کد خبر: ۶۳۱۰۲۰
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۳

ایران از برجام خارج نشده است/اروپا در مقابل آمریکا کاری از دستش بر نمی آید

یک کارشناس مسائل هسته ای معتقد است که امکان این موضوع وجود دارد که کشورهای اروپائی بعد از گام جدیدی که کشورمان برداشته بروند و اقداماتی را علیه ایران انجام دهند.
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر حسن بهشتی پور کارشناس مسائل هسته ای در ارتباط با گام نهایی ایران در تعدات برجامی به خبرآنلاین گفت: گام پنجم ایران به معنای خروج کشورمان از برجام نیست. بلکه به معنی لغو تعهدات بر اساس پیشبینی هایی است که در متن توافق هسته ای انجام شده است. خود برجام سه بخش دارد. بخشی از آن مربوط به محدودیت های ایران بر اساس این توافق است که به تعداد سانتریفیوژها و میزان غنی سازی و ... می پردازد و بخش دیگری از آن مربوط به نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی است. این سازمان کنترل هایی را بر فعالیت های هسته ای ایران اعمال می کند. ایرانی فقط بخش مربوط به محدودیت های خودش را برداشته ولی نظارت های سازمان انرژی اتمی پابرجاست و اعمال خواهد شد.

ایران رسما اعلام کرده که فعالیت های ایران زیرنظر اژانس ادامه خواهد یافت و از برجام بیرون نیامده است. بلکه فقط محدودیت ها را برداشته و به محض اینکه اروپا به وعده هایش عمل کند آماده است تا به محدودیت های قبلی باز گردد.

این کارشناس در ادامه به این سوال که گام پنجم که سخت ترین گام ایران است چه تاثیری بر روی اروپائی ها خواهد داشت.آنها فعلا درخواست کرده اند که ایران به تعهداتش برگردد اما حرفی از تعهدات خودشان به میان نیاورده اند. گفت:

اروپائی ها در یک سال گذشته نشان داده اند که در مقابل هژمونی اقتصادی آمریکا کاری از دستشان بر نمی آید. ایالات متحده گفته است که یا اروپا باید با این کشور مبادله اقتصادی داشته باشد یا ایران را انتخاب کند. در چنین شرایطی با توجه به حجم مبادلات مالی میان اروپا و آمریکا عملا این کشورها قادر به ایستادن مقابل ترامپ نیستند. چرا که حجم بالای مبادلات و وابستگی های اقتصادی شرایط را به سود آمریکا برده است.

امکان این موضوع وجود دارد که کشورهای اروپائی بعد از گام جدیدی که کشورمان برداشته بروند و اقداماتی را علیه ایران انجام دهند. اما آنها نمی توانندافکار عمومی را برای این موضوع قانع کنند. چرا که افکار عمومی می داند که ایران از مواهب برجام بهره مند نشده و این اروپا بوده که با بدعهدی خود این شرایط را پیش آورده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین