کد خبر: ۶۳۰۷۸۱
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۲

وداع با فرود گرگین‌پور؛ مرد تمام‌نشدنی موسیقی قشقایی

مراسم تشییع پیکر فرود گرگین‌پور پیشکسوت موسیقی قشقایی در تالار وحدت برگزار شد.
آفتاب‌‌نیوز :

فرود گرگین‌پور متولد ۱۳ اسفند ۱۳۲۴ خورشیدی در میان ایل قشقایی در فارس است. وی موسیقی‌دان، نوازنده ویولن و کمانچه بود که عاشقانه در راه اعتلای فرهنگ موسیقی اصیل قشقایی زحمات زیادی را متحمل شد و به تدوین و گردآوری آهنگ‌های محلی که در حال فراموش شدن بودند، پرداخت.

فرود گرگین پور عصر روز ۱۰ دی ماه بدنبال عارضه قلبی دار فانی را وداع گفت. پیکر این موسیقی دان صبح امروز در میان اندوه و غم هواداران موسیقی نواحی ایران از مقابل تالار وحدت تشییع شد.

وداع با فرود گرگین‌پور؛ مرد تمام‌نشدنی موسیقی قشقایی

در ابتدای این مراسم، مهرزاد هویدا از هنرمندان موسیقی ضمن دعوت از حاضرین برای مشایعت پیکر این هنرمند تا جایگاه دقایقی درباره زندگی این هنرمند سخنرانی کرد.

در ادامه بابک خضرایی پژوهشگر موسیقی ایران در سخنانی گفت: فرود گرگین پور راوی فراز و فرود فرهنگ قشقایی و راوی دردهای ایل خود بود. زندگی وی تمام شد اما فرود گرگین پور تمام شدنی نیست.

در ادامه حسین علیزاده هنرمند نام آشنای موسیقی ایران در سخنانی گفت: مرگ فرود گرگین پور را باید به همه مردم ایران تسلیت گفت نه فقط به ایل قشقایی. من این افتخار را داشتم تا سالیان زیادی با این هنرمند در ارتباط باشم.

وی افزود: من از او بسیار آموختم و او بسیار ذهن مرا نسبت به موسیقی قشقایی باز و روشن کرد. من فقدان این هنرمند بزرگ را به همه مردم ایران و خانواده محترمش تسلیت می‌گویم که در سالیان زیادی عصای دست و همراه این هنرمند در سختی‌هایش بودند.

اجرای زنده موسیقی قشقایی بخش بعدی این مراسم بود و در ادامه ابوالقاسم رییس سادات از پژوهشگران فرهنگی در سخنانی گفت: با رفتن فرود چشم مهر و هنر خشک شد. او در موسیقی و ادبیات و هنر سرآمد دوران خود بود.
وی افزود برای هنر ایران و خانواده گرگین پور بسیار متاسفم که در عرض چندین ماه بزرگانی از تبار گرگین پور را از دست دادند.
در ادامه رحیمی رضایی شاعری از ایل قشقایی چند بیت شعر در رثای این هنرمند خواند و سید عباس سجادی مدیر بنیاد آفرینش‌های نیاوران سخنان خود را با چند بیت از منظومه حیدربابا اثر استاد شهریار آغاز کرد و گفت: فرود نغمه خوان مصایب و شادی‌های ایل قشقایی بود. او برآمده از خاندانی بود که پرچمدار هنر و موسیقی ایل قشقایی هستند.
وی افزود: فرهنگ اقوام ایرانی مانند تار و پودی برای فرش فرهنگ غنی ایران است و باعث انسجام فرهنگی سرزمینمان شده است.

در انتهای این مراسم پیکر فرود گرگین پور از مقابل تالار وحدت برای خاکسپاری در آباده شیراز تشییع شد.

فرود گرگین پور از کودکی با نوازندگی آکاردئون یادگیری موسیقی را آغاز کرد و در سال ۱۳۴۲ برای اعتلای کار خویش از کلاس‌های نورعلی برومند، حبیب‌الله بدیعی، علی تجویدی و علی‌اصغر بهاری بهره برد. سال ۱۳۵۴ تحصیلات موسیقی را در دانشگاه تهران به پایان رساند و از همان سال به تشویق نورعلی برومند به نواختن ساز کمانچه پرداخت. از آثار وی می‌توان ترکمن صحرا، هجران، کوراغلو و مجموعه موسیقی قشقایی را نام برد.

در تاریخ ۹ بهمن ۱۳۹۴ مراسم بزرگداشتی برای وی با حضور افرادی چون حسین علیزاده، محمود دولت‌آبادی، جواد مجابی و حسین الهی قمشه‌ای در فرهنگسرای نیاوران تهران برگزار شد.

حسین علیزاده، محمد الهیاری مدیر دفتر موسیقی، مهدی افضلی مدیرعامل بنیاد رودکی، علی ثابت نیا، بیژن بیژنی، فروغ بهمن پور، محمد سریر، شهرام صارمی، سید عباس سجادی و جمع کثیری از هنرمندان از شرکت کنندگان در این مراسم بودند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین