کد خبر: ۶۳۱۱۷۲
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۶

نگاهی کوتاه به فیلم‌های بخش مسابقه اصلی جشنواره فجر

جشنواره فیلم فجر امسال اگرچه چند غایب سرشناس فیلمساز دارد، اما همان‌هایی هم که به بخش مسابقه سینمای ایران راه یافته‌اند دوره‌ای سخت را برای داوران رقم می‌زنند.
نگاهی کوتاه به فیلم‌های بخش مسابقه اصلی جشنواره فجر
آفتاب‌‌نیوز :

در سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر که تنور رقابت بین فیلمسازان با سابقه و جوان داغ است، بازیگران هم از این هیجان بی‌نصیب نیستند و حضور چند چهره شاخص و همچنین قدیمی رقابت را گرم‌تر خواهد کرد؛ هرچند شاید رکورردار بازیگریِ امسال بیش از همه شانس کسب سیمرغ بلورین فجر را داشته باشد.

جشنواره فیلم فجر امسال اگرچه چند غایب سرشناس فیلمساز دارد، اما همان‌هایی هم که به بخش مسابقه سینمای ایران راه یافته‌اند دوره‌ای سخت را برای داوران رقم می‌زنند؛ جایی که مسعود کیمیایی با فیلمی تازه به جشنواره فجر آمده و اگر داریوش مهرجویی هم آمده بود در کنار هم رقابتی جالب با نسل‌های بعدی خود داشتند.

کیمیایی چند سال پیش با فیلم قبلی‌اش «قاتل اهلی» حضوری حاشیه‌ای در جشنواره فجر داشت و می‌توان پیش‌بینی کرد که حضور دوباره او در کنار برخی دیگر از فیلمسازان مثل حاتمی‌کیا پر خبر و حاشیه‌ای، بویژه در نشست‌های خبری باشد.

سودای سیمرغ

اما علاوه بر کارگردان‌ها، امسال رقابت میان بازیگران هم قابل توجه خواهد بود چرا که چهره‌های شاخصی مثل فرامرز قریبیان و مهران مدیری پس از سال‌ها در جشنواره فجر، فیلم دارند در حالی که بازیگر پول‌ساز و پرطرفدار این روزهای سینما یعنی جواد عزتی با پنج فیلم رکوردار است. همچنین به این اسامی شهاب حسینی، هوتن شکیبا برنده دوره قبل جایزه بهترین بازیگر نقش اول، محسن تنابنده، سعید آقاخانی، بابک حمیدیان، امیر جدیدی را هم باید اضافه کرد.

در میان بازیگران زن هم الناز شاکردوست که سال قبل سیمرغ بهترین نقش اول را گرفت، امسال با فیلمی تازه در جشنواره حضور دارد و در کنار او فاطمه معتمدآریا (با سابقه‌ترین بازیگر دارنده سیمرغ جشنواره)، پریناز ایزدیار (با دو فیلم)، پانته‌آ پناهی‌ها، باران کوثری، طناز طباطبایی، سحر دولتشاهی و مینا ساداتی از جمله بازیگران مطرحی هستند که در این رویداد فیلم دارند. در این بین مریلا زارعی که در 10 سال گذشته تقریبا هر سال فیلمی در جشنواره داشته یکی از چهره‌های غایب این دوره است.

در ادامه این گزارش اطلاعات مختصری از 22 فیلم راه یافته به بخش سودای سیمرغ ذکر می‌شود.

«آبادان یازده 60»

فیلم مهرداد خوشبخت همان طور که از نامش پیداست به سینمای دفاع مقدس برمی‌گردد که توسط سازمان اوج ساخته شده و علیرضا کمالی، حسن معجونی، شبنم گودرزی، حمیدرضا محمدی و نادر سلیمانی در آن بازی کرده‌اند.

این فیلم که گفته شده اثری متفاوت در حوزه دفاع مقدس است به شروع جنگ ایران و عراق می‌پردازد.

«آتابای»

نیکی کریمی که در بسیاری از دوره‌های جشنواره فجر به عنوان بازیگر حضور داشته امسال با پنجمین فیلمش به عنوان کارگردان پس از فیلم‌های «یک شب»، «چند روز بعد»، «سوت پایان» و «شیفت شب» به جشنواره می‌آید. «آتابای» با بازی هادی حجازی‌فر، سحر دولتشاهی، جواد عزتی، دانیال نوروش، یوسفعلی دریادل و مه‌لقا می‌نوش طرحی از خود کریمی بوده که هادی حجازی‌فر آن را نوشته است.

«آن شب»

یکی از فیلم‌هایی که از بخش نگاه نو به مسابقه سینمای ایران راه یافته «آن شب» اولین فیلم بلند کوروش آهاری است که به تهیه‌کنندگی محمد درمنش در امریکا ساخته شده است.

شهاب حسینی بازیگر اصلی این فیلم است و در کنار او چند بازیگر خارجی هم حضور دارند. داستان «آن شب» درباره یک زوج ایرانی ساکن آمریکا است که در هتلی محبوس می‌شوند.

طبق خبرهایی که پیش‌تر منتشر شده، محمد درمنش، الکس بروتو و جفری الارد به صورت مشترک تهیه کنندگی این فیلم سینمایی را برعهده داشته‌اند و تری جرج سازنده «هتل ریواندا» و برنده جایزه اسکار و گلدن گلوب هم به عنوان مشاور تهیه کننده در این فیلم حضور داشته است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین