کد خبر: ۶۳۰۷۵۶
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۲
اقدام اصلی خروج آمریکا از منطقه است

ظریف: حمله به پایگاه آمریکا با اطلاع عراق صورت گرفت/ ایران واکنش مناسب را نشان داد

وزیر امور خارجه اقدام ضمن حمایت از اقدام قاطع سپاه در حمله به پایگاه آمریکایی‌ها گفت: جمهوری اسلامی ایران واکنش مناسب را نشان داد، اما اقدام اصلی خروج آمریکا از منطقه است. اگر آمریکا عقل به خرج دهد و توجه کند کسانی که به او مشورت دادند، این مشورت‌ها غلط و خطرناک بوده و جلوی این خطر استراتژیک را برای خودش بگیرد، اقدام درستی انجام داده است/ ظریف می‌گوید پاسخ نظامی ایران به جنایت تروریستی آمریکا پیش‌تر به اطلاع طرف عراقی رسیده بود.
آفتاب‌‌نیوز :

«محمدجواد ظریف» پیش از ظهر امروز پس از پایان جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران، با اشاره به پاسخ انتقام‌جویانه ایران به ترور شهید سلیمانی گفت: به برادران عزیزمان در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تبریک عرض می‌کنم. همانطور که در شان نظام جمهوری اسلامی ایران است، پاسخ به یک پایگاه متجاوز در منطقه به عنوان اقدام نظامی علیه اقدام تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن سردار شهید سپهبد سلیمانی و همراه‌شان را انجام دادند.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ وی با بیان اینکه همانطور که گفته‌ بودیم پاسخ جمهوری اسلامی، پاسخ مشخص و متناسب خواهد بود، اظهار داشت: اگرچه هیچ چیز متناسب با شهادت سردار سلیمانی نیست، اما این اقدام در پاسخ علیه مراکز نظامی آنهم یک مرکز نظامی اشغالگر که بعد از اعلام مجلس عراق، دیگر صلاحیت و مشروعیت حضور هم در عراق حتی به شکل ظاهری ندارد، انجام شد.

این دیپلمات عالیرتبه کشورمان ادامه داد: اگر آمریکا عقل به خرج دهد و توجه کند کسانی که به او مشورت دادند، این مشورت‌ها غلط و خطرناک بوده و جلوی این خطر استراتژیک را برای خودش بگیرد، اقدام درستی انجام داده است. در غیر این صورت، اگر آنها اشتباهی مرتکب شوند، حتما این اشتباه با اراده مردم که حضور خودشان را در مراسم شهادت سردار سلیمانی نشان دادند، مواجه خواهد شد.

ظریف درباره حمایت آلمان و انگلیس از ترور شهید سلیمانی تصریح کرد: دیروز در تماسی که وزیر امور خارجه انگلیس و آلمان با من داشتند، من غیرقابل قبول بودن این اقدام را آن‌ هم در برابر کسی که غرب امنیت خود را به او مدیون است، کسی که با داعش جنگیده و کسی که اگر او نبود، آنها باید در خیابان‌های شهرهایشان با داعش می‌جنگیدند، تذکر دادم و هر دو نفر گفتند در اقدام آمریکا مشارکتی نداشتند.

وی درباره واکنش کشورهای منطقه نسبت به اقدام آمریکا در ترور شهید سلیمانی هم گفت: کشورهای منطقه به شدت نگران ماجراجویی به شدت خطرناک آمریکا هستند. دیروز، وزیر امور خارجه عمان برای شرکت در مجمع گفت‌وگوی تهران در ایران بود. ما دیروز در اجلاس خود نشان دادیم همانطور که آمریکا به دنبال جنگ و خشونت است، برعکس آن، ما به دنبال گفت‌وگو در این منطقه هستیم.

وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه آمریکا پایان خودش را در منطقه رقم زده است، ابراز داشت: با این میزان از نفرت عمومی که علیه آمریکا در منطقه شکل گرفته است، آمریکا روزهای آخر خود در این منطقه پشت سر می‌گذارد و حتما آینده‌ای در این منطقه نخواهند داشت. این نتیجه واقعی خون پاک شهید سلیمانی است که پای آمریکا از این منطقه قطع خواهد کرد.

به نوشته خبرگزاری ایرنا، ظریف افزود: جمهوری اسلامی باید در برابر اقدام آمریکا واکنش نظامی نشان می‌داد که دادیم که این پایان کار نیست. پایان کار، خروج آمریکا است که نیازمند اقدام نظامی نیست بلکه نتیجه حرکت خود آمریکایی‌ها و حماقتی است که در این حرکت مغرورانه و ابلهانه از خود نشان دادند.

وی درباره پاسخ ایران به پاسخ احتمالی آمریکا بیان کرد: تصمیم این مسئله با بنده نیست ولی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده اگر آمریکا دست از پا خطا کند، حتما پاسخ خواهد داد.

رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: اقدام نظامی ایران انجام شده است اما همانطور که حضرت آقا فرمودند، این یک سیلی به آمریکا بود. انتقام خروج آمریکایی‌ها از منطقه است.

ظریف: ظریف: حمله به پایگاه آمریکا با اطلاع عراق صورت گرفت/ ایران واکنش مناسب را نشان داد

ظریف درباره فحاشی مقامات آمریکایی علیه ایران هم یادآور شد: وقتی نادانی و غرور با همدیگر ممزوج شود، نتیجه خطرناکی دارد. ترامپ در اطراف خود افرادی دارد که متاسفانه نادانی و غرور را با یکدیگر ممزوج کرده‌اند و نتیجه آن، این شده است که حرکت‌های خبط از خودشان بروز دادند.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه در چند روز گذشته، مردم بار دیگر ما را وام‌دار خودشان کردند، عنوان کرد: مردم آمدند و با حضور خود در صحنه نشان دادند که خون شهید سلیمانی ایجاد وحدت و قدرت می‌کند. این قدرت باید آمریکا را به این نتیجه برساند که تا به امروز اشتباه کرده است.

این دیپلمات عالی درباره آمار کشته‌شدگان حمله موشکی ایران به پایگاه آمریکایی عین‌الاسد گفت: من هنوز آماری ندارم. حتما آمار را مقامات نظامی اعلام می‌کنند. آنچه مسلم است این است که جمهوری اسلامی یک پایگاه نظامی آمریکا در منطقه که علیه سردار سلیمانی اقدام شده بود و قبلا هم علیه مقاومت اقدام شده بود را مورد حمله قرار داده است که یک هدف مشروع از نظر حقوق بین‌المللی است.

ظریف تصریح کرد: اقدام ما در اجرای حق دفاع مشروع ما در برابر یک اقدام تروریستی نظامی بوده است.

وی درباره ارسال پیام به ایران از سوی آمریکا اظهار داشت: ما به آمریکایی‌ها به محض انجام عملیات از طریق حافظ منافع این کشور در ایران پیغام لازم را دادیم.

ظریف: حمله ایران با اطلاع دولت عراق بوده است

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران پس از حضور در سفارت عراق به منظور امضای دفتر یادبود شهدای اقدام تروریستی اخیر آمریکا درباره ادعای مطرح شده مبنی بر اینکه اقدام ایران تمامیت ارضی عراق را مورد هدف قرار داده،‌گفت: «اقدام ایران در ارتباط با پایگاهی بوده که علیه سردار سلیمانی و شهید ابومهدی و سایر شهدای فاجعه جنایتکارانه آمریکا صورت گرفته و با اطلاع دولت عراق بوده و قبلا همانطور که دولت عراق اعلام کرده به اطلاع نیروهای مسلح عراق و دولت عراق رسیده است.»

وی افزود: «حتما برای تمامیت ارضی و استقلال عراق ارزش زیادی و احترام کامل قائلیم. معتقدیم این منطقه باید براساس احترام متقابل و تمامیت ارضی همه کشورهای منطقه توسط همگان باشد.»

ظریف همچنین به مردم بزرگ عراق این مصیبت را تسلیت گفت و عنوان کرد: خون شهدای ما که قبلا به دست داعش ریخته شده و با هم ممزوج شده بود، امروز به دست شقی‌ترین آحاد عالم توسط آمریکایی‌های حامی داعش ریخته شد و برادری و همبستگی ملت ایران و عراق را برای همیشه تضمین کرد.

وزیر خارجه بیان کرد: حضور گسترده مردم عراق و ایران در تشییع جنازه این شهدای بزرگوار یک بار دیگر به دنیا نشان داد که خون این شهدا برکاتی برای ملت‌های منطقه دارد و خطراتی برای استعمارگران دارد که کمتر از حضور آنها نیست.

به نوشته خبرگزاری فارس، وی گفت: خداوند این شهیدان عزیز شهید ابومهدی المهندس و همراهان ایشان و شهید ما برادر عزیزم حاج قاسم سلیمانی را در اعلا علیین و در جوار ائمه معصومین و پیامبر اکرم منعم بفرماید و به ما توفیق دهد که این راه را دنبال کنیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۹
0
3
یعنی برادران عراقی به دوستانشان چیزی نگفته اند ؟!؟!؟!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۹
1
5
مگر آمریکا خبر داده بود میخواهد سردار را شهید کند که شما خبر دادید
علی فدایی
|
Netherlands
|
۰۰:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۲
1
1
با روحانی از ۳ سال پیش ۱۸۰ درجه چرخیدید . خوب است انسان به انچه که اعتقاد دارد پایدار بماند رنگ عوض کردن خیلی بد و غیر اخلاقی است....‌
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین