کد خبر: ۶۳۰۳۵۷
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۲

طراح ترور سردار سلیمانی چه کسی بود؟

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست نوشت، مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا هفته گذشته چند بار در روز با دونالد ترامپ گفت‌وگو کرده بود؛ مذاکراتی که در تصمیم ترامپ برای صدور مجوز ترور فرمانده ارشد نظامی ایران به اوج خود رسید و اثرگذار بود.
آفتاب‌‌نیوز :

واشنگتن پست گزارش داد که ترور سردار قاسم سلیمانی نتیجه تلاش طولانی پمپئو برای انجام اقدام تهاجمی علیه ایران بود.

این روزنامه گزارش خود را به نقل از مقام های آمریکایی منتشر کرده که به دلیل اجازه نداشتن برای اظهارنظر درباره رایزنی ها در داخل دولت ترامپ خواستند نامشان فاش نشود. به گفته مقام های یاد شده، تصمیم ترامپ به درخواست پمپئو و «مایک پنس» معاون رئیس جمهور اتخاذ شد.

طراح ترور سردار سلیمانی چه کسی بود؟

یکی از مقام های آمریکایی در این زمینه گفت: پمپئو تابستان گذشته با خودداری ترامپ از اقدام تلافی جویانه نظامی علیه ایران به دنبال سرنگونی پهپاد آمریکایی فرصت مشابهی را برای چنین رایزنی هایی با رئیس جمهور آمریکا از دست داد و تصمیم ترامپ در آن زمان، پمپئو را آزرده خاطر کرد.

این رسانه افزود: اما تغییرات جدید در تیم امنیت ملی ترامپ و توهمات ترامپ به عنوان رئیس جمهوری که نگران آن است که در مواجهه با ایران مردد قلمداد شود، فرصتی را برای پمپئو ایجاد کرد تا برای اقدامی که از مدتها قبل برای آن تلاش می کرد فشار وارد کند.

سردار سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده شهید سپاه قدس و ابومهدی المهندس معاون سازمان نیروهای مردمی عراق به همراه ۸ نفر دیگر بامداد روز جمعه (۱۳ دی) در مسیر فرودگاه بغداد به دستور «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا و با پهپادهای وزارت دفاع این کشور (پنتاگون) ترور شدند و به شهادت رسیدند.

پمپئو مدعی شده است «با توجه به اینکه سردار سلیمانی، قدرتمندترین مقام نظامی ایران، "تهدیدی قریب الوقوع" برای جان آمریکایی ها بود، ترامپ دستور حمله را داد. این حمله جان آمریکایی ها را نجات داد.»

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه تلاش‌ خود برای توجیه اقدام تروریستی کشورش، با این ادعا که اگر ترور سردار سلیمانی انجام نمی‌شد آمریکایی‌ها در خطر فوری بودند، این تصمیم را درست دانست.

واشنگتن پست در ادامه می نویسد: چراغ سبز حمله در نزدیکی فرودگاه بغداد نشاندهنده یک توفیق بوروکراتیک برای پمپئو است، اما مخاطرات جدی ای نیز به همراه دارد: یک جنگ طولانی منطقه ای دیگر در خاورمیانه، ترور تلافی جویانه نیروهای آمریکایی در سراسر جهان، وقفه در نبرد علیه داعش، انسداد راه های دیپلماتیک در مهار برنامه هسته ای ایران و واکنش منفی گسترده در عراق که مجلس آن روز شنبه رای به اخراج تمامی نیروهای آمریکایی از آن کشور داد.

«مقام های آمریکایی گفتند که پمپئو از کنگره تا سیا و وزارت امور خارجه به مدت ۱۰ سال بر تمرکز مسائل ایران داشت و هیچکدام از این ملاحظات مانع از فشار وی برای حملات هدفمند نشد.»

این رسانه آمریکا در بخشی دیگر از گزارش خود می آورد: یک مقام ارشد آمریکا تصریح کرد که مایک پمپئو وزیر خارجه این کشور ابتدا چند ماه پیش با دونالد ترامپ در مورد ترور سردار سلیمانی صحبت کرده بود. اما نه رئیس جمهوری آمریکا ونه مقامات پنتاگون تمایلی به حمایت از این عملیات نداشتند.

مقامات ارشد آمریکا تصریح کردند، پمپئو و مایک اسپر ۲۹ سامبر(هشتم دی ماه) به باشگاه خصوصی رئیس جمهوری در فلوریدا سفر کرده جایی که دومقام نظامی پاسخ های احتمالی به تجاوز ایران را ارائه کردند که از آن جمله گزینه ترور سردار سلیمانی بود.

براساس گزارش واشنگتن پست، با توجه به نگرانی های درازمدت پنتاگون از تشدید تنش‌ها و بیزاری ترامپ در استفاده از اهرم نظامی علیه ایران، تصمیم ترامپ برای هدف قرار دادن قاسم سلیمانی موجب تعجب و شوکه شدن برخی مقامات در هنگام پی بردن به این مسئله از سوی رئیس جمهوری آمریکا شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین