کد خبر: ۶۳۰۳۴۲
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۵
هر سرباز آمریکایی می‌تواند هدف بالقوه ایران برای مورد حمله باشند

سناریوهای انتقام ایران از آمریکا؛ چه کسی و در چه زمانی انتقام سردار سلیمانی را خواهد گرفت؟

مدیر سابق بخش عملیات در مرکز اطلاعات فرماندهی مشترک امریکا در اقیانوس ارام می‌گوید: راه‌های زیادی برای آسیب زدن به کارکنان آمریکایی وجود دارد و شما نمی‌توانید از آنان در همه جا و در همه زمان‌ها محافظت کنید. امریکا ۲۹۳ ناو مستقر دارد که یک سوم آن ناو‌ها در بنادر خارج از امریکا و آب‌های خارجی استقرار یافته‌اند و می‌توانند هدف حمله باشند.
آفتاب‌‌نیوز :

سرویس بین الملل- شبکه خبری "سی ان ان" در گزارشی با اشاره به مصاحبه اختصاصی اخیر سردار "حسین دهقان" مشاور نظامی رهبر انقلاب که گفته بود پاسخ انتقام‌جویانه ایران به شهادت سردار سلیمانی توسط پهپاد آمریکایی نظامی خواهد بود، می‌نویسد: "از سنگاپور تا جیبوتی از بحرین تا برزیل، امروز امریکا ۸۰۰ پایگاه نظامی را در اختیار دارد. امریکا تجهیزات و تاسیسات لجستیکی فراوانی در خارج از خاک خود دارد.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ سی ان ان افزوده است: اکنون هر سرباز امریکایی و هر یک از کارکنان نیرو‌های نظامی امریکا می‌توانند هدف بالقوه ایران برای مورد حمله واقع شدن باشند. جنگنده‌های امریکا، ناو‌های امریکایی و فرودگاه‌ها و حتی کارکنان نظامی در ساعات غیر اداری و زمانی که در خارج از پایگاه‌ها به سر می‌برند می‌توانند هدف حمله ایران واقع شوند. "کارل شوستر" مدیر سابق بخش عملیات در مرکز اطلاعات فرماندهی مشترک امریکا در اقیانوس ارام می‌گوید: "راه‌های زیادی برای آسیب زدن به کارکنان آمریکایی وجود دارد و شما نمی‌توانید از آنان در همه جا و در همه زمان‌ها محافظت کنید".

سناریوهای انتقام ایران از آمریکا| چه گروهی و در چه زمانی انتقام سردار سلیمانی را خواهد گرفت؟

"کریستوفر کوستا" رئیس سابق بخش ضدتروریسم در شورای امنیت ملی در دولت ترامپ که اکنون رئیس موزه بین المللی جاسوسی در واشنگتن است می‌گوید: "ایران شبکه گسترده‌ای از نیرو‌ها را در منطقه در اختیار دارد". او با اشاره به حمله صورت گرفته علیه تفنگداران دریایی امریکا در فرودگاه بیروت در سال ۱۹۸۳ و ارتباط دادن آن با حزب الله لبنان که به کشته شدن ۲۴۱ امریکایی انجامید می‌گوید امکان تکرار رویداد‌های مشابه وجود دارد.

"سی ان ان" می‌افزاید: "در بمبگذاری در برج‌های خبر عربستان علیه نظامیان امریکایی در سال ۱۹۹۶ میلادی تعدادی از کارکنان نیروی هوایی امریکا کشته شدند. در آن زمان نیز انگشت اتهام به سوی حزب الله لبنان گرفته شده بود. دبیرکل آن گروه اخیرا پس از ترور ژنرال سلیمانی، امریکایی‌ها را تهدید به واکنش متقابل کرده بود. حزب الله لبنان علاوه بر خاورمیانه در آفریقا نیز نفوذ پیدا کرده است.

این شبکه خبری می‌افزاید: "امریکا ۲۹۳ ناو مستقر دارد که یک سوم آن ناو‌ها در بنادر خارج از امریکا و آب‌های خارجی استقرار یافته‌اند و می‌توانند هدف حمله باشند. برای مثال، در اکتبر ۲۰۰۰ میلادی، موشکی هدایت‌شونده به سوی ناو یو اس اس کول در بندر عدن در یمن شلیک شد. "شوستر" می‌گوید حفاظت از ناو‌ها در بنادر خارجی بستگی به آن دارد که کشور میزبان از این نظر تا چه اندازه قدرتمند باشد و توان حفاظتی بالایی داشته باشد. شوستر می‌گوید ایران غواصان ماهر و آموزش‌دیده‌ای را در اختیار دارد که می‌توانند به زیر آب رفته و مین‌هایی را به ناو‌ها بچسبانند تا عملیاتی انفجاری صورت گیرد".

او می‌گوید حتی در صورت وجود قوی‌ترین سیستم‌های اطلاعاتی نیز تشخیص این مین‌ها کار دشواری است. شوستر می‌گوید ایران صبر می‌کند تا زمان ضعف امریکا فرا رسد و آن زمان ضربه را وارد خواهد ساخت.

بستن تنگه هرمز

همچنین یک مقام سابق پنتاگون با بیان اینکه سناریوی بستن گلوگاه‌ نفتی تنگه هرمز از سوی ایران و به آتش کشیدن کشتی‌های عبوری در این منطقه محتمل است، گفت: تلافی اقدام آمریکا از سوی ایران می‌تواند اقتصاد منطقه را به رکود بکشد.

به گزارش راشاتودی، مایکل مالوف مقام پیشین پنتاگون اعلام کرد تهران می‌تواند با بستن تنگه هرمز که اصلی‌ترین مسیر کشتی در منطقه خلیج فارس است، دردسر بزرگی را برای بازار نفت و اقتصاد جهانی ایجاد کند. همانطور که قیمت نفت از روز جمعه افزایش قابل توجهی را به دلیل ترور قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران داشت، اقدام متقابل ایران هم بر بازار نفت تاثیر خواهد گذاشت.

سناریوهای انتقام ایران از آمریکا| چه گروهی و در چه زمانی انتقام سردار سلیمانی را خواهد گرفت؟

این مقام سابق پنتاگون می‌گوید: در صورتی که ایران بخواهد اقدام تلافی‌جویانه‌ای به هر شکلی داشته باشد مثلا بخواهد تنگه هرمز را ببندد و یا اینکه کشتی‌هایی که از این منطقه عبور و مرور می‌کند به آتش بکشد می‌تواند باعث رکود اقتصادی در منطقه ایجاد کند چرا که 40 درصد تردد کشتی‌های نفتی از این منطقه است. شاید تاثیر بستن این گلوگاه نفتی برای آمریکا که تولید نفت زیادی دارد بسیار تاثیرگذار نباشد اما کشورهایی که بزرگترین مصرف کننده نفت در جهان هستند با عملی کردن چنین سناریویی تحت تاثیر جدی قرار خواهند گرفت. ایران حتی می‌تواند پالایشگاه‌های نفتی کشورهای حاشیه خلیج فارس را هدف قرار دهد. که از این طریق در حقیقت به طور غیرمستقیم منافع آمریکا را با خطر مواجه خواهد کرد. ایرانیان می‌توانند چنین اقداماتی را بدون اینکه مواجهه مستقیمی با آمریکا داشته باشند در منطقه انجام دهندکه قطعا بر شرایط اقتصادی جهان تاثیر خواهد گذاشت.

راه‌هایی که ایران می‌تواند از طریق آن اقدام امریکا را تلافی کند

خبرگزاری "رویترز" نیز در گزارشی به راه‌ها و نقاطی که ایران از طریق آن می‌تواند به اقدام امریکا در ترور سردار سلیمانی واکنش تلافی‌جویانه نشان دهد، پرداخته است.

در صورت واکنش نظامی تلافی‌جویانه ایران امکان رویارویی نظامی جدی میان آن کشور و امریکا نامحتمل نخواهد بود‌. ایران احتمالا اقدام تلافی‌جویانه‌ای البته در ابعاد و مقیاس کوچک را انجام خواهد داد.

خبرگزاری "رویترز" در ادامه می‌نویسد: براساس ارزیابی آژانس اطلاعات دفاعی امریکا قدرت نظامی ایران متکی بر سه قابلیت محوری است: موشک‌های بالستیک، نیروهای دریایی که می‌توانند تهدیدی علیه نفتکش‌ها در مسیر حمل و نقل دریایی در خلیج فارس باشند و در نهایت شبه نظامیان مورد حمایت ایران در لبنان، سوریه، عراق و .... ایران می‌گوید دارای موشک‌های دقیقی است که می‌توانند به پایگاه‌های امریکا در خلیج فارس ضربه زده و به اسرائیل نیز برسند. موشک بالستیک شهاب ساخت ایران بردی دو هزار کیلومتری دارد و می‌تواند کلاهک حمل کند. از سوی دیگر، نیروهای شبه نظامی مورد حمایت ایران می‌توانند به نفتکش‌ها در خلیج فارس و دریای سرخ حمله کنند؛ نقاطی که مسیرهای اصلی کشتیرانی برای انتقال نفت و سایر امور تجاری به مقصد مدیترانه و اقیانوس هند از طریق کانال سوئز هستند".

این خبرگزاری می‌افزاید: "هرگونه تشدید تنش و منازعه به ضرر جریان انتقال یک پنجم نفت جهان از طرق تنگه هرمز است‌. اگر ایران در این مسیر اخلال ایجاد کنند این موضوع به ضرر امریکا و بسیاری از کشورها خواهد بود‌. ایران می‌تواند مانع از عبور کشتی‌های عبور کرده از بخشی از آبراهه شود که در قلمروی حاکمیتی آن کشور قرار دارد. تهران می‌تواند از موشک‌ها، پهپادها، مین‌ها و قایق‌های تندروی خود در عملیات استفاده کند".

این خبرگزاری می‌نویسد: "ایران در زمینه جنگ‌های نامتقارن و تاکتیک‌های مورد استفاده در این زمینه مهارت دارد و می‌تواند با استفاده از نیروهای نیابتی‌اش در منطقه به نیروهای امریکایی حمله کند. بمباران از طریق پهپاد نیز از طریق متحدان ایران امکان‌پذیر است؛ مشابه بمباران فرودگاهی در عربستان که گفته می‌شد کار انصارالله متحد ایران در یمن بوده است. "علی آلفونه" پژوهشگر در انستیتو خلیج فارس (البته نام اصلی این انستیتو با عنوان جعلی "عربی" ثبت شده است) در واشنگتن معتقد است که ایران صبر خواهد کرد تا زمان مناسب فرا رسد‌. از دید او زمان و نوع واکنش ایران برای ما ناشناخته خواهد بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۷
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۶
1
68
اولین انتقام خون این شهید را باید فرزند آنهایی که در کشور آمریکا زندگی میکنند بدهند با ترک آنجا بهترین پاسخ را داده ایم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۶
این اتفاق نمی افته داداش.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
عقل تو كلشون باشه آمريكا رو ترك مي كنن.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۶
38
13
مردم آمریکا هم با انتخاب ترامپ اشتباه بزرگی مرتکب شدن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
ترامپ برا مردمش عالی بوده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
19
7
خيالتان راحت هيچ حمله اي از داخل خاك ايران انجام نخواهد شد.
عمق استراتژيك ايران در منطقه براي ايران اين امكان را فراهم كرده است.
آمريكا در محاصره نيروهاي مقاومت در گستره اي وسيع.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
32
16
با سلام
آماده ایم برای نبرد آخر الزمان که مقدمه ای است برای ظهور صاحب الزمان انشاالله.نصر من الله و فتح قریب.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین