کد خبر: ۶۳۰۸۱۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۸ - ۰۱:۴۲

موج دیگری از بی‌ثباتی در بازار خودرو

بازار خودرو هفته سوم دی ماه ۹۸ را پرنوسان آغاز کرد. در شرایطی که همراه با تحولات اخیر سیاسی، قیمت خودرو تحت تاثیر سایر بازارها مانند بازار ارز و سکه در ابتدای هفته صعودی بود، اما اواسط هفته به ثبات رسید.
آفتاب‌‌نیوز :

فعالان بازار می‌گویند ظاهرا آنچه این روزها وضعیت نمودار قیمت خودرو را مشخص می‌کند، اخباری است که به‌صورت لحظه‌ای منتشر می‌شود. دست‌اندرکاران بازار معتقدند در حالی‌که پیش‌تر بازار خودرو گوش به زنگ وضعیت نرخ ارز و همچنین شرایط عرضه خودروسازان بود، اما حالا اتفاقات اخیر و همچنین تحولات سیاسی و منطقه‌ای که در فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود نیز بر قیمت خودرو تاثیرگذار هستند.

آنچه مشخص است در شرایط عادی، وضعیت تولید و عرضه محصولات شرکت‌های خودروساز به بازار، شاخص مهمی در قیمت خودرو محسوب می‌شود، این در شرایطی است که فارغ از چگونگی عرضه، قیمت‌ها در بازار با هر رویدادی تغییرات جدی به خود می‌بیند. بر این اساس بعد از نوسانی شدن بازار ارز از سال گذشته و به همراه آن ورود خودرو به لیست کالاهای سرمایه‌ای، فعالان بازار علاوه بر وضعیت عرضه شرکت‌های خودروساز، رصد بازار ارز را نیز به‌صورت روزانه در دستور کار قرار می‌دادند. حال از ابتدای هفته جاری با موج تحولات سیاسی، بازار خودرو نیز مواج شد هر چند که تغییرات قیمتی در بازار ارز و سکه نیز روی داد. به این ترتیب هر چند تولید طی دو ماه گذشته روند رشدی به خود گرفته اما فعالان بازار معتقدند درهفته جاری وضعیت عرضه شرکت‌های خودروساز مانند گذشته بوده و تغییری به خود ندیده است. در واقع خودروسازان با همان فرمانی که پیش‌تر در عرضه خودرو حرکت می‌کردند، طی هفته جاری نیز همان روند را ادامه دادند.

موج دیگری از بی‌ثباتی در بازار خودرو

نرخ ارز همچنین با توجه به ورود بانک مرکزی نوسان چندانی به خود ندید، بنابراین همان طور که اشاره شد در حال حاضر اخبار سیاسی دست بالا را برای جهت‌دهی به نمودار قیمت خودرو در بازار دارد. به این ترتیب در شرایطی که بازار خودرو اوایل هفته روند صعودی و اواسط هفته به‌طور تقریبی به ثبات رسید، فعالان بازار تاکید دارند که هم اکنون مشتری چندانی در بازار نیست. فروشندگان و خریداران خودرو به نوعی در انتظار آرام شدن فضای پرتنش کنونی در منطقه هستند. با این حال آنها با پیش‌بینی وضعیت بازار در روزهای آتی می‌گویند بازار در روزهای پیش رو روند صعودی نخواهد داشت که دلیل این مساله نیز تغییر جهت حرکت سرمایه‌ها از این بازار به سمت بازارهایی مانند ارز و سکه است. آنها تاکید کردند چنانچه حجم اخبار سیاسی طی روزهای آینده فروکش کند بار دیگر تعیین قیمت خودرو تحت تاثیر دو مولفه وضعیت عرضه خودروسازان و همچنین نرخ ارز قرار خواهد گرفت. در این وضعیت اگر خودروسازان بتوانند شتاب بیشتری به حرکت خود در جاده عرضه بدهند و نرخ ارز هم تغییر نداشته باشد، این امکان به‌وجود خواهد آمد که قیمت خودرو راه رفته را بازگردد و شاهد کاهشی شدن قیمت‌ها در بازار باشیم.

تاثیر‌پذیری از مولفه‌های جدید

همان‌طور که عنوان شد تاثیر اخبار سیاسی روی بازار خودرو طی هفته جاری ابتدا سبب افزایشی شدن قیمت‌ها و اواسط هفته قیمت‌ها به ثبات رسید. این در شرایطی است که داد و ستدها نیز انگشت‌شمار بوده است. حال به بازار می‌رویم.

از بازار خانواده پراید شروع می‌کنیم. در حال‌حاضر پراید ۱۱۱ به‌عنوان گران‌ترین محصول این خانواده با قیمت ۵۶ میلیون تومان در دسترس خریداران قرار دارد. دیگر محصول این خانواده یعنی پراید ۱۳۱ نیز با قیمت ۵۲ میلیون تومان از سوی فروشندگان به بازار عرضه می‌شود. قیمت تیبا صندوقدار و تیبا ۲ نیز در بازار طی این هفته به ترتیب ۶۴ میلیون و ۵۰۰ هزار و ۶۹ میلیون تومان بود. البته قیمت‌های این خانواده چنانچه با رینگ آلومینیومی عرضه شوند بین یک میلیون و ۵۰۰ هزار تا ۲ میلیون تومان افزایش می‌یابد. این مساله را در بازار ساینا نیز شاهد هستیم. ساینا با رینگ آلومینیومی قیمتی معادل ۶۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دارد. همین خودرو با رینگ فولادی ۶۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت خورده است. اما کوئیک با گیربکس اتومات که هم‌اکنون در بازار نایاب است با قیمت ۱۱۳ میلیون تومان در اختیار متقاضیان قرار دارد.

سراغ محصولات خانواده رنو در بازار می‌رویم. این برند به دلیل تحریم‌ها دیگر در خطوط تولید خودروسازان تولید نمی‌شود اما شرکت‌های خودروساز کج دار و مریز باقی‌مانده محصولات این خانواده را که در پارکینگ‌های آنها موجود است به مشتریانی که این خودروها را پیش‌خرید کرده‌اند تحویل می‌دهند. البته در میان محصولات این خانواده تحویل ساندرو استپ‌وی و ساندروی معمولی متوقف شده است. همین مساله سبب شده تا قیمت محصولات این خانواده چندان از روندهای موجود در بازار برای تعیین قیمت تبعیت نکند. بنابراین دارندگان این محصولات دست بالا را در تعیین قیمت دارند و هر کدام از آنها با توجه به شرایطی که دارند، برای خودروی خود قیمت‌گذاری می‌کنند. به گفته فعالان بازار قیمت ساندرو اتومات معمولی این روزها در بازه ۲۱۸ تا ۲۲۲ میلیون تومانی در نوسان است. قیمت ساندرو استپ‌وی اتومات نیز در بازه ۲۳۷ تا ۲۴۲ میلیون تومانی قرار دارد. همین وضعیت را در بازار چانگان و سراتو شاهد هستیم. قیمت محصول چینی خودروسازی سایپا که در سایت سایپا کاشان مونتاژ می‌شود در محدوده ۲۰۵ تا ۲۰۸ میلیون تومانی قرار دارد. سراتو نیز با قیمت ۳۳۵ میلیون تومان از سوی فروشندگان به خریداران عرضه می‌شود.

حال سراغ محصولات ایران خودرو در بازار می‌رویم. پژو ۲۰۶ تیپ ۲ فول با قیمت ۹۵ میلیون تومان در بازار قابل خریداری است. این خودرو طی هفته جاری به نسبت هفته گذشته رشد ۲ میلیون تومانی را تجربه کرد. تیپ ۵ فول همین خودرو نیز در ازای دریافت ۱۱۸ میلیون تومانی از سوی فروشندگان به متقاضیان تحویل داده می‌شود. قیمت ۲۰۶ صندوقدار نیز با فاصله نزدیکی از قیمت تیپ ۵ آن حر کت می‌کند. این خودرو در حال حاضر با قیمت ۱۱۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. سمند EF۷ نیز در مدل بنزین‌سوز قیمتی معادل ۱۰۱ میلیون تومان در بازار دارد. چنانچه متقاضی بخواهد همین محصول را به‌صورت دوگانه‌سوز خریداری کند باید رقمی معادل ۱۲۵ میلیون تومان پرداخت کند. فعالان بازار دلیل این فاصله قیمتی را جو روانی حاصل از افزایش بهای بنزین و همچنین سهمیه‌بندی آن می‌دانند. از بازار دنا پلاس و دنا معمولی تیپ یک معمولی نیز خبر می‌رسد که دنا پلاس با قیمت ۱۶۸ میلیون تومان در بازار حضور دارد و دنا معمولی نیز ۱۲۶ میلیون تومان از سوی فروشندگان قیمت‌گذاری شده است.

متقاضیان رانا این روزها باید برای خریداری این خودروی ۹۴ میلیون تومان پرداخت کنند.

پژو پارس دوگانه‌سوز همانند سمند از جو روانی موجود در بازار سود برده و قیمتش به ۱۳۰ میلیون تومان رسیده است. در حالی که همین خودرو با موتور تک‌سوز ۱۰۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در بازار قیمت دارد. البته در کنار جو روانی، به گفته فعالان بازار عرضه کم محصولات دوگانه‌سوز از سوی شرکت‌های خودروساز نیز بازار این خودروها را داغ کرده است. پژو ۴۰۵ مدل SLX در بازار ۹۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت خورده است. دو محصول مونتاژی ایران خودرو یعنی دانگ فنگ H۳۰ کراس و پژو ۲۰۰۸ با قیمت‌های ۱۶۶ میلیون و ۳۸۵ میلیون تومان قابل خریداری هستند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۹
0
1
یعنی واقعا یکی نمیتونه جلویه این افزایش قیمت‌ها رو که اصلا عادلانه نیست بگیره.. چرا دولت ما که این همه قدرت داره جلویه این گرانی بیش از حد خودرو را نمیگیره چرا یه کارگری مثل من باید سالها تو حسرت یه خودرو بمونه اونم پراید که قیمت واقعیش زیر 10 ملیون.. خواهشن کاری کنید مسؤلین محترم
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین