایران آخر هفته گذشته موضع خود را درباره این توافق اعلام کند اما به دلیل شهادت سردار قاسم سلیمانی در بغداد توسط آمریکا در روز جمعه، تهران روز گذشته (یکشنبه) مواضع خود را در این مورد اعلام کرد.

گزارش می افزاید پس از خروج ایالات متحده آمریکا از این توافق، روابط بین تهران و واشنگتن به شدت وخیم تر شد همزمان ایران از کشورهای اروپایی برای عدم نجات این پیمان در برابر تحریم های ایالات متحده انتقاد کرده است.

تلویزیون دولتی چین می افزاید بیانیه دولت ایران نشان می دهد که تهران در صورت حذف تحریم های ایالات متحده، آماده بازگشت به تعهدات برجامی خود است.

این گزارش با اشاره به توئیت محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران می گوید گام پنجم ایران در چارچوب برجام اخذ شده و در صورت اجرای موثر این توافق، همه گام‌ها قابل برگشت است.

«مارک فیتزپاتریک» کارشناس منع گسترش سلاح های هسته ای در انستیتوی بین المللی مطالعات استراتژیک در گفت و گو با تلویزیون چین می گوید آخرین گام ایران، جایی برای دیپلماسی باقی گذاشته است.

او می گوید: ایران اشاره ای به تعداد سانتریفیوژهایی که از ان استفاده می کند نکرده است و همین موضوع فضا را برای گفت و گو و مذاکره باز گذاشته است.

گام پنجم ایران واکنشی به بی توجهی اروپا بود

"ان. اچ. کی" تلویزیون دولتی زبان ژاپن هم در گزارشی در مورد گام آخر کاهش تعهدات برجامی ایران آورده است این پنجمین بار است که تهران از زمان اعمال تحریم ها از سوی آمریکا، اقدامات متقابل مرحله ای را انجام می دهد.

گزاش می افزاید تهران می گوید این تحریم ها مانع از آن شده اند که ایران منافع اقتصادی وعده داده شده در توافق هسته ای را بدست آورد.

تحلیلگران می گویند ایران ضمن خودداری از خطر سقوط توافق هسته ای، سعی دارد نگرانی های خود را در مورد بی توجهی اروپا به خواسته های اقتصادی خود نشان دهد.

تلویزیون دولتی ژاپن با استناد به بیانیه دولت جمهوری اسلامی ایران می گوید که تهران در این بیانیه هیچ معیار خاصی برای افزایش غنی سازی اورانیوم ذکر نکرده است و می گوید مانند گذشته روابط با آژانس بین المللی انرژی اتمی را حفظ خواهد کرد.

در این بیانیه آمده است اگر ایالات متحده آمریکا تحریم ها را لغو کند، ایران آماده است تا دوباره به تعهدات خود بر گردد.

همزمانی کاهش تعهدات برجامی ایران با شهادت سردار سلیمانی

روزنامه نیکی ژاپن هم در گزارشی با اشاره به گام آخر کاهش تعهدات برجامی ایران نوشته است اعلام موضع ایران در این مورد با شهادت سردار قاسم سلیمانی در بغداد توسط آمریکا همزمان شده است.

گزارش با اشاره به اینکه این اطلاعیه ساعاتی پس از تجمع صدها هزار ایرانی در مشهد برای تشییع پیکر سردار قاسم سلیمانی منتشر شده آورده است ترور سردار سلیمانی به طرز چشمگیری باعث افزایش تنش ها بین ایالات متحده و ایران شده است و تهران قول پاسخ داده است.

روزنامه ژاپنی گزارش کرده است آمریکا در سال ۲۰۱۸ میلادی از برجام خارج شده و تحریم هایی را علیه تهران وضع کرده است و این اقدام تهران هم واکنشی به تحریم های آمریکا است.

اعلام آمادگی ایران برای بازگشت به تعهدات برجامی

روزنامه کوریا هرالد کره جنوبی نیز ضمن انشار خبر کاهش تعهدات برجامی ایران نوشت کشورهای اروپایی بعد از اعلام موضع جدید ایران، برای نجات توافق هسته ای از طریق مذاکره با ایران تلاش می کنند و اتحادیه اروپا از محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران برای مذاکره به بروکسل دعوت کرده است.

گزارش با اشاره به اینکه آخرین مواضع ایران در مورد برجام پس از آن صورت گرفت که سردار قاسم سلیمانی روز جمعه در حمله پهپادهای آمریکایی در عراق شهید شد نوشته است شهادت این سردار ایرانی باعث خشم مردم ایران شده است جایی که وی به عنوان یک قهرمان شناخته شده است.

کوریا هرالد در ادامه این گزارش آورده است ایالات متحده آمریکا پس از خروج از توافق هسته ای در ماه مه سال ۲۰۱۸، دوباره تحریم های فلج کننده علیه ایران وضع کرد اما تهران می گوید اگر تحریم ها برداشته شود و ایران از منافع اقتصادی توافق هسته ای بهره مند شود آماده بازگشت به تعهدات خود در برجام است.

این گزارش با بیان اینکه سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان و انگلیس از ایران خواسته اند خویشتندار باشد و به برجام پایبند باشد نوشته است تلاش ها برای کاهش تنش در منطقه افزایش یافته است.

ترغیب ایران به تجدید نظر در بیانیه

کوریا تایمز یکی دیگر از روزنامه های معتبر کره جنوبی هم در گزارشی نوشت در حالی که جمعیت عظیمی در مشهد جمع شده بودند تا پیکر سردار قاسم سلیمانی را تشییع کنند دولت ایران اعلام کرد که "محدودیت تعداد سانتریفیوژها" را که متعهد شده بود در توافق نامه سال ۲۰۱۵ رعایت کند برداشته است.

گزارش می افزاید اطلاعیه دولت ایران نشانه خشم این کشور از شهادت سردار سلیمانی در بغداد به دستور رئیس جمهوری آمریکا است اقدامی که موجب برهم زدن روابط آمریکا و عراق و افزایش تنش ها در منطقه شده است.

کوریا تایمز همچنین به واکنش برخی از کشورها به شهادت سردار سلیمانی پرداخته و نوشته است تهران اعلام کرده همکاری های خود را "مانند گذشته" با آژانس بین المللی انرژی هسته ای ادامه خواهد داد اما رهبران آلمان، فرانسه و انگلیس ایران را ترغیب کرده اند در بیانیه خود تجدید نظر کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین