کد خبر: ۶۳۱۰۱۳
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۲

اردوغان از لیبی چه می خواهد؟

یک کارشناس مسائل ترکیه معتقد است که اردوغان با ورود نظامی به لیبی می خواهد نفوذ خود را در مدیترانه تقویت کند.
اردوغان از لیبی چه می خواهد؟
آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، جعفر حق پناه کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با خبرآنلاین در پاسخ به این سوال که چه چیزی باعث شده که دولت طرابلس برای اردوغان جذاب شود و از آن حمایت کند؟ گفت:

اردوغان قبل از اینکه موضوع سوریه پیش بیاید وارد معرکه لیبی شده بود. پیش از اینکه جنگ داخلی در سوریه آغاز شود، اردوغان با شروع جنگ داخلی در لیبی مداخله را در این کشور آغاز کرده بود. ترکیه در لیبی سرمایه گذاری زیادی داشته و برای همین به مداخله در امور آن علاقه مند است. همه اتفاقاتی که در سوریه و لیبی و حتی فلسطین افتاده ناشی از پارادایم جدید ترکیه است. این پارادایم خواهان نگاه به خاورمیانه به عنوان میراث عثمانی است. این نگاه در آنکارا طرفداران زیادی دارد و نیاز به رابطه با شرق از جایگاه خوبی در افکار عمومی و دولت اردوغان برخوردار است.

این تصمیمات اردوغان همزمان با ناکامی ترکیه در عضویت در اتحادیه اروپا و مشکلات هویتی این کشور با اروپای مسیحی بوده است. تفکری که داوود اوغلو در زمانی وزیرخارجه بود پایه ریزی کرد، اساس و شالوده این سیاست های دولت اردوغان است که کماکان از سوی این کشور پیگیری می شود.

ورود ترکیه به مسائل خاورمیانه قابل انتظار بوده است. ترکیه به دنبال مناسبات اقتصادی و سیاسی است که با این کشورها دارد. در مورد لیبی هم همینطور است. اردوغان به فکر مناسبات اقتصادی و سیاسی خود با این کشور است.ترکیه در حوزه نفت و گاز در لیبی سرمایه گذاری کرده است. همچنین باید بدانیم که انکارا به نفت و گاز لیبی هم نیاز دارد و بر اساس سیاست این کشور، ترکیه به خرید انرژی تنها از یک یا دو کشور اکتفا نمی کند و مشتری کشورهای مختلفی برای انرژی است.

اخیرا موضوع مدیترانه هم برای ترکیه حیاتی شده و اردوغان با دولت نیم بند طرابلس توانسته توافقاتی داشته باشد. این توافق با دولتی اتفاق افتاده که مورد پذیرش سازمان ملل است. اما قبرس و یونان و اروپا حاضر نیستند زیر بار این قراردادها بروند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین